Maandag 09/12/2019

Recensie

‘Nuestras Madres’: puzzelen met kootjes, ribben en schedels ★★★☆☆

Een scene uit ‘Nuestras Madres’. Beeld rv

César Díaz toont zich een begenadigd verteller met het sociale melodrama Nuestras Madres. De Belgische Oscar-inzending van dit jaar verweeft op serene, maar pakkende wijze zijn persoonlijke en nationale geschiedenis.

Vingerkootje per vingerkootje en rib per rib puzzelt de jonge antropoloog Ernesto (rol van Armando Espitia) een menselijk skelet in elkaar. In de schedel gaapt een kogelgat. Het is een van de krachtigste en meest betekenisvolle openingsbeelden die wij dit jaar in de cinema zagen. Debuterend regisseur César Díaz drukt ons meteen met de neus op de feiten: Nuestras Madres gaat over de lugubere erfenis van de bloedige Guatemalteekse Burgeroorlog. En toch zit er ook iets positiefs in dit tafereel: door Ernesto’s meticuleuze handelingen verrijst uit een hoopje botten weer een mens. De doden, die decennia geleden in anonieme putten werden gedumpt, worden in ere hersteld.

Tegelijk maakt Díaz op die manier ook Ernesto’s persoonlijke zoektocht zichtbaar: hij hoopt nog steeds om de botten van zijn verdwenen vader, die hij nooit heeft gekend, te vinden en daarmee eindelijk de puzzel van zijn eigen identiteit te kunnen leggen. Een sterke metafoor voor het hele land ook: pas als je je verleden kent, kan je jezelf kennen.

Indringende blikken

Nuestras Madres is voor de debuterende Díaz een erg persoonlijke film. Ook hij verloor zijn vader in de Burgeroorlog. Niet evident dan om dit thema met de nodige sereniteit te brengen. Toch slaagt Díaz er wonderwel in. Hij vertelt zuinig, regisseert eenvoudig maar efficiënt en weet wanneer hij de feiten, woorden of beelden voor zich moet laten spreken. Een van de meest indrukwekkende momenten in de film bestaat uit een reeks semidocumentaire close-ups van oorlogsweduwen. Een minder intelligente regisseur zou hen vragen om hun verhaal te doen voor de camera, maar Díaz voelt aan dat hun indringende blikken genoeg vertellen.

Nuestras Madres ontvouwt zich als een sociaal melodrama, en Díaz voelt niet de nood om het genre te vernieuwen. Zowel qua thema als in de manier waarop de vertelling wordt opgebouwd, herinnert de film soms aan Denis Villeneuves Incendies. Maar dat is bepaald geen kwade referentie, als u het ons vraagt.

‘Nuestras Madres’ speelt vanaf 13/11 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234