Maandag 23/09/2019

Eurovisiesongfestival

"Nu mag het eens": Eurovisie is een uitnodiging voor twitteraars om over de schreef te gaan

Blanche, de Belgische inzending, kreeg kritiek op haar toonvastheid. Beeld EPA

Het Eurovisiesongfestival is een hoogmis voor twitteraars om gevatte commentaar te geven op de internationale artiesten. Ook vanavond zal Twitter weer vol staan met vaak erg kwetsende opmerkingen over de inzendingen. Maar er mag toch ook gelachen worden? 

#Eurovision: tijdens de halve finales deze week was deze hashtag snel trending op Twitter. De tweets die daaronder werden verzameld, gingen over zowat alles, maar zelden over de muziek. En vaak zijn de outfits of uiterlijke kenmerken van de performers dankbare munitie voor tweetende lolbroeken.

Peter Van de Veire, die de uitzendingen van de halve finales van commentaar voorzag voor de VRT, merkt ook op dat veel Twitter-gebruikers zich heel scherp uitlaten over de artiesten.

"Bij zowat alles wat je op de radio of op de televisie doet, kun je natuurlijk opmerkingen verwachten", zegt hij. "Maar bij het Songfestival gaat er hard aan toe. Wie in de media werkt, ontwikkelt met de jaren wel een dik vel tegen dit soort van reacties. Maar de meeste artiesten op het Eurovisiesongfestival zijn vreselijk jong. Zij nemen die tweets vaak te persoonlijk."

Een kleine anekdote over de halve finales vindt Peter Van de Veire behoorlijk veelzeggend. "Ik heb gehoord dat drie dames van de Nederlandse groep O'G3NE hun mobiele telefoons moesten afgeven, zodat ze geen negatieve prikkels zouden krijgen voor ze het podium opgingen."

Toch durft ook Van de Veire zelf zich wel eens schertsend uit te laten over zangkwaliteit en voorkomen van deelnemers. Ook andere twitteraars, bekend en minder bekend, recensenten en columnisten houden er graag de goede luim in op de festivalavond. Het is een belangrijk deel van de aantrekkingskracht van Eurovision geworden.

Lachen, ook met jezelf, is gezond. Uitlachen niet. Het is een dunne lijn, schrijft blogger en Eurovision-tweeter Stijn Depoorter in een opiniestuk op demorgen.be. Zijn gulden regel: "Uitlach-tweets die te maken hebben met het lichaam, de seksuele voorkeur of het gender van de deelnemers (en de overenthousiaste toeschouwers) vermijd ik."

Tijdens Eurosong lijken alle remmen even los te gaan, vertelt Katrijn van Bouwel, een schrijfster met meer dan 12.500 volgers op Twitter. "'Nu mag het eens', is zowat het devies van de meeste twitteraars", zegt ze.

Onlangs heeft Van Bouwel besloten om zelf niet meer deel te nemen aan het gekrakeel, omdat ze vindt dat het moeilijk is om je over Eurovision vrolijk te maken zonder kwetsend uit de hoek te komen. "Er zijn weinig hashtags die zo veel aandacht krijgen", zegt Van Bouwel. "Erover tweeten kan je veel bijval opleveren, maar sinds dit jaar doe ik het niet meer, omdat ik vind dat het niet strookt met mijn principes."

Anderzijds is het niet onmogelijk om grappig te zijn zonder iemand persoonlijk te viseren. Een voorbeeld: "Ik hou ervan wanneer een volledig land mag meedoen aan #eurosong", tweette de immer geestige Julie De Vos over de inzending van San Marino.

Blogger Stijn Depoorter wijst er in zijn opiniestuk op dat blitse kostuums, valse noten en vuurspuwende acts net de essentie uitmaken van het Eurovisiesongfestival. "Lachen met opzichtige acts, overdadige kostuums en geforceerde spontaniteit mag", zo besluit hij.  

Beeld REUTERS

Wel grappig

Hoe gaan artiesten om met de vele reacties die ze krijgen? Tom Dice, die in 2010 ons land vertegenwoordigde op het festival, heeft geleerd om slechte reacties te plaatsen. "Ik kon me daar goed van afsluiten", zegt hij. "Ook heb ik geluk gehad met de reacties, want bij mij waren ze overwegend positief. Sommige landen hebben veel meer negativiteit over zich heen gekregen."

Artiesten krijgen van de publieke omroepen op het songfestival begeleiding om hen te helpen omgaan met de druk vanuit de reguliere en sociale media. Tom Dice kreeg zo tijdens zijn deelname de raad om nooit te veel in te gaan op negatieve berichten.

Natuurlijk kunnen artiesten vaak ook wel de humor van inzien van wat anderen over hen schrijven. "Op Facebook zag ik een foto van een fles drank", zegt Tom Dice. "Daarbij stond: 'Me and my Ricard'. Dat vond ik wel grappig."

Beeld EPA

Volg het Songfestival de hele avond live op onze Eurovisieblog. Lachen is ook daar niet verboden. 

Update: Door een technische fout is een onafgewerkte versie van dit stuk in de krant en online verschenen. De goede versie leest u gratis hier. Onze excuses.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234