Dinsdag 15/10/2019

‘Notti magiche’: nostalgietrip met een vaal randje ★★✩✩✩

Notti magiche Beeld RV

Na het Engelstalige uitstapje The Leisure Seeker keert Paolo Virzì met Notti magiche naar de Italiaanse cinema terug en neemt deze zelfs als achtergrond van deze morele vertelling over vriendschap en vertrouwen.

Precies op het moment dat de squadro azzurro in Napels na strafschoppen de halve finale van de wereldbeker voetbal verliest van Argentinië, dondert een filmproducer in Rome met zijn wagen in de Tiber. Zijn maîtresse beschuldigt drie jonge scenaristen van moord. Terwijl de politie hen ondervraagt zien we in flashbacks hoe de drie elkaar hebben leren kennen en wat hun relatie met aflijvige was.

Het is 1990 en de Italiaanse cinema bevindt zich op een dieptepunt, maar de bejaarde producers, regisseurs en scenaristen die de dienst uitmaken geloven nog altijd dat zij de navel van de zevende kunst vormen. Het levert grappige scènes op in een restaurant waar de heren van stand – dames zijn er even schaars als pinguïns in een sauna – uitgebreid tafelen. Omdat Virzì bijna altijd schuilnamen gebruikt (Fellini die La voce della luna inblikt is de spreekwoordelijke uitzondering), zijn die scènes voor de liefhebbers van de naoorlogse Italiaanse film interessante zoekplaatjes. Zo is het niet moeilijk om in een immer zwijgzame regisseur Michelangelo Antonioni te herkennen.

Notti magiche Beeld RV

Strak korset

Het zijn meteen ook de sterkste momenten, want de driehoek die Virzì uittekent tussen de drie jonge scenaristen, twee mannen en een vrouw, blijkt krakkemikkig. Hij strandt daarbij geregeld in clichés en de kluchtige toon klinkt vals. Deze is, net als de hele film, een hommage aan de commedia all’italiana, een genre dat vanaf de jaren 50 opgeld deed en een pak geslaagde komedies opgeleverd heeft. Dat waren echter andere tijden: de films spoorden toentertijd met een verlangen in de Italiaanse samenleving om uit een door de katholieke kerk gespannen keurslijf te breken. Virzì lijkt te suggereren dat de Italiaanse cinema anno 1990 uit een al even strak korset moet breken, maar over het hoe en waarom blijft hij op de vlakte.

Notti magiche is een nostalgietrip met een vaal randje.

Vanaf 5/6 in de zalen.