Zondag 29/11/2020

InterviewKamal Kharmach

‘Normaal is het mijn job om mensen aan het lachen te brengen, nu moest ik hen vertellen dat ze niet goed bezig waren’

Kamal Kharmach.Beeld © VRT

In Andermans zaken buigt komiek en bedrijfseconoom Kamal Kharmach zich over de boekhouding van noodlijdende ondernemingen. Vanavond in aflevering één probeert hij een West-Vlaamse bakkerij te redden. ‘Normaal is het mijn job om mensen aan het lachen te brengen, nu moest ik hen vertellen dat ze niet goed bezig waren.’

Het grote publiek kent Kamal Kharmach vooral als komiek. Dat de man bij wijze van ontspanning ook graag eens een handelsbalans leest, is een goed bewaard geheim. Wanneer Kharmach niet op het podium staat, steelt hij de show aan de Antwerpse Karel De Grote Hogeschool, waar hij bedrijfseconomie en economische vorming doceert. Een dubbelrol die van hem de geschikte man maakt om het nieuwe Eén-programma Andermans zaken aan elkaar te praten. Of toch niet? 

“Ik ben een pleaser”, vertelt hij. “Ik breng mensen aan het lachen. Dat is mijn job. Ik hou niet van conflicten en zoek nooit de confrontatie op. Maar bij het maken van dit programma was dat geen optie. Ik moest mensen vaker dan me lief was gaan vertellen dat ze niet goed bezig waren.” 

Te beginnen vanavond in Varsenare, waar Kharmach als liefhebber en kenner van de betere patisserie langs mag bij Bakkerij Laurens. Daar komt hij na een doordringende blik in de boeken tot de vaststelling dat Laurens (de bakker) en Melissa (zijn vrouw) elke dag veertien uur in de weer zijn voor een hongerloon van 1,75 euro per uur. Een boodschap die er bij het bakkerskoppel fors inhakt. “Zo ging het meestal”, vertelt Kharmach. “Aanvankelijk vinden al die ondernemers het wel lollig, zo’n BV op bezoek. Maar wanneer ik met de cijfers kom, slaat de sfeer meestal snel om.” 

Noodgreep

Niet dat bakker Laurens De Vestele helemaal blind was voor de manco’s in zijn businessplan. “We wisten wel dat er een probleem was”, vertelt hij. “Anders hadden we ons niet voor dit programma ingeschreven.” De Vestele legt uit dat het machinepark van de bakkerij er collectief de brui aan gaf meteen nadat zijn vrouw en hij de zaak overnamen. “We hebben heel veel toestellen moeten vervangen. Dat heeft onze cijfers in het rood geduwd.”

Een probleem dat het bakkerskoppel probeerde op te lossen door extreem lange dagen te maken. Een noodgreep die Kharmach wel vaker zag  bij de ondernemingen die hij de voorbije maanden aandeed. “Veel zelfstandigen werken keihard in hun zaak, maar veel te weinig aan hun zaak. Ze denken te weinig na over de cijfers achter de dingen die ze doen. Vroeger moest iedereen die een zaak wou starten een diploma bedrijfsbeheer halen. Die verplichting is weggevallen in een poging het ondernemerschap te stimuleren. Maar het gevolg is dat veel zelfstandigen zelfs de meest essentiële economische begrippen niet kennen.” 

Kamal Kharmach bestudeert de producten in Bakkerij Laurens in Varsenare.Beeld VRT

Bij Bakkerij Laurens uitte dat gebrek aan economisch inzicht zich in een wildgroei van producten op de toonbank: van pannenkoeken, over pralines tot kiwi-ijsjes. Allemaal zaken die het assortiment misschien wel ruimer maakten, maar amper bijdroegen aan de omzet van de bakkerij. Het bakkerskoppel ervan overtuigen om de schaar te zetten in het aanbod vergde behoorlijk wat massagewerk. 

“Ik begrijp dat wel”, zegt Kharmach. “Ze zijn opgegroeid met het idee dat de klant koning is. Dat klopt natuurlijk, maar het mag geen dictatuur worden. Bij alles wat je doet moet je de economische realiteit in het achterhoofd houden. Ook als dat betekent dat je voortaan maar dertig in plaats van vijftig soorten brood in de rekken hebt liggen.” 

De inzichten van Kharmach botsen doorheen de reeks wel vaker met de ambities van de ondernemers. En zijn op cijfers gebaseerde kritiek valt niet altijd in even goede aarde. “Zo'n eigen zaak is toch een beetje als een kindje", probeert bakker Laurens die gevoeligheden te duiden. “En niemand vindt het leuk wanneer zijn kind een uitbrander krijgt.” Zeker niet als die kritiek van een BV komt die vooral naam maakte als comedian. “Ik voelde in het begin wel wat argwaan”, vertelt Kharmach. “Logisch ook, want we vragen wel heel wat van de mensen die we proberen te helpen.” Toegang tot hun boekhouding bijvoorbeeld. Kharmach: “Er zijn twee dingen die de gemiddelde Vlaming niet graag met de rest van de wereld deelt: op wie hij stemt en hoeveel hij verdient. En dat laatste was precies wat wij wilden weten.” Ook bij Bakkerij Laurens was dat een drempel. “We hebben daar op voorhand veel over gepraat. Maar we wisten ook dat Kamal ons enkel zou kunnen helpen als we volledig open kaart speelden.” 

Wat ons meteen bij de vraag van één miljoen brengt: is het advies van Kharmach ook effectief iets waard? “Veel kan ik daar nog niet over vertellen”, zegt Kharmach. “Alleen dat we het onszelf niet makkelijk hebben gemaakt. Ik had zes bedrijven kunnen kiezen die we mits wat kleine ingrepen weer vlot konden trekken. Maar ik heb enkel cases gekozen die me echt interesseerden.” Zoals die van Bakkerij Laurens dus. En daar had de komst van Kharmach wel degelijk impact. “We werken efficiënter en lanceren niks nieuws zonder eerst drie keer te berekenen of we er wel degelijk winst mee kunnen maken.” Een aanpak die zich ook in de cijfers laat voelen. “Al is dat bijzaak”, vindt Kharmach. “Dat Laurens en Melissa dankzij hun nieuwe, efficiënter aanpak onlangs eindelijk eens tijd hadden om met hun dochter naar Plopsaland te gaan doet me meer plezier dan de verdubbeling van de winstcijfers.” 

Andermans zaken, woensdag om 20.40 uur op Eén

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234