Zaterdag 06/06/2020

Cd van de week

'Nooit Genoeg': De Mens toont eindelijk het achterste van zijn tong

Beeld Guy Kokken

Ze zijn zeldzaam, de bands die na een lange carrière toch nog een nieuwe artistieke piek beleven. Maar dat is precies wat Frank Vander linden en zijn vrienden van De Mens nu overkomt.

Het moet gezegd: de jongste jaren waren de platen van De Mens zowat inwisselbaar geworden. Niet onbegrijpelijk voor een band die al twintig jaar meedraait en er al die tijd een bovenmatige productiviteit op na heeft gehouden. Na de extra uitgesponnen verjaardagstournee van 2012, die uiteindelijk tot 2013 doorliep, én een broodnodige adempauze komt de groep terug als viertal, met een nieuwe plaat, een nieuwe tournee en - belangrijker - een nieuw geluid.

Natuurlijk: de stem van Frank Vander linden, inclusief die rrrollende rrrr, blijft herkenbaar uit de duizenden, en stellen dat de groep zich op Achtung Baby-achtige wijze heeft heruitgevonden is wellicht ook een brug te ver. Maar het klankenpalet waar De Mens zich vandaag van bedient, is niettemin een stuk rijker geworden. Aanzienlijk veelzijdiger, ook. Dat pianist David Poltrock, de gastmuzikant op de verjaardagstournee, intussen vast tot de groep lijkt toegetreden is daar vast niet vreemd aan. Het zorgt niet alleen voor een andere dynamiek, maar resulteert ook in een ander soort songs.

Beeld UNKNOWN

Krop in de keel

Het half gesproken, half gezongen 'Haat je me nog (of ben je mij al vergeten)?' is bijvoorbeeld een nummer zoals De Mens nooit eerder heeft gemaakt: donker, minimalistisch, met Gregory Frateur en Tijs Delbeke van Dez Mona als achtergrondkoortje. Bovendien zit er een pianosolo in die zowaar tegen de jazz aanschuurt.

Ook de aanstekelijke single 'Nooit genoeg' is iets nieuws. Dat rechttoe rechtaan tempo, die strakke cadans is herkenbaar De Mens, maar tegelijk knispert er ook elektronica doorheen, zodat het nummer een door de groep niet eerder ontgonnen klankkleur introduceert. En als de songs meer naar de intimiteit van Vander lindens solowerk lonken - wat het geval is in 'Bemin me later', 'Angst' en 'Nooit genoeg van jou' - klimmen de songs moeiteloos naar het krop-in-de keelniveau.

Opvallend: Vander linden is zelfs in de uptempo passages wat openhartiger, wat persoonlijker gaan schrijven. De afstandelijkheid van bijvoorbeeld 'Dit is mijn huis' en 'En in Gent' heeft plaats gemaakt voor een warmere, directere toon. De man die zo graag zijn tong uitsteekt, laat nu eindelijk het achterste van diezelfde tong zien.

Alleen 'Vlinderhart' - waar 'Get It On' van T. Rex in doorschemert, trouwens - vervalt nog in oude gewoonten, is wat kil van toon. Denk die ene uitschuiver weg en je houdt een prachtplaat over. En de enigszins verrassende conclusie dat De Mens na tweeëntwintig jaar carrière net zijn allerbeste plaat heeft gemaakt. U moest maar eens luisteren.

De Mens stelt 'Nooit genoeg' nu zaterdag voor in Het Depot te Leuven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234