Maandag 21/10/2019

Concertrecensie

Noname op Rock Werchter? Liever in een knusse club!

Beeld Stefaan Temmerman

Sommige artiesten misstaan op een groot festival. Neem nu Noname: héérlijk rapfenomeen met een fantastisch album onder de arm. Op Werchter ging ze echter de mist in.

Nee, Fatimah Warner zag er geenszins uit als een hiphopdiva, laat staan als de toekomst van het genre. Dikke bos afhangende afrokrullen, onflatteuze geruite rok, een weekendsweater: Lauryn Hill of Erykah Badu komen duidelijk uit andere universa. Op Werchter neuzelde ze zich met veel moeite door de waterige jazzfunk van haar band. Dit was muziek die je in een jazzkeldertje of  in een knusse club moet beleven, niet op een megafestival.

Verlegen nerd

Jammer hoor, want Nonames geweldige debuut Telefone was één van de beste hiphopplaten van 2016. Het vertalen van die intieme, knap geproduceerde rapsongs vol intrigerende geluidsmanipulatie naar een podium lijkt ons aartsmoeilijk, zeker in een nog niet voor de helft gevulde The Barn waar de klank vlak was en hinderlijk galmde.

Geen snars van Warners teksten verstaan, trouwens, ook al weten we van de plaat dat haar romantische raps heel leuk en slim zijn. Bovendien is Warner geen tafelspringer, eerder het type verlegen nerd dat op een feestje in een donker hoekje naar de dj staat te staren. We keken dus pas op toen haar keyboardspeler plots uithaalde met een romige soulstem. Had hij trouwens vaker mogen doen.

Stuurloos

Toen Warner halverwege de show toch de groove vond en een tikkeltje assertiever uit de hoek kwam, juichte het publiek haar toe. Zeker, de band rolde bij momenten een soepel tapijtje jazzy funk uit, en wanneer soulzang en raps met elkaar vervlochten, waanden we ons, héél soms, in een jazzcafé in Warners thuisstad Chicago.

Beeld Stefaan Temmerman

"Mag ik iets speciaals voor jullie doen?", vroeg ze, en ze trippelde doorheen het charmant stuurloze 'Casket Pretty', een nummer dat anders ook op haar setlist staat. Speciaal? Als ze was beginnen lindyhoppen op 'The Ace of Spades': dát ware speciaal geweest.

Zeer lauw concert van een rotgetalenteerde madam, dus. Wacht tot ze nog eens naar Brussel komt, in een club, en ga haar dán zien. Hopelijk heeft ze tegen die tijd nog wat meer leren performen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234