Dinsdag 29/11/2022

AchtergrondTv-series

Nog altijd geraken sommige Amerikaanse reeksen moeizaam de plas over: hoe komt dat?

The Old Man Beeld RV
The Old ManBeeld RV

Ondanks de barrage aan streamingdiensten op uw televisie gebeurt het nog altijd dat in de Verenigde Staten uitstekend onthaalde tv-reeksen hier in Vlaanderen veel later – tot zelfs helemaal niet – op het tv-scherm komen. Hoe kan zoiets vandaag nog?

Ronald Meeus

Vanaf woensdag krijgen Disney+-klanten The Old Man te zien, een nieuwe spionagereeks met Jeff Bridges als een voormalig CIA-agent die, door een onverwachte late afspraak met zijn verleden, opnieuw in actieve dienst moet. Het is een bejubelde reeks, volgens The New York Times een “introspectieve spionagethriller”. Dus waarom duurde het bijna vier maanden – de Amerikaanse première was op 6 juni – voordat de reeks naar onze schermen komt?

Zelfde liedje voor The Bear. Die reeks, over een jonge kok (Jeremy Allen White, bekend van Shameless) die ondanks zijn ambities om het tot sterrenchef te schoppen ineens het sandwichrestaurant van zijn familie moet overnemen, verscheen eind juni op de vandaag door Disney gerunde Amerikaanse betaaltelevisiezender FX, en komt niettemin pas op 8 oktober op Disney+.

En dat zijn dan nog twee reeksen die effectief tot hier geraken. Over de Vlaamse release van Star Trek: Strange New Worlds, onder Amerikaanse critici gefêteerd als een ware retour en forme voor de zestig jaar oude sciencefictionfranchise, blijft het overal muisstil. Net als over American Gigolo, de tv-remake van een Richard Gere-film uit 1980, met deze keer Jon Bernthal in de hoofdrol, die nog geen thuis vond in Vlaanderen. Of 1883, een onder Amerikaanse kijkers torenhoog aangeschreven westernreeks met Sam Elliott. De lijst is betrekkelijk lang.

Star Trek: Strange New Worlds Beeld RV
Star Trek: Strange New WorldsBeeld RV

(Over-)aanbod

Hoe komt zoiets, met een aanbod aan streamingdiensten dat uit uw smart-tv-systeem puilt? In de eerste plaats omdat datzelfde aanbod in de Verenigde Staten nòg groter is, en al die streamingmerken daar evengoed de kijker naar hun abonnement proberen te lokken met originele content. Dus behalve Netflix, Amazon Prime Video, Disney+ en Apple TV+ hebben Amerikaanse kijkers ook nog Hulu (een tweede streamingkanaal van Disney), Peacock TV (van de Amerikaanse mediagigant NBC Universal), Paramount+ (eveneens van de filmmaatschappij) en andere streamers. Bovendien bestaat er in de Verenigde Staten al meer dan dertig jaar lang een rijke traditie van betaaltelevisiekanalen, die al veel langer eigen kwaliteitscontent produceren. Zonder HBO was er vandaag bijvoorbeeld geen The Sopranos, The Wire of Deadwood geweest. Zonder AMC geen Mad Men of Breaking Bad/Better Call Saul. Zonder Showtime geen Twin Peaks: The Return of Ray Donovan. En zonder FX ook geen recente topper als Under the Banner of Heaven. Of The Bear, of The Old Man, die FX eerst voor de kijkers van het originele kanaal reserveerde voordat ze internationaal mochten worden gestreamd.

The Bear Beeld RV
The BearBeeld RV

Cherrypicken

De internationale markt voor al die content is bijzonder complex. Vraag maar aan Streamz, de Vlaamse streamingdienst wiens aanbod, naast een bibliotheek van Vlaamse tv-content, ook alles van het Amerikaanse keurmerk HBO naar onze schermen brengt. Daarnaast is Streamz bij ons de dienst bij uitstek die een deel van het gat vult van Amerikaanse streamingdiensten die bij ons niet aanwezig zijn. Zoals eerder dit jaar de scifiserie Halo of de dramareeks La Brea, in de VS te zien op respectievelijk Paramount+ en Peacock.

“Er is een Amerikaans aanbod dat we automatisch naar Vlaanderen brengen door die exclusiviteitsdeal met HBO, en los daarvan cherrypicken we wat er verder nog interessant kan zijn”, zegt Dorien Rausch, head of content bij Streamz. “We baseren ons daarvoor op de buzz die over bepaalde reeksen ontstaat, of screeners van pilootafleveringen die ieder jaar in mei worden getoond op het vakevenement L.A. Screenings. Maar de markt is zo complex en versnipperd dat je gegarandeerd dingen mist: sommige reeksen hadden bijvoorbeeld nog geen pilot op de L.A. Screenings, maar blijken dan na release ineens heel wat aandacht te krijgen. Ook is het niet altijd evident om de rechten erop vast te leggen.”

Rechtenkwesties

Die wereldwijde en lokale uitzend- en streamingrechten van Amerikaanse tv-reeksen vormen een ondoorzichtig kluwen. Een markant voorbeeld: hitserie The Handmaid’s Tale is een eigen product van Hulu, een van de allereerste tv-streamingdiensten op de wereld, die sinds 2017 volledig eigendom is van Disney. De dienst is dus niet beschikbaar in België, maar originele reeksen die ervoor werden geproduceerd – zoals recentelijk Dopesick en The Dropout – komen uiteindelijk wel op onze Disney+ terecht. Alleen dus niet The Handmaid’s Tale, waarvan de Belgische rechten nu bij provider Proximus liggen (die ze uitzendt op zijn digitale tv-kanaal Pickx+) , en Amazon Prime Video. Verder is er het bekende euvel dat Lilyhammer, de allereerste eigen Netflix-serie uit 2012, voorlopig nog niet op de Belgische Netflix kan belanden zolang de rechten die de VRT erop kocht (Canvas zond de reeks destijds uit) niet verlopen zijn.

“HBO-reeksen en de meeste HBO Max-reeksen vallen onder onze exclusiviteitsdeal”, zegt Rausch. “Maar voor HBO Max, een breder sporende streamingdienst van dezelfde eigenaar, kan het ook gebeuren dat de dienst zelf heeft beslist om sommige reeksen van andere spelers aan te kopen voor hun streamingsplatform in de VS. Als zo’n serie voor ons interessant is, proberen we die ook via die weg naar ons aanbod te halen.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234