Woensdag 29/01/2020

Hooverphonic

"Noémie is nog een jong poppetje. Ze moet haar eigen weg zoeken"

Noémie Wolfs. Beeld Alex Vanhee

Een donderslag bij heldere hemel: dat was het persbericht dat Hooverphonic gisteren uitstuurde om bekend te maken dat zangeres Noémie Wolfs niet langer deel uitmaakt van de band. Het laatste optreden in de huidige bezetting vindt zondag plaats in het Waalse Colfontaine.

Natuurlijk: het is niet de eerste keer dat Hooverphonic een zangeres ziet vertrekken. Meer nog: na Esther Lybeert, Liesje Sadonius, Kyoko Bartsoen en Geike Arnaert is Noémie Wolfs al de vijfde. Maar de laatste jaren was de groep in eigen land populairder dan ooit tevoren. The Night Before, waarop Wolfs als nieuw gezicht debuteerde, haalde haast onmiddellijk platina, en ook het twee jaar oude Reflection werd enkele maanden geleden in datzelfde edelmetaal gegoten.

Live trok Hooverphonic onveranderlijk volle zalen. De sfeer op het podium was met Wolfs erbij veel meer ontspannen dan voorheen, en de zangeres was ook in interviews niet op haar mondje gevallen. Het was, kortom, a match made in heaven. En ook tijdens de jongste concerten de voorbije weken wees niets erop dat er een split op til was.

De mededeling die de groep via de platenfirma verspreidde was sec en zakelijk. Er staat dat na onderling overleg beslist werd om de samenwerking te beëindigen, en dat de drie laatste concerten dit weekend (naast Colfontaine staan ook Waregem en Huy op het programma) meteen de laatste zijn met Noémie. Alex en Raymond danken haar voor de samenwerking gedurende de laatste vijf jaar en wensen Noémie het beste voor de toekomst. Ook de fans worden bedankt voor de steun, en er is de belofte om iedereen op de hoogte te houden van verdere toekomstplannen. En dan: "Dit is de officiële mededeling waar we het wensen bij te houden."

Alleen: even later post Wolfs een berichtje op haar Facebookpagina waarbij de indruk ontstaat dat ze zelf is opgestapt. "Einde van een fantastisch hoofdstuk waarin ik alleen geweldige momenten onthoud want mijn god wat heb ik gelachen tijdens die 5 jaar. Ik ga geen namen noemen, ik zou toch alleen maar mensen vergeten. Merci allemaal dat ik met jullie een podium, tourbus, concertzalen mocht vullen. Merci voor het geloof in mij, ook al zag ik het zelf even niet meer. En nu op naar iets nieuws. Ik heb er al zin in!"

Alex Callier, Noémie Wolfs en Raymond Geerts. Beeld BELGA

'Jong poppetje'

"Er zijn veel redenen waarom onze wegen uit elkaar gaan", reageert Alex Callier. "Maar de voornaamste is dat we op artistiek vlak niet meer op dezelfde golflengte zitten. En dan moet je samen rond de tafel gaan zitten, en daar conclusies uit trekken. Het gaat niet over wie fout zit en wie gelijk geeft. Het heeft gewoon te maken met andere dingen willen."

Wolfs heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze met Hooverphonic de wereld wilde zien, en niet kon wachten om in Amerika te gaan touren. Voor Callier en Geerts, die dat allemaal al eens gedaan hebben, hoefde dat niet meer zo nodig. Bovendien: Amalfi was in België weliswaar een van de grootste hits uit de carrière van de groep, maar in tegenstelling tot wat gehoopt werd, volgde de rest van Europa niet.

"We hebben nog steeds de ambitie om internationaal mee te draaien. En we willen gerust in het buitenland optreden", legt Callier uit. "Graag zelfs. Maar Raymond en ik hebben geen zin om ons failliet te touren. Na The Night Before hebben we heel ernstig overwogen om nog eens naar de States te gaan. Alleen: voor een band als Hooverphonic is dat niet evident. Zelfs als we onze productie tot het minimum zouden terugschroeven, zijn we met elf man de baan op. Dat zijn elf vliegtuigtickets, elf hotelkamers, en zo voort. Conclusie: als we in New York voor vijfhonderd man spelen, scheuren we er onze broek aan. Spelen we voor zeshonderd man in Parijs, doen we dat niet. En als Hooverphonic in Praag voor 1.200 fans staan, is er winst. Dát is de realiteit."

"Iedereen weet dat de muziekindustrie enorm verandert. Onze Amerikaanse tournee werd destijds door de platenfirma gesponsord. Maar die hebben daar vandaag ook het geld niet meer voor. Wij zijn al wat ouder, hebben wat meer ervaring intussen. Dus we springen niet meer onbezonnen in het diepe. Noémie is nog een jong poppetje. Ze moet haar eigen weg zoeken."

Zowel Alex Callier als Raymond Geerts benadrukken dat dit niet het einde van Hooverphonic betekent, maar uiteraard staan ze geen van beiden op tafel te dansen dat het zo gelopen is. En Noémie Wolfs, die gisteren geen bijkomende verklaringen wenste af te leggen, wellicht ook niet. "Toen Geike vertrok, zei ook iedereen dat ze onvervangbaar was", stelt Geerts. "Maar het is ons toch gelukt, en Hooverphonic werd nadien groter dan ervoor. Wij hebben nog veel goesting om door te gaan. Dus we gaan door."

Na de tournee, die dus dit weekend afloopt, was het sowieso de bedoeling om een lange rustpauze in te lassen. Hooverphonic heeft de laatste vijf jaar twee studioplaten gemaakt, een liveplaat uitgebracht én drie tournees langs de culturele centra gedaan, waarbij elk optreden was uitverkocht. Tel daarbij nog een reeks festivals, zes keer een uitverkochte Elisabethzaal, een optreden in een uitverkocht Sportpaleis én gesmaakte passages op de Night of the Proms.

Solocarrière

"We moesten sowieso wat gas terug nemen, of het zou op overkill uitdraaien", weet Geerts. Geruchten dat de twee er tegen waren dat Wolfs een soloplaat wilde maken, worden ontkend. "Integendeel", stelt Callier. "We hebben haar daar net in aangemoedigd. Zelfs instrumenten voor haar gekocht, zodat ze zich als songschrijfster kon ontwikkelen. Voor ons hadden een solocarrière en Hooverphonic perfect naast elkaar kunnen bestaan. Nu de groep het toch een tijdje rustiger zou aan gaan doen, was de timing daar bovendien perfect voor."

En dus wordt het twintigjarig jubileum van een van de populairste popgroepen die ons land ooit gekend heeft er toch eentje in mineur. Al klinken zowel Geerts als Callier strijdlustig. "Jammer dat het zo loopt, maar tegelijk zie ik het ook als een opportuniteit. Het beste we kunnen doen is een negatief verhaal omzetten in iets positiefs. Dus gaan we eerst even vakantie nemen en nadien nieuwe nummers maken. Of die volgende plaat er over twee of drie jaar komt, doet er al bij al niet zo toe. Het enige wat telt, is dat ze er pal op moet zijn. Echt: ik ben er tamelijk gerust in dat het allemaal weer goed komt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234