Zaterdag 30/05/2020

Concertrecensie

Niveau 4 in AB: Oh putain, zeg!

Beeld Francis Vanhee

Het kruim van de Brusselse hiphop én twee Antwerpse MC's vormden voor een derde keer Niveau 4. Gevolg? Een AB in lichterlaaie.

“Steek nog allemaal één keer die middenvinger in de lucht!” Zwangere Guy schreeuwde het aan het einde van het explosieve Niveau 4-concert alsof zijn leven ervan af hing. Op het podium: totale chaos. Door elkaar kringelende rappers die de coulissen in zwalpten. De dj die ‘Man’s Not Hot’ van Big Shaq oplegde. Zwangere Guy die de kreetjes uit die track meekrijste in de microfoon. “Skrrat! Skidi-kat-kat! Boom!” Wij die dat oneindig hilarisch vonden. Omdat het alles zegt over de Brusselse hiphop. Meerappen met een silly parodie op het hiphopgenre? Yup. Want die van Brussel zijn zwanzeurs. Nemen zichzelf niet au sérieux, maar hun hiphop wél. And by the way: ‘Man’s Not Hot’ is een dijk van een track. Nah!

Overambitieuze puber

Nu ja, er traden ook Antwerpenaren aan in de AB: Darrell Cole en TheColorGrey, de meest in het oog springende exponenten van de Antwerpse hiphopscene die Niveau 4 zijn soulvolle popkantje schonken. Grey had zijn gitarist mee, die bronstige Van Halen-solo’s tussen de ploffende downtempobeats mikte. Op die manier bediende deze bonte hiphopverzameling niet alleen de hardleerse homeboys in de zaal, maar ook al wie van ver is geïnteresseerd in de cultreputatie van de jongste lichting rappers.

Beeld Francis Vanhee

Bovenal profiteerde deze Niveau 4-editie van het momentum waarin de huidige Belgische hiphop baadt. Zou het Brusselse muziekfestival Couleur Café, dat het Niveau 4-concept twee jaar geleden uitvond, ooit hebben vermoed dat zijn kindje zo’n overambitieuze, uit de kluiten gewassen puber zou worden? Vast niet. Voor de inlandse rapscene zijn er immers geen precedenten. Goed, er was de opflakkering van het genre in de jaren negentig, met succesverhalen zoals die van Starflam en ‘t Hof Van Commerce. Maar goed georganiseerde scenes zoals de Brusselse en de Antwerpse anno 2017, waarbij zelfs de taalbarrière niet langer van tel is? Nou, dat had geen enkele platenfirmapipo, laat staan een overijverige koffiedikkijker uit de muziekjournalistiek kunnen voorspellen.

De koning van Brussel

“Zijn jullie chaud!?”, vroegen de jongens van Niveau 4 (de naam komt van het dreigingsniveau in ons land na de terroristische aanslagen, zoals elke rechtgeaarde B-boy/girl weet) ons, nadat ze ‘Oh Putain!’ van Isha hadden gescandeerd, in koor met de dolgedraaide fans. Zwangere Guy a.k.a. De Koning Van Brussel schakelde prompt een versnelling lager met de stonede cultclassic ‘Gij Niet Zien’: A Tribe Called Quest op z’n Ganshorens, quoi.

Beeld Francis Vanhee

Le 77, een rapduo uit het anders zo vredevolle Laken, kwam venijniger en uitgebeender uit de hoek: stomende achterbuurtrap gespeend van bling. Check hun uitstekende nieuwe single ‘Helly Hansen’ online en weet: 2018 wordt het jaar van Le 77. Nu ja, in Brussel althans.

Ook een kopstoot van een willekeurige gamin uit de zaal waard: ‘1000’ van L’Or Du Commun’ met z’n “Stable comme un zeppelin”-hook, die wij nijdig meemompelden, de vuisten gebald, bijtend op de onderlip, op wraak broedend jegens die ene Brusselse parkeerwachter die ons al drie keer in één week op de bon heeft gezwierd. Hey, elk z’n vendetta.

Beeld Francis Vanhee

Nu lieten de rappers de zaal in twee splijten, maanden ze de heethoofden in het publiek aan als dolle stieren door elkaar te moshen of bedaarden ze de gemoederen met een vleugje gespierde r&b. Zoals ‘B.O.A.T.S.’ of ‘Outta Control’ van Darrell Cole, of ‘Silence Speaks’ van TheColorGrey, in Brussel in een opvallend kordate versie. Ook ‘Suave G’ van Zwangere Guy schipperde behendig tussen chilled out en ongenaakbaar. “Fuck Yvan Majeur!”, brieste Guy. Yep, ook de hiphopscene kon niet lachen met het Samusocial-schandaal.

Waar blijft Roméo?

En plots was daar Blu Samu, die andere frisgewassen onontdekte exponent van de Brusselse rapscene, klaar om de hitparades te veroveren. Deels Nicki Minaj, deels Roxanne Shanté. Maar in de AB kreeg ze een te kleine cameo. Van ons had ze vaker uit de hoek mogen komen.Dat geldt ook voor Roméo Elvis, dé grote crossoverfiguur uit de Brusselse hiphop. Hij dook vreemd genoeg pas in de laatste tien minuten van dit Niveau 4-concert op en nam slechts een handvol rhymes voor z’n rekening. Te laat komen opdagen? Of waren er contractueel vastgelegde belemmeringen? Is Roméo Elvis nu al slachtoffer van zijn eigen succes? Of had hij er geen zin in? Jammer, want het publiek hing meteen aan zijn lippen. En ook wij hadden wel nood aan de bedachtzame, poëtische raps van Roméo. Hij had er het overdosis testosteron van zijn collega’s mee kunnen counteren.

Nu ja, we zeuren niet. STIKSTOF bracht een gloednieuw nummer (“Jullie zijn niet klaar voor dit!”, gromden de jongens over beats zo korzelig en log als betonblokken), Caballero & Jeanjass vuurden ‘On est haut’ af, en toen heel het rapcircus tijdens een afsluitend ‘Oh Putain’ op het podium stond te vibreren, dachten wij zowaar aan de hoogdagen van de Wu-Tang Clan. Bruxelles est arrivées. En wie daar ambetant van wordt: puute van de koesj! 

Beeld Francis Vanhee
Beeld Francis Vanhee
Beeld Francis Vanhee
Beeld Francis Vanhee
Beeld Francis Vanhee
Beeld Francis Vanhee
Beeld Francis Vanhee
Beeld Francis Vanhee
Beeld Francis Vanhee
Beeld Francis Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234