Donderdag 21/11/2019

Horst Festival

Nipt genoeg plaats op de Ark, en de rest van de tweede dag op festival Horst

Beeld Wouter Van Vooren

Dat het hier dit weekend voor de laatste keer doorgaat? Voorlopig lijkt dat de sfeer niet te bederven. “Gisteren voelde je toch dat het festival wat uit z’n voegen begint te barsten”, zegt een meisje op de bus van Leuven naar Sint-Pieters-Rode. En misschien heeft ze een beetje gelijk. Dit was dag twee op muziek- en kunstenfestival Horst.

Vrijdagavond werd de meest toegankelijke muziek dan ook gespeeld in de Lakeside Dancers Club, het hoofdpodium in de vorm van de Ark van Noach, ontworpen door het gerenommeerde Japanse bureau Atelier Bow-Wow. De houten constructie is een plezier voor het oog. Bij het binnenkomen op het domein lijkt het het historische kasteel te omkaderen. Maar loop je richting het schip, zie je alleen nog de behuizing. En ’s avonds de eenvoudig knipperende peertjeverlichting, die meedansen op de muziek.

Lakeside Dancers Club, het hoofdpodium in de vorm van de Ark van Noach, ontworpen door het gerenommeerde Japanse bureau Atelier Bow-Wow. Beeld Wouter Van Vooren

Iedereen wil een plekje op die arty partyboat. Maar, net als met die originele Ark, blijkt vol wel degelijk vol. Tijdens de sets van Optimo en Hunee was het wat wringen. Toegegeven, voor sommigen is precies dat een authentieke clubervaring. Maar wie liever wat persoonlijk dance-space creëert, valt - welja - uit de boot. En uit empirisch onderzoek is gebleken dat de vibes net naast de boot, toch niet dezelfde zijn. Als we dan terugdenken aan het Newcastle-podium-met-drie-verdiepingen van het Londense Assemble vorig jaar, was er toch wat meer ademruimte.

Beeld Wouter Van Vooren

Psychedelische klanken

Op zich hoeft dat geen probleem te zijn. De organisatoren hadden zelf ook in de gaten dat hun festival blijft groeien, en hebben daarom dit jaar een derde podium (en een derde dag) voorzien. Forest Floor is zo’n heerlijk intiem plekje in het bos, vers gerooid en groen omringd. Maar ook hier, klein, waar het publiek komt en gaat. Een natuurlijke selectie, als het ware.

Forest Floor Beeld Wouter Van Vooren

De derde stage - Final Stage, ofwel een slimme constructie van een opwaaiend rood zeil - lijkt dan wel knus, maar is vatbaar voor expansie. Met name: de ganse boomgaard waar de geïmproviseerde tent op staat. Op vrijdag was die uitbreiding niet nodig. Zo was het moeilijk een aanvaardbare choreografie te verzinnen op de psychedelische klanken van Sassy J, een soort electro waarvan de bass lijkt weggetrokken.

Final Stage Beeld Wouter Van Vooren

Michael Zager Band

Zaterdag, dan. Het italo-disco-duo Exalt mag met hun heerlijke, hoogst dansbare tunes aftrappen op de Final Stage, op de Lakeside Dancers Club klinkt een melodieuze electro mix van Soumaya Phéline. Maar eens het volk begint toe te stromen zijn de genre duidelijker afgetekend, en omgekeerd aan de dag ervoor.

Beeld Wouter Van Vooren

Onder het rode zeil - en een gezellig drukke boomgaard - de groovy shit (Maurice Fulton, DMX Krew, Ron Morelli, San Soda). Op de goed gevulde maar niet overvolle boot de kletterende beats (Anastasia Kristensen, Avalon Emerson, DJ Bone). Met rond 19 uur, bij een prachtige zonsondergang-aan-kasteel-en-water, af en toe een uitstapje naar Kraftwerk of een Michael Zager Band-remix van de Nederlandse dj I-F.

Lakeside Dancers Club, het hoofdpodium in de vorm van de Ark van Noach, ontworpen door het gerenommeerde Japanse bureau Atelier Bow-Wow. Beeld Wouter Van Vooren

Om een muziek- en kunstenfestival als Horst zo charmant te houden, mag het net niet uit z’n voegen barsten. En dat hebben de organisatoren van Onkruid altijd beseft. Door vijf jaar op rij steeds weer in te zetten op nagelnieuwe podia en kunstingerepen blijft het festival immer fris. Maar om zichzelf geen routine aan te meten, trekken ze na zondag de stekker eruit. Is dat jammer? Misschien wel. De setting rond dit historische kasteel heeft per definitie iets feeëriek, dus zeker met wat slimme constructies, sfeerverlichting en rookmachines. Maar stel je voor dat ook dat gaat vervelen.

Beeld Wouter Van Vooren

Dus blijft het afwachten naar wat deze gedeelde breinen verzinnen voor de stad. Want Horst is geen einde, maar het begin van iets nieuws in Brussel of Leuven. En wij kunnen niet wachten.

HORST, 9/9 in de tuin van het kasteel van Horst, Holsbeek. Het kunstenparcours blijft toegankelijk tot 27/10. horstartsandmusic.com

Beeld Wouter Van Vooren
Beeld Wouter Van Vooren
Beeld Wouter Van Vooren
Beeld Wouter Van Vooren
Beeld Wouter Van Vooren
Beeld Wouter Van Vooren
Beeld Wouter Van Vooren
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234