Maandag 27/01/2020

Recensie

Nieuwe 'Twin Peaks' kleurt opnieuw buiten de lijntjes

Hoofdrolspeler Kyle MacLachlan (l.) en regisseur David Lynch op de première. Beeld REUTERS

De verwachtingen rond de nieuwe Twin Peaks waren zo buitenproportioneel hoog dat het risico op een sof immens was. Maar de twee eerste afleveringen uit het derde seizoen, dat afgelopen nacht zijn tv-première kende, stelden niet teleur: bedenker David Lynch omarmt er krachtig de huidige conventies van het medium mee, én trekt het rariteitenkabinet uit de oude reeks nog een eind verder open.

Wat is er met FBI-agent Dale Cooper (Kyle McLachlan) gebeurd na diens ontsnapping uit de Black Lodge? David Lynch en Mark Frost, de creatieve krachten achter de na 27 jaar opnieuw naar de tv gebrachte Twin Peaks, hebben geen bijzondere haast om het ons te vertellen. Evenmin lieten ze zich, in de structuur van de twee eerste afleveringen van de reeks die afgelopen nacht verschenen, afjakkeren om oude bekenden uit de twee eerdere jaargangen te herintroduceren. Die vaste waarden duiken langzaam maar zeker op, maar hun aanwezigheid is sterk verspreid over de twee episodes, en hun terugkeer heeft (nog?) geen duidelijke consequenties op de gebeurtenissen die zich in de afleveringen ontvouwen.

Caleidoscoop

In plaats van een gemakzuchtige terugkeer naar bekend terrein is dit derde seizoen van Twin Peaks een caleidoscoop van verscheidene verhalen en settings, waarin drie subplots door elkaar worden geweven: een nieuwe moordzaak ergens in de staat South Dakota (ver weg dus van het noordwesten van de V.S. waar Twin Peaks zich moet bevinden), een vreemde historie rond een mythisch artefact dat dag en nacht wordt bewaakt in een loft in Manhattan, en de verdere strapatsen van Dale Cooper, die - op zijn zachtst gezegd - niet meer de persoon is die kijkers zich misschien nog zullen herinneren uit de twee oude jaargangen van de serie.

Uitschuivers waren quasi onvermijdelijk in een reeks die voortbouwt op het legaat van de iconische oude reeks, en ze zitten grotendeels in die gloednieuwe moordplot: daarin introduceren Lynch en Frost een paar nieuwe personages die niet onmiddellijk tractie vinden. Bij momenten voelt de manier waarop Lynch opzettelijk de vaart uit zijn serie houdt, door bijvoorbeeld secondelang in te zoomen op één enkel gezicht of object, ook storend, artificieel en opzettelijk aan.

Bossen en nevels

Maar er zijn tegelijkertijd elementen uit de oude reeks die wél efficiënt werden teruggebracht naar het flatscreentijdperk. De grommende muzikale score. De bossen en nevels, die opnieuw een duidelijk visueel thema vormen in het decor. De naïviteit en gêne in de dialogen, waarin een diepgewortelde, existentiële onzekerheid van de personages opborrelt. De alledaagsheid en behaaglijkheid van sommige personages en plaatsen, waaronder een diepe poel van lelijkheid en verdorvenheid wordt verstopt. En, om het belangrijkste voor het laatste te houden, de nachtmerrieachtige beelden die Lynch overhevelde uit de oude reeks, die de tijd en ruimte doorprikkende kracht van een trip of een visioen hebben, en waarin hij deze keer compléét overboord gaat.

Zijn David Lynch en Mark Frost, zoals ze leken te suggereren in hun laatste aflevering uit 1991, altijd al van plan geweest om hun serie na 25 jaar weer verder te zetten? Het blijft een fantheorie waaraan de twee geen officiële credibiliteit willen verlenen. Maar met de start van dit derde seizoen hebben ze met een bijna vanzelfsprekend gemak de draad weer opgepikt, en hebben ze hun klassieke vertelstijl succesvol ingebed in de hedendaagse conventies van auteur-tv. De nieuwe Twin Peaks behoort niet tot het beste van wat er vandaag op televisie is. Maar deze twee episodes uit een achttien afleveringen durende reeks tonen wel dezelfde durf als die legendarische pilootaflevering waarmee Twin Peaks in 1989 een schokgolf veroorzaakte in het medium. Een waarop dit late derde seizoen gewoon meedeint.

Het nieuwe seizoen van Twin Peaks is te bekijken via Play More van Telenet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234