Dinsdag 19/11/2019

The Vinyl Frontier

Nieuwe prijsuitreiking bekroont Belgisch vinyl

Beeld RV

Naar aanleiding van Record Store Day, de jaarlijks hoogmis voor vinylvreters, roept Red Bull Belgium een nieuwe awardshow in het leven. The Vinyl Frontier Awards zetten de beste én de mooiste Belgische platen van het jaar in de kijker.

Na twee boeken en een expositie bevalt The Vinyl Frontier, een online platform voor Belgische vinylreleases, nu ook van een prijsuitreiking. De Red Bull Vinyl Frontier Awards bekronen de beste Belgische platen die tussen maart 2016 en maart 2017 zijn uitgebracht. Een 21-koppige vakjury (onder wie Lefto, Ayco Duyster en AB-directeur Kurt Overbergh) selecteerde telkens drie winnaars in vier categorieën: beste album, beste debuut, beste heruitgave en beste platenhoes.

De nominaties van de vakjury zorgden voor een eclectisch deelnemersveld, met al even diverse winnaars. In de categorie Best Album vielen Melanie De Biasio (Blackened Cities), Het Zesde Metaal (Calais) en TaxiWars (Fever) in de prijzen. Warhaus (We Fucked a Flame Into Being), Paper Hats (PH02) en BRUTUS (BURST) gaan de geschiedenis in als de eerste winnaars van de Vinyl Frontier Award voor Best Debut.

Beeld RV

Het reüniejaar van Evil Superstars (Boogie-Children-R-Us) werd bekroond met de prijs voor Best Reissue. In dezelfde categorie werden ook Jean Hoyoux (Planètes) en Alain Pierre (Jan Zonder Vrees) verkozen. De platenhoezen van Oathbreaker (Rheia), de portables (The Killing Horizon) en Jan Swerts (Schaduwland) werden gedoopt tot Best Artwork.

Parels van platen

“Ik ben met deze awards gestart om Belgische talenten te ondersteunen”, zegt bezieler Francis Weyns van The Vinyl Frontier. “Er zijn regelmatig parels van platen die onder de radar blijven. Via deze weg proberen we Belgische artiesten een duw in de rug te geven.”

De ploeg achter The Vinyl Frontier stelden een vakjury samen, bestaande uit onafhankelijke platenzaken, labels, journalisten, managers en mensen uit de concertindustrie. “Ik had op voorhand beslist dat dit geen populariteitspoll zou worden”, legt Weyns uit. “Alle juryleden ademen vinyl. Dit is voor hen een medium om hun appreciatie voor Belgische vinylreleases te uiten.”

Er was, op uitzondering van de releasedatum, slechts één restrictie voor de juryleden. “Ze mochten niet stemmen voor een plaat waarbij ze betrokken zijn. Gebeurde dat toch, dan was de stem ongeldig. Er is heel divers gestemd. Dit geeft een mooi beeld weer van wat er leeft op de Belgische markt.”

Appreciatie

Niet alleen grote namen als Het Zesde Metaal en Warhaus winnen een Vinyl Frontier Award. Het is ook een introductie tot onbekende artiesten, zoals Paper Hats. “Dit is toch wel een verrassing”, klinkt het bij de band uit Londerzeel, winnaar in de categorie Best Debut. “We hebben onze plaat op driehonderd exemplaren gedrukt. Wie kent ons zelfs? (lacht) Maar het is fijn dat we worden opgepikt.”

Paper Hats PHO2 Beeld RV

Ook Tim Beuckels van Unday Records, het label van Het Zesde Metaal, verwelkomt de Red Bull Vinyl Frontier Awards met open armen. “Het is afwachten of deze uitreiking een instituut zal worden, maar ik vind het alvast een leuke toevoeging. Het doet ook deugd dat Het Zesde Metaal erkenning krijgt van een panel van onafhankelijke platenwinkels, journalisten en muziekfreaks. Het is verrassend maar vooral leuk nieuws.”

Muzikant Jan Swerts, winnaar van Best Artwork, hoopt vooral dat de awardshow de ogen van andere artiesten gaat openen. “De consumptie van muziek is vluchtig geworden, maar je merkt dat er opnieuw vraag is naar de fysieke beleving van een vinylplaat. Ik hoop dat deze prijsuitreiking ervoor gaat zorgen dat muzikanten opnieuw aandacht gaan besteden aan de totaalbeleving. Een vinylrelease is een tijdsdocument.”

Lees ook: Wat een plaatje: de mooiste hoezen van het jaar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234