Donderdag 21/11/2019

boekenrecensie

Nieuw boek over Metallica: “Zouden we Lars Ulrich niet ontslaan?”

Metallica, met Lars Ulrich (tweede van links) en de overleden Cliff Burton (uiterst links). Beeld Ross Marino

Met biografieën van Metallica kun je een heel boekenrek vullen. Toch is dit nieuwe naar het Nederlands vertaalde werk van de Britse rockjournalist Mick Wall de moeite van het lezen meer dan waard. Omdat het een ooggetuigenverslag is, waarbij geen blad voor de mond wordt genomen.

“Misschien moeten we Dave Lombardo van Slayer als vervanger voor Lars binnenhalen?” Het is 1986, Metallica heeft met Master of Puppets een van de belangrijkste metalplaten ooit gemaakt en staat op de rand van de doorbraak. Er is één probleem. Hun drummer Lars Ulrich mag dan wel een grote mond en een belangrijke inbreng hebben, technisch is hij nooit onderlegd geweest.

In
Metallica van Mick Wall komt de bijna-exit van de kleine Deen voor het eerst naar boven. De tandem die Metallica altijd geweest is – Hetfield en Ulrich – stond duidelijk op barsten. Lombardo wilde uit Slayer stappen omdat hij er te weinig betaald werd, Metallica wilde een versnelling hoger. Het was Lombardo’s vrouw die haar man uiteindelijk overtuigde om het plan af te blazen: de switch ging niet door.

Dood van Cliff Burton

Het nakende ontslag van Ulrich stierf zo samen met Cliff Burton, de iconische bassist van Metallica. Cliff was altijd al de talisman van de groep. De man waarvoor de band vanuit L.A. naar San Francisco verhuisde, de wiet rokende stille kracht die klassieke invloeden in hun muziek bracht. En die op 27 september 1986 zou overlijden, toen de tourbus van de band in Zweden van de baan raakte, omviel, en op het lichaam van Burton belandde. Rockbiograaf Mick Wall omschrijft die vreselijke ochtend tot in de details. Hoe een jong en beloftevol leven zo abrupt werd weggerukt, en Metallica desondanks doorzette.

Mick Wall heeft de verdienste dat hij er op de belangrijke momenten bij was. Als journalist voor het weekblad Kerrang! reisde hij met de groep de wereld rond, kroop hij nachtenlang mee de bar door en hoorde (en zag) hij tal van verhalen van op de eerste rij. Sinds de oorspronkelijk Engelstalige versie van dit boek acht jaar geleden uitkwam, is James Hetfield razend op hem. Ulrich kan er als libertijn en Europeaan beter mee om, en onderscheidt duidelijker de vriend van de onderzoeksjournalist.

Opmars, succes, op de dool

Metallica staat vol met verhalen die larger than life zijn. Metallica is wereldwijd dan ook de vijfde meest verkopende muziekgroep ooit (meer dan 100 miljoen platen), en heeft een erg turbulente geschiedenis achter de rug.

In dit boek krijg je de geschiedenis van Metallica vanaf de pioniersdagen in New York, waar de band uit San Francisco met de wagen naartoe trok om er in een koud repetitielokaal in slaapzakken te overnachten en die eerste plaat te maken. Om vervolgens ruziestoker/drankorgel/drugsverslaafde Dave Mustaine (later de succesvolle frontman van Megadeth) uit de band te zetten en Kirk Hammett te laten overvliegen.

Metallica slaagde erin muzikaal grenzen te verleggen en het metalgenre te definiëren, om het vervolgens te overstijgen. Er volgen tal van boeiende verhalen en anekdotes over het onnoemelijk grote succes van The Black Album, dat hun faam en fortuin zou brengen, maar de groep ook op de dool en op de rand van de afgrond bracht. James Hetfield: “Waar moet je je nog kwaad om maken als je alles wat je wil in de wereld plots kunt kopen? Woede is altijd een belangrijke energiebron geweest.”

Wie volgende zomer naar het Koning Boudewijn-stadion trekt en meer wil weten over die vier individuen op dat immense podium, vindt hier zeker zijn gading.
The four horsemen geven zich in het boek van Mick Wall meer bloot dan ooit tevoren.

Metallica – Mick Wall is nu in Nederlandstalige versie uit bij Xander Uitgevers. Bij Universal Music verscheen zopas ook een speciale box van de plaat ...And Justice For All.