Vrijdag 15/11/2019

THEATER

Nieuw artistiek leider NT Gent: "Dit is voor mij als een tweede thuis"

Beeld Jonas Lampens

Klassiek teksttheater, maar ook een open huis dat zich middenin het politieke debat plaatst. Oh, en meer diversiteit en internationale uitwisseling. Dat belooft Milo Rau, de nieuwe artistiek leider van NTGent. "En ik besef dat het belangrijk is dat ik veel in Gent ben", verwijst hij naar het nog jonge trauma waarvan het Gentse stadstheater moet herstellen.

Milo Rau was thuis in Keulen, toen hij woensdagavond te horen kreeg dat de raad van bestuur van NTGent de voorkeur gaf aan zijn project. De kersverse artistieke leider stapte meteen in de wagen om na middernacht in Gent toe te komen, waar hij vanochtend met kleine ogen maar zichtbaar opgetogen de pers te woord stond. “Gent is voor mij als een tweede thuis. En NTGent beschouw ik als één van de grote Europese theaters.”

Aan zijn zijde: zijn trouwe rechterhand Stefan Bläske en huidig artistiek coördinator Steven Heene - het duo waarmee de Zwitser het Gentse stadstheater een nieuw elan moet bezorgen. De jury, die 24 kandidaturen bestudeerde, noemt hun dossier "helder, ambitieus en haalbaar". Heeft Rau op eigen houtje zijn sollicitatiebrief opgestuurd of is hij door het huis gevraagd, daarover bestaat wat onduidelijkheid. “Beide”, klinkt het diplomatisch. “Op het moment dat me gevraagd werd of ik interesse had, liep ik zelf al met het idee rond.”

Wat is hij precies van plan? Rau mikt op twee sporen: fictie meets non-fictie, of elk jaar één klassieke voorstelling en één participatieve productie waarmee de banden met de stad worden aangehaald én het huis zich in het centrum van de politieke discussie plaatst.

“Ik heb nog geen volledig seizoensprogramma klaar," zegt Rau, "maar ik denk alvast aan Oresteia, klassiek Grieks teksttheater die we op een hedendaagse, multiculturele manier zullen interpreteren." Rau staat daarnaast sowieso bekend om politieke voorstellingen, zoals De laatste dagen van de Ceausescu's (2009) en Het Congo-tribunaal (2015). “Polemisch zonder in propaganda te vervallen, vernieuwend zonder de traditie uit het oog te verliezen”, vindt de jury.

Voorts stelt hij Luk Perceval aan als de huisregisseur, die ook de banden met het KASK moet aanhalen en jong talent in de gaten moet houden. En er komt aandacht voor Het verdriet van België, omdat Hugo Claus volgend jaar tien jaar dood is. “We willen ook samenwerken met Action Zoo Humain, het gezelschap van Chokri Ben Chikha en Victoria Deluxe. Daar ligt onze meer hedendaagse lijn.”

Meer diversiteit

Op dit moment kleurt het plaatje nogal mannelijk, erkent Rau, maar hij benadrukt dat hij volop in gesprek is met theatermakers die het NTGent met wat diversiteit moeten injecteren. “We willen meer brengen dan oude, blanke mannen die doorbomen over hun mineure psychologische besognes. Ik heb een goed contact met de Belgisch-Congolese gemeenschap - ik denk dat ik daar bijna elke acteur ken. En we praten ook met verschillende vrouwelijke makers. Maar ik wil me niet uitspreken over dingen die nog niet duidelijk zijn.”

Rau werkt al vijftien jaar in Europa, en volgens hem is die internationale blik perfect te verzoenen met lokale verankering. “Net die combinatie vormt de kern van ons project.” Ondanks zijn internationale renommee is Rau goed vertrouwd met de Gentse en Vlaamse scène. De laatste jaren werkte hij samen met CAMPO, Vooruit en Kustenfestivaldesart.

Steven Heene, Milo Rau en Stephan Bläske, het nieuwe artistiek leiderschap van NTGent Beeld Jonas Lampens

“Gent is een prima uitvalsbasis om de blik op Europa te richting. Ik vind het belangrijk om ons niet te beperken tot deze stad en rond te reizen met onze producties.” Zijn internationale contacten zal hij inzetten om buitenlandse werken naar het Sint-Baafsplein te lokken.

Geen depressieve sfeer

Met Johan Simons, de vorige artistiek directeur, liep het onder meer mis omdat hij door zijn buitenlandse engagementen weinig in huis was. Meteen wordt benadrukt dat het deze keer anders zal zijn, ondanks het feit dat hij met zijn gezin in Keulen woont.

“Aanwezigheid was een belangrijke kwestie tijdens de selectieprocedure”, knikt Rau, die hier een klein trauma ontwaart. “Het is wel degelijk de bedoeling dat alle producties hier gemaakt worden en dat Gent het vertrekpunt is.” De man zelf zal tijdens de week ook in de stad verblijven, in het weekend keert hij terug naar Keulen. “Ik heb ook het idee dat er een tweede Vlaamse beweging in de maak is, dat jonge artiesten van hier zich langzaam verspreiden. Daar wil ik bij zijn.”

En wat met het NTGent zelf, dat uit een jaar vol malaise en intern wantrouwen komt, en snakt naar een nieuwe adem? “Ik had verwacht hier een depressieve sfeer te treffen, maar zo is het totaal niet. Ik heb de indruk dat iedereen klaar is om er weer aan te beginnen.” Hij zou het ook niet gedaan hebben, zegt hij, moest hij de indruk hebben dat zijn komst niet gewenst is.

“De komende dagen en weken wil ik het gesprek aangaan met het ensemble en de medewerkers. Samen met hen wil ik in alle openheid praten over wie wel en niet wil blijven. Tegelijk kent het NTGent zo'n lange geschiedenis dat ik dat het belang van dat moeilijke jaar niet wil overdrijven.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234