Maandag 24/02/2020

Niet Samsung maar Twitter is de winnaar na de Oscar-selfie

Beeld REUTERS

Nadat de selfie van Ellen DeGeneres gebombardeerd werd tot 'beste selfie ooit', begon de controverse. Backstage tweette de presentatrice namelijk met een iPhone, terwijl de selfie een - wellicht vet betaalde - stunt van Samsung bleek te zijn. Weg spontaniteit dus, waardoor volgens Mashable de ware winnaar na de foto uiteindelijk Twitter zelf werd.

Het was een indrukwekkend allegaartje dat achter de Samsung bijeenkroop; Angelina Jolie, Brad Pitt, Bradley Cooper, Kevin Spacey, Julia Roberts, Meryl Streep, Jennifer Lawrence, Jared Leto, Peter Nyong'o Jr., Channing Tatum, Lupita Nyong'o en presentatrice Ellen zelf.

De presentatrice, host van de Oscars dit jaar, wandelde doorheen het publiek en stootte, niet toevallig, op Meryl Streep. Die Britse actrice heeft meer Oscar-nominaties dan eender wie op haar naam staan, iets wat Ellen benijdde. Zij wou dus ook een record, en koos voor dat van het aantal retweets.

Twitter
Grote sponsor van de avond was elektronicagigant Samsung. In het contract met de presentatrice stond dat ze elke mobiele activiteit in beeld met een Samsung moest uitvoeren, zodus ook de bewuste selfie. Weinig spontaans dus, zeker wanneer ze backstage terug haar iPhone bovenhaalde. En wanneer er geld of een geënsceneerd imago aan te pas komt, duikelt de geloofwaardigheid de dieperik in.

Twitter bleek dus onverwachts de winnaar van de avond. De berichtendienst mocht dan wel net een deal hebben afgesloten met ABC, de zender die de Oscars uitzond, ook zij waren niet op de hoogte van de retweet-plannen. Als reactie stuurden ze gewoon een bedankje in de vorm van een selfie terug.

In totaal werden er net geen 15 miljoen Oscar-gerelateerde tweets verstuurd, waardoor ze overduidelijk domineerden op vlak van social media. Bij Facebook werd er met 'slechts' 2 miljoen likes nog niet aan een derde van recordhouder Vin Diesel geraakt. Social media-kenners zeggen dat het een zoveelste teken aan de wand is dat Facebook stilaan doodbloedt.

Zelfs een korte panne kon het retweetrecord van Ellen niet tegenhouden; haar selfie staat nu op meer dan 3 miljoen retweets "and counting". Ook haar volgersaantal explodeerde. Tot slot scoorde Ellen niet alleen op Twitter. De show van 2014 bleek de best bekeken editie uit de laatste tien jaar.

Beeld Mashable
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234