Zaterdag 19/10/2019

Koning Elisabethwedstrijd

Niet de eigenzinnigste, wel de meest stabiele violiste wint Koningin Elisabethwedstrijd

Stella Chen heeft de negentiende editie van de Koningin Elisabethwedstrijd gewonnen. De Belgische Sylvia Huang viel buiten de top zes en moet zich tevreden stellen met de publieksprijs. ‘Ze stond met een Fiat 500 aan de start van de formule 1.’

Niemand die zaterdagavond de 26-jarige Stella Chen de overwinning niet gunde. Haar prestatie in de finale was technisch vlekkeloos, haar interpretatie van het concerto van Tsjaikovski heel correct. Vooraf behoorde ze nochtans niet tot de topfavorieten. “In het orkest had niemand haar bovenaan staan”, vertelt Bram Nolf, hoboïst bij het Nationaal Orkest van België, dat de finalisten tijdens de wedstrijd begeleidde. Dat Sylvia Huang de lijst van zes laureaten niet haalde, was nog zo’n verrassing. Nolf: “Haar hadden de meeste orkestleden wel in hun pronostiek staan.”

De verrassende uitslag is het gevolg van de jureringsmethode bij dit soort wedstrijden. Alle juryleden geven een persoonlijke score aan elke kandidaat. Daar wordt een gemiddelde van berekend, om zo tot een einduitslag te komen. “De winnaar is meestal de meest stabiele muzikant die bij alle juryleden behoorlijk scoort”, legt Nolf uit. Iemand als Stella Chen dus, die technische perfectie demonstreerde en in de finale koos voor een behoorlijk veilig concerto van Tsjaikovski. Dat was ook al in eerdere edities bij de jury in de smaak gevallen.

Huang opteerde voor een emotionelere uitvoering tijdens haar finale. Met het concerto van Dvorak had ze bovendien gekozen voor een stuk zonder grote geschiedenis in de Elisabethwedstrijd. Dat getuigt van persoonlijkheid, maar kan ook voor verdeeldheid zorgen binnen de twaalfkoppige jury. Sommigen vinden zo’n eigenzinnige aanpak fantastisch, anderen waarderen dat minder. “Na haar optreden zagen we jurylid Vadim Repin applaudisseren, terwijl dat tegen de regels is”, vertelt Wolfgang Heiremans, violist en opnameleider bij radiozender Klara. “We mogen ervan uitgaan dat hij haar een hoge score heeft gegeven. Maar tegenstanders hebben Huang lager gequoteerd, waardoor ze het aan het einde van de rit af moest leggen tegen kandidaten die regelmatigere scores, zonder pieken en dalen, kunnen voorleggen.” 

Ook het instrument waarmee Huang in de finale moest aantreden, speelde haar parten. “De Canadees Timothy Chooi, goed voor de tweede plaats, speelt met een Stradivarius die elf miljoen waard is”, vertelt Nolf.  “De viool van Huang is slechts een fractie van dat bedrag waard. Dat hoor je: de klank is een stuk minder. Het is alsof je met een Fiat 500 aan de start van de formule 1 staat.”Ook het speelschema was niet in haar voordeel. “Wie in het begin van de week speelt, maakt minder kans op de hoofdprijzen”, weet Heiremans. “Hoe verder in het geheugen, hoe minder kans op een hoge score.” 

Stradivarius uit 1709

Winnares Stella Chen houdt aan haar overwinning 25.000 euro over en krijgt vier jaar lang een Stradivarius-viool uit 1709 in bruikleen, uitgereikt door de Nippon Music Foundation. Samen met de zes andere laureaten krijgt ze nu, tijdens een reeks concerten, de kans om zich voort te profileren als soliste. Of Huang die kans krijgt, valt nog af te wachten. “Ze is aan de wedstrijd begonnen voor de sport, zonder ambitie”, zegt Heiremans. “Vraag is of dat nu veranderd is.”

“Je mag niet vergeten dat ze speelt bij het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam”, zegt Nolf. “Toch één van ’s werelds absolute toporkesten. Dat geef je niet zomaar op. Maar misschien kan ze die concerten met het Concertgebouworkest in de toekomst af en toe combineren met een solo-optreden.” Dat is ook wat Heiremans hoopt. “Het zou jammer zijn mocht ze met haar artistieke kwaliteiten in de anonimiteit van zo’n orkest verdwijnen.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234