Donderdag 19/09/2019

Filmblog Cannes

Niemand kan wat Jan Bijvoet en Matthias Schoenaerts in Cannes kunnen

Beeld AFP

Filmjournalist Kurt Vandemaele volgt het filmfestival van Cannes ter plaatse op. "Matthias Schoenaerts maakte een opgemerkte passage", zo stelt onze man in Cannes vast.

Een minutenlange, staande ovatie viel regisseur en cast te beurt na de eerste vertoning van 'El abrazo de la serpiente', een Colombiaanse film die geselecteerd is voor de Quinzaine des Réalisateurs. Een van de hoofdrolspelers van de film is Jan Bijvoet, die een heel opmerkelijke en gesmaakte vertolking levert in de film van Ciro Guerra. En ook Matthias Schoenaerts maakte een opgemerkte passage. Zijn laatste passage in Cannes bezorgde hem meteen ook zijn grote internationale doorbraak, 'De rouille et d'os'. En misschien kan 'Maryland' van Alice Winocour, te zien in Un Certain Regard, uitgroeien tot een al even belangrijke film voor zijn carrière. De regisseuse zegt dat ze Schoenaerts in beeld wou brengen als een object van begeerte. De vrouwen in de zaal konden die aanpak alvast ten zeerste appreciëren.

Is 'Maryland' aanvankelijk nog een psychologisch drama waarin een militair aan posttraumatische verschijnselen lijdt na zijn passage in Afghanistan, dan neemt de film al vlug een andere wending als blijkt dat zijn paranoia best gegrond is. Vincent Loreau, zo is de naam van het personage van Matthias Schoenaerts in de film, aanvaardt een klus om voor een rijke Libanees op diens huis, vrouw en kind te passen, terwijl de zakenman enkele dagen naar het buitenland moet. Maar de zaken waarmee de man zich inlaat, blijken het licht niet te kunnen verdragen en de duisternis sluipt binnen. Zien we in de eerste helft van de film nog facetten van Schoenaerts die we in recente films met hem nog hebben gezien -- dat dreigende en getormenteerde, gemengd met zijn zachtheid -- dan toont hij in de tweede helft echt wel de dierlijke kant die Winocour van hem wou zien, en explodeert het beest in hem met zo'n kracht dat de film eigenlijk omslaat in een pure actieprent. Dolle pret en applaus op de banken in Zaal Debussy van het Festivalpaleis was het gevolg.

'Maryland' is bij momenten een zeer mannelijke film van een vrouwelijke regisseur en laat hier een Schoenaerts zien die hiermee meteen naar de rol van James Bond kan solliciteren. En Diane Kruger, de dame die hij hier met hand en tand en met een paar schietgeweren, verdedigt, kan meteen zijn Bond-lady zijn. Alice Winocour schreef de film op het lijf van Schoenaerts dat er nog nooit zo indrukwekkend uitzag. Als Kruger zegt dat ze met hem naar Canada wil en eraan toevoegt dat ze hem ziet als iemand die op beren jaagt, konden tal van vrouwen het niet laten om te kraaien van de pret.

Kurt Vandemaele Beeld Stefaan Temmerman

Of Jan Bijvoet ook op beren mag jagen, gaan wij niet zeggen. Maar hij kan alleszins zijn plan trekken in het buitenland. Want is hij bij ons vooral als theateracteur bekend die af en toe eens opduikt in een tv-serie ('Van vlees en bloed') of een bijrol in een film ('The Broken Circle Breakdown'), in het buitenland is hij een bekroonde carrière als filmacteur bij mekaar aan het filmen. Nadat hij twee jaar geleden de hoofdrol speelde in 'Borgman', de Nederlandse film die voor de officiële competitie geselecteerd was, vertolkt hij nu één van de hoofdpersonages in 'El abrazo de la serpiente', van de Colombiaanse regisseur Cirro Guerra, voor wie het ook zijn tweede festival van Cannes is.

Bijvoet, die in de eerste plaats theateracteur is, genoot zichtbaar van het enthousiasme waarmee het publiek de ongewone en zeer opmerkelijke film ontving.

Ciro Guerra vertelt het verhaal van een Indiaan in het Colombiaanse Amazonegebied die zich als laatste overlevende van zijn stam afzet tegen de Westerse indringers. Ook als een Indiaan van een andere stam zijn hulp komt inroepen om het leven van een blanke wetenschapper te redden, staat de Indiaan niet te trappelen. Die wetenschapper wordt vertolkt door Jan Bijvoet, die wellicht het meest in beeld is van alle acteurs die in de film te zien zijn. En hij is sterk. Of hij het in het Spaans doet, het Duits of in het Indiaanse dialect dat hij in de film spreekt, het zwart-wit van de film lijkt zijn thuisterrein. Bijvoet mag dan aan de andere kant van de wereld zitten, het is treffend hoe zijn fysiek je helpt om honderd jaar terug te keren in de tijd, toen de Duitse wetenschapper, waarop zijn personage gebaseerd is, door de Colombiaanse Amazone trok om er nieuwe stammen, fauna en flora te ontdekken.

Guerra baseerde zich onder meer op de geschriften van de Duitse wetenschapper Theodor Koch-Grünberg, die begin vorige eeuw alles achterliet om door de Colombiaanse jungle te trekken.

Jan Bijvoet Beeld Getty Images
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234