Dinsdag 22/10/2019

Fotografie

Nicolas Provost fotografeerde New York een jaar lang: “Het was een zaak van leven of dood”

'Photo Friction' in cc Mechelen toont onder meer straatfotografie van Nicolas Provost, die hij nu voor het eerst met de wereld deelt. Beeld Nicolas Provost

Dat hij ooit straatfotografie zou maken, had kunstenaar en filmmaker Nicolas Provost nooit gedacht. “Het was een manier om te overleven. Maar het is uiteindelijk mijn meest interessante project geworden.” 

Fotografie werd lang gezien als een medium dat de werkelijkheid weergeeft, maar de tentoonstelling Photo Friction focust op fotografie van de verbeelding, met krachtig werk van Michèle Matyn, knappe fotocollages van Katrien De Blauwer en de fascinerende palmbomen van Bruno V. Roels. En de straatfotografie van Nicolas Provost, die hij nu voor het eerst met de wereld deelt.

Al sinds zijn kindertijd is Nicolas Provost – tevens meneer Hannelore Knuts – doordrongen van Hollywood en de droomwereld die gecreëerd wordt op pellicule. Maar voor zijn nieuwe werk was de referentie niet cinema, maar de schilderkunst. Tien foto’s van mensen op straat in New York, de stad waar hij met vrouw en kind woont. Tien mensen, zo vastgelegd dat je er gemakkelijk verhalen bij kan bedenken.

Beeld Nicolas Provost

“Het is heel persoonlijk werk”, zegt Provost. “Twee jaar geleden gebeurde er iets tragisch waardoor het fundament van wie ik was grondig door elkaar werd geschud. Om dat mentaal te overleven moést ik de straat op, op zoek naar menselijk contact en schoonheid. Het leek een zaak van leven of dood.”

“Ik begon obsessief te zoeken naar toevallige momenten van pure schoonheid in een realiteit van drukte en chaos. De verschillende soorten mensen en culturen in de stad gaven me een rijk palet om mee te werken. Ontroerende personages in perfect licht en een interessante setting. Wanneer die drie elementen een match zijn, krijg je onmiddellijk een tijdloos schilderij waarop je eindeloos kan blijven projecteren. Het is moeilijk te zeggen wat me juist triggerde: charisma, kleur, beweging. Ik ging als een jager 360 graden scannen op straat, tot ik iemand zag die eruit sprong.”

Transitie

Provost spreekt van een soort ontwaken. “Ik zag dat het leven een strijd is voor iedereen, en dat iedereen op zoek is naar liefde, maar dat we allemaal geconditioneerd zijn om schrik te hebben. Wanneer ik mensen aansprak, gingen de conversaties binnen de minuut over de diepste thema’s van het leven. Zelf vertelde ik hen over mijn eigen transitie en vroeg hen naar het kantelmoment in hun leven, het moment dat hén wakker schudde. Het was ongelooflijk hoe open mensen erop reageerden.

“Je moet je rol als kunstenaar opeisen op straat. Als je onzeker bent, loopt het mis. Je moet uitstralen dat de straat van jou is en dat je weet waar je mee bezig bent. Dan kun je doen wat je wilt. Het gaat allemaal om energie. Als je mensen op een liefdevolle manier tegemoet gaat, dan krijg je dat ook terug.”

Verticaal

De tien werken die Provost in Mechelen toont, zijn staande beelden. Mensen ten voeten uit. “Omdat New York verticaal is en het lichaam ook.” Veel van de foto’s maakte hij tijdens de verzengend hete maanden juli en augustus, een periode waarin veel andere New Yorkers de stad proberen te ontvluchten. “De zomer, wanneer New York bezwijkt onder de vochtige hitte, is mijn favoriete moment van het jaar. Wanneer de natuur tegen de mensen zegt: slow the fuck down. Mensen bewegen zich trager voort, zweten meer, zijn sensueler.”

Beeld Nicolas Provost

Een jaar lang fotografeerde Provost op de straten van New York, van Manhattan tot Queens. Hij vindt het het mooiste project van zijn leven. “Ik liep een paar dagen per week op straat en voelde honderd procent intens geluk. Hetzelfde ervaarde ik toen ik Plot Point aan het filmen was (videokunstwerk waarin hij met verborgen camera filmde op Times Square, JVB). Voor beide werken stapte ik in de wereld om daarin mijn eigen realiteit te zien en die weer te geven.”

Photo Friction, tot 15 april, cc Mechelen, cultuurcentrummechelen.be

Plot Point is tot 11 februari te zien als video-installatie in station Rotterdam Centraal n.a.v. Art Rotterdam en het Internationaal Film Festival Rotterdam

Beeld Nicolas Provost
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234