Vrijdag 22/11/2019

Televisie

Netmanager Olivier Goris: "Laat Canvas maar scherp zijn"

Olivier Goris moet als netmanager van Eén en CANVAS beide zenders versterken. Beeld Wouter Van Vooren

In tijden van Netflix en WK voetbal zou je het soms vergeten, maar met Canvas heeft de VRT nog een tweede zender die om de tijd van de kijker vraagt. Olivier Goris moet de zender opnieuw meer op de kaart zetten. "We moeten terug naar de duidelijkheid van de beginjaren."

Twee bureaus heeft Olivier Goris. Eentje voor wanneer hij het Eén-petje op heeft, en eentje in een ander deel van het VRT-gebouw voor wanneer hij de meerwaardezoeker in zichzelf kan uitleven. “Goed voor de stappenteller”, lacht hij. Maar ook goed voor Eén en Canvas, is hij na dik drie maanden duojob zeker.

"In het begin heb ik veel tijd gepakt om de mensen van Canvas te leren kennen en uit te leggen dat één netmanager voor beide zenders niet als doel heeft om Canvas te 'veréénen' of om beide zenders bij elkaar te gooien. Het doel is de identiteit van beide netten te versterken. In het medialandschap van nu kan dat misschien beter met een overkoepelende blik."

Dit is dus ook geen stervensbegeleiding voor Canvas, zoals al eens geopperd wordt?

Goris: "Ik kan die opmerking ergens wel begrijpen als je een beetje van kwade wil bent. Maar ik zou dit anders niet gedaan hebben. Ik doe dit omdat ik mogelijkheden zie."

Canvas had het na de desastreuze vernieuwing van eind 2015 lang niet makkelijk. Is dat al volledig verteerd?

"Van heel dat traject blijft er toch een solide basis over. De afspraak en Terzake vormen een stevig duo. In primetime blijft Extra Time het goed doen, net als De ideale wereld, al vallen daar vooral de online afgeleiden op. Die stevige fond kan nog sterker worden met eigen programma's en aankoop als The Handmaid's Tale of het vierde seizoen van The Bridge dit najaar."

Kom je als zender niet altijd te laat met zulke reeksen?

"Nee. Die twee reeksen kan je voor het eerst gratis bij ons zien. Slechts een klein deel van het publiek had The Handmaid's Tale al bekeken. Bovendien stond die ook in de top drie van best bekeken programma's op VRT NU. Op Canvas had de reeks misschien niet de hoogste cijfers, maar daar komen nadien nog veel kijkers bij.

"Het aanbod van Canvas is veel tijdlozer dan dat van Eén, op FC De Kampioenen na, natuurlijk. Er komen na de uitzending nog veel kijkers bij. Kinderen van de collaboratie had bijvoorbeeld live gemiddeld 300.000 kijkers, maar via uitgesteld kijken of de andere platformen liep dat uiteindelijk op tot 520.000."

Vormt dat op termijn geen gevaar voor Canvas als lineaire zender? Misschien moet Canvas een Netflix voor de meerwaardezoeker worden.

"We staan er nog altijd met de actuabanden. Maar dit zijn voor Canvas extra mogelijkheden om een nieuw publiek te vinden, een publiek dat je vaak moeilijker bereikt als lineaire zender. Mij maakt het niet uit hoe ze naar onze programma's kijken.

"Vandaag is het lineaire als vertrekpunt ook nog altijd superbelangrijk, maar bij Canvas staat het digitale kijken al wat verder dan bij Eén, waar je wat trager moet gaan. Naar Canvas wordt meer op andere manieren gekeken, waardoor je ziet dat Canvas online al wat die rol van gids speelt." 

Vorige netmanagers hadden het vaak over verjongen en verbreden als doel. Wil u dat ook doen?

"Dat zal ik nooit zeggen. Laat Canvas maar scherp zijn. Dat betekent niet dat we niche zijn of programma's maken waarbij de makers alleen aan zichzelf denken. Bij alles wat we maken moeten we het publiek in ons achterhoofd hebben en iets losmaken bij hen, maar dat publiek kan best iets hebben. 

"Ook mikken op de twintigjarigen lukt niet. Ik heb ooit ook die fout gemaakt bij Eén met Het sterkste netwerk met Joy Anna Thielemans. Alleen moet je geen sociale media spelen op televisie. Dat toont vooral dat je het niet begrepen hebt. Als je sterke programma's brengt, zullen jongeren wel kijken. Een programma als Wissel van de macht, over de Belgische politiek, zal ook twintig- en dertigjarigen aanspreken omdat het zo relevant en spannend verteld is."

Kan Canvas vandaag nog dezelfde rol spelen als vroeger, toen het hogere cijfers haalde?

"Natuurlijk, maar misschien moeten we wel terug naar de duidelijkheid van die beginjaren. Er was toen een grote helderheid en eenvoud, al was dat in het statische medialandschap van toen ook makkelijker. Maar het belangrijkste is dat je niet ontgoocheld mag worden als je met Canvas in contact komt. Het moet steengoed zijn. Het medialandschap is vandaag hyperconcurrentieel: de kijker geeft je vijf minuten. Als hij het dan niet goed vindt, is hij weg."

Olivier Goris Beeld Wouter Van Vooren

Heeft cultuur daar nog een plaats in? Dat is steeds een gevoelig onderwerp bij Canvas.

"De discussies daarover zijn moeilijker dan het gegeven op zich. Culture Club bijvoorbeeld moest een beetje van dit en een beetje van dat doen. De opdracht die de makers gekregen hebben was niet te doen. 

"Canvas zal op cultuur blijven inzetten, maar ik denk dat je beter kan kiezen voor een bepaald segment en daar volop voor gaan. Misschien zullen de kijkcijfers lager zijn, maar dan nog. Thomas speelt het hard of Belpop tonen hoe succesvol cultuur kan zijn, en Alleen Elvis blijft bestaan of Winteruur blijft uniek. Met zo'n programma's doe je veel meer aan cultuur dan met een programma waar van alles wat in zit."

Dit is nieuw op Canvas

- De val: 10 jaar na de crisis: Michaël Van Droogenbroeck maakt de balans op van de financiële crisis.

- Voor de mannen: Xavier Taveirne praat met mannen die openlijk homo waren in de jaren 60, 70 en 80.

- Dank dat u bij ons was: getuigenissen over veertig jaar tv-journalistiek.

- Lieven Scheire bedenkt met ingenieurs en ontwerpers oplossingen voor dagelijkse problemen (naam programma nog niet bekend).

- Kinderen van de kolonie: reeks over de koloniale erfenis.

- Rudi Vranckx praat met ouders van Syrië-strijders die op zoek zijn naar hun kleinkinderen (naam programma nog niet bekend).

- De weekenden: Joris Hessels praat met negen mensen die een cruciaal jaar tegemoet gaan en dat zelf in beeld brengen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234