Dinsdag 09/08/2022

Achtergrond

Netflix weet wat u graag ziet: het succes van 'House of Cards' verklaard

Francis Underwood en zijn rechterhand Doug Stamper Beeld AP
Francis Underwood en zijn rechterhand Doug StamperBeeld AP

Heeft u Netflix? Dan is de kans groot dat u dit weekend het derde seizoen van House of Cards integraal zal bingewatchen. Waarom? Omdat Netflix weet wat u graag ziet.

ROBIN BROOS

Data is big business. Supermarkten verzamelen alle gegevens over de spullen die u koopt. Facebook verzamelt alle informatie over uw, wel ja, over alles. En Netflix doet het ook. Ze registreren alles wat te maken heeft met uw kijkgedrag.

Dat verklaart waarom u bij het opstarten van de streamingdienst telkens nieuwe series in uw persoonlijke etalage aangeboden krijgt. Telkens zijn het suggesties samengesteld op basis van uw smaak. Maar deze user data wordt ook aangewend wanneer Netflix zelf haar exclusieve fictie besteld. Zo is het ook gegaan bij de populaire televisiereeks House of Cards.

Elke jaar spendeert Netflix 2,6 miljard euro aan tv- en filmrechten voor de content die ze aanbiedt. Zo'n 265 miljoen euro daarvan gaan naar eigen tv-reeksen. Die worden besteld op basis van de gebruikersgegevens van zo'n 57 miljoen klanten wereldwijd. Dus toen men 87 miljoen euro in House of Cards investeerde - zonder dat er een pilootaflevering werd gemaakt - was dat niet zo blindelings.

Netflix wist op voorhand heel goed wie de serie moest maken. Hoe dan? Op basis van de informatie die het eerder verzamelde bij kijkers van de originele miniserie House of Cards. Fans van die BBC-reeks uit de jaren 90 bleken ook een uitgesproken voorliefde te hebben voor films met acteur Kevin Spacey in de hoofdrol, of het regiewerk van David Fincher. Dus moest en zou de nieuwe versie van het politieke drama worden gemaakt door Spacey en Fincher.

null Beeld © RV
Beeld © RV

Onder de motorkap

Maar het verzamelen en gebruik van uw data gaat nog veel verder. "Vanaf dat iemand zich registreert bij Netflix, bezitten wij de hele kijkervaring", zei productinnovator Todd Yellin daarover in The Guardian. "We kruipen onder de motorkap en laten algoritmes los op alle gegevens die bij ons binnenkomen. Zo leren we onze gebruikers kennen. Wat ze bekijken, wanneer ze dat bekijken, wat ze doen nadat ze een programma na vijf minuten zijn gestopt."

Yellin bedacht 76.000 verschillende genres waaronder alle tv-content ingedeeld kan worden. Daarom zijn de suggesties in uw persoonlijke profiel zo accuraat. En ook daarom zitten de bestellingen voor eigen fictie er vaak boenk op. Al is data ook geen kristallen bol, zegt Cindy Holland, hoofd van eigen content bij Netflix. "Neem nu Orange is the New Black. Er was geen concrete data die uitwees dat een komisch drama in een vrouwengevangenis, met veelal onbekende acteurs, zeker zou werken." Marco Polo, Netflix' antwoord op fantasyreeks Game of Thrones, is dan niet zo'n grote hit als haar inspiratiebron. Toch haalt de serie een score van 8,3 op IMDb.

Feit blijft dat zonder dat u het door heeft, miljoenen gegevens worden opgeslagen. Zelfs wanneer u verveeld pauzeert of enthousiast terugspoelt. Het komt allemaal in de grote databank. Dus de volgende keer dat u een welbepaalde scène aandachtig herbekijkt, hoeft u niet te schrikken wanneer Netflix bij de volgende opstart een of andere pittige film voorstelt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234