Tv & Media
Netflix test reclameblokken uit, tot ergernis van de abonnees
Het grote verschil tussen Netflix en je televisie? Geen reclame. Al komt daar binnenkort misschien verandering in, want de streamingdienst bekijkt momenteel of het geen advertenties kan invoeren. En daar zijn de gebruikers allerminst mee gediend.
Een aantal abonnees maakte de laatste dagen gewag van reclameblokken tussen de afleveringen door. Het zijn geen echte 'commercial breaks', maar het gaat om promofilmpjes voor programma's die ontwikkeld zijn door Netflix zelf.
Netflix zelf geeft toe dat er zulke tests lopen. "Dit is een vervolg op de videopreviews die het enkele jaren geleden invoerde", klinkt het in een statement. "We zagen dat die de zoektijd van onze gebruikers drastisch verminderden. We bekijken nu of die extra aanbevelingen gebruikers nog sneller naar content kan leiden die hen interesseert." De reclame wordt geselecteerd op basis van de kijkgeschiedenis.

Krijg het beste van tv en Netflix via Messenger
Onze gratis chatbot DM Zapt is de beste manier om nieuwe series en tv-programma's te ontdekken:
Volgens Netflix wordt het concept maar bij een klein percentage van de gebruikers uitgetest en kan de reclame overgeslagen worden, maar toch zijn de abonnees allerminst tevreden. Op Twitter wordt er gesproken over 'irritante reclame' en wordt er gewezen op het feit dat het om een betalende dienst gaat. "Waarom betalen we 10 tot 15 dollar voor reclame?"
Re: potential ads on Netflix pic.twitter.com/QsJ1Khznk5
— a.l. (@muoy_lek) 20 augustus 2018
If the netflix doing ads thing is true, i'm canceling for sure. That was the whole point of netflix wasn't it? To be ad free?
— Survived Up10tion | Thalia (@Hunter_Artemis) 20 augustus 2018
@netflix the idea of ads on a service YOU PAY for to avoid adds and commercials is a very bad idea. i do hope the testing of these are a hoax.
— hecktic mother (@heckticangel) 20 augustus 2018