Dinsdag 02/06/2020

FilmrecensieThe Willoughbys

Netflix-tekenfilm ‘The Willoughbys’: Kinderen die zichzelf opvoeden? Nooit een goed idee! ★★★★☆

Still uit ‘The Willoughbys’.Beeld RV

Met The Willoughbys is Netflix aan een tweede, originele tekenfilm toe. Het is verknipt, maar bijzonder plezant en met een hoog Hans en Grietje-gehalte.

Animatiefilms zijn een voorname sleutel in de strijd tussen de streamingdiensten. In de Verenigde Staten startte entertainmentmagnaat Disney eind vorig jaar met een eigen platform, Disney+, waarop zowat alle films van de studio, van vroeger en nu, gebundeld staan. Wanneer de service in ons land beschikbaar wordt, is niet duidelijk. Nog maar pas werd Disney+ uitgerold in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en andere grote Europese landen. Toch lijkt de lancering in België niet zó veraf. Sinds vorige week zijn alle Disney-, Pixar-, Marvel- en Star Wars-films van Netflix gehaald.

Diezelfde Netflix is zich al even aan het wapenen tegen de nieuwe concurrentie op de markt. Want als het zonder Anna’s, Elsa’s en Skywalkers nog gezinnen voor zich wil winnen, zal het voor exclusieve content op kindermaat moeten zorgen. Vorig jaar was er al de uitstekende, handgetekende kerstfilm Klaus. En daar komt vandaag een tweede originele animatiefilm bij, opnieuw een die de streamingdienst keurig heeft uitgezocht in het wereldwijde aanbod.

De frivole maar zwart-witwereld van het boek ‘The Willoughbys’ transformeerde in een felgekleurde vertelling.Beeld RV

Kinderhaters

The Willoughbys is gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van de populaire Amerikaanse jeugdauteur Lois Lowry. Het verhaal volgt het Willoughby-nageslacht Tim, Jane en de tweeling Barnaby A en Barnaby B. Zij worden verwaarloosd door hun protserige, zelfzuchtige en bovenal kinderhatende ouders, waarop het kroost overtuigd raakt dat het zich maar beter zélf kan opvoeden.

Maar in plaats van weg te lopen, verzinnen ze een geniepig plan om vader en moeder op een levensgevaarlijke vakantie te sturen. Alleen zo kunnen ze het victoriaanse generatiepand voor zich alleen hebben, om er de rijke geschiedenis van het geslacht Willoughby – allen met fiere snor – alle eer aan te doen. Helaas blijkt zelfopvoeding niet het allerbeste idee. Zo krijgen de broers en zussen te maken met een goedbedoelende nanny, een gekke snoepjesfabrikant en het Department of Child Services.

Volgens regisseur, coschrijver en uitvoerend producent Kris Pearn, die eerder Cloudy with a Chance of Meatballs 2 maakte, is het de toon van de originele bron die zo goed werkt. “Het deed me denken aan enkele boeken en films waar ik als kind dol op was, zoals de verhalen van Roald Dahl, The Goonies en Stand by Me”, zei hij vorig jaar bij de presentatie in Annecy. “Het zijn verhalen waarin kinderen niet altijd aardig zijn, maar ouders ook niet. Er zit een heel grappige, subversieve rode draad door het boek die eigentijds aanvoelt. In een wereld waarin iedereen helikopterouder wil zijn, hield ik van het idee van het tegenovergestelde.”

De grootste vondst van ‘The Willoughbys’ is de introductie van de verteller, in de vorm van een levensmoeë kat, ingesproken door comedian Ricky Gervais.Beeld RV

De grootste vondst is de introductie van de verteller, in de vorm van een levensmoeë kat. Comedian Ricky Gervais spreekt de stem in, en maakt er een alleenstaand personage van. Tegelijk leunt de toon van de kat – stem, tempo en humor – zo dicht aan bij die van Gervais zelf, dat het een ouder publiek meermaals doet grijnzen. Het is niet duidelijk of de kater echt is, omdat hij haast magisch door alle scènes heen loopt. Bovendien staat de kater los van het gezin, wat hem een – wel ja – helikopterblik op de situatie geeft. Om dat duidelijk te maken zit hij telkens op een veilig afstand, of slentert hij parmantig tussen grootse schilderijen van de Willoughbys van weleer.

“Natuurlijk heb ik de kans gegrepen om een kat te spelen, het coolste wezen ter wereld en het belangrijkste lid van een gezin”, zegt Gervais in de production notes. “Honden hebben eigenaars, maar katten hebben personeel. Van die uitspraak heb ik altijd gehouden. Vroeger werden ze als goden aanbeden, en dat zijn ze nooit vergeten. Veel van de maniertjes en observaties van mijn personage heb ik gebaseerd op mijn eigen mooie, kleine kat, Ollie, die helaas eerder dit jaar op de rijpe leeftijd van zestien en een half is gestorven. Ik draag deze film aan haar op.” Verder spreken onder meer Alessia Cara, Martin Short en Jane Krakowski stemmen in.

Oude cartoons

Een goed verhaal en een sterke stemmencast zijn elementen waar het veel onafhankelijke studio’s aan ontbreekt, en dat zorgt bij The Willoughbys van meet af aan voor extra punten. Maar het is de creatieve manier waarop de Canadese studio BRON Animation de visualisatie heeft aangepakt, die het een fijne zit maken. BRON maakte eerder de minder noemenswaardige Henchmen en Mighty Mighty Monsters. Vorig jaar waren ze ook betrokken bij de productie van de animatieversie van The Addams Family.

Voor dit verhaal kozen ze ervoor om de frivole maar zwart-witwereld van het boek The Willoughbys om te zetten in een felgekleurde vertelling. De decors zijn prachtig uitgelicht, maar de essentiële vormen worden teruggebracht tot de principes van oude cartoons. Het doet lijken alsof de personages in stop-motion werden neergezet, een invloed die Pearn allicht vond bij een van zijn vroegere opdrachtgevers, Aardman Animation. Het zorgt ervoor dat het eerder tijdloze verhaal ook zo aanvoelt, en niet noodzakelijk is rechtgetrokken in een hoogtechnologische, digitale omgeving. De kleuren, een regenboog van snoepgoed maar zeker ook de donkere kantjes geven de film een hoog Hans en Grietje-gehalte. Verknipt, en bijzonder plezant.

Vanaf 22/4 op Netflix.