Donderdag 06/08/2020

Fictie

Netflix & co. moeten mee investeren in Vlaamse fictie

Netflix investeert vanuit Nederland mee in de nieuwe VRT-reeks 'Undercover', waarin Tom Waes (r.) de hoofdrol speelt. Naast hem zie je onder meer ook Frank Lammers (l.).Beeld vrt

Buitenlandse online platformen als Netflix en Amazon zullen vanaf volgend jaar ook moeten investeren in Vlaamse fictie. Daarmee worden ze op dezelfde manier behandeld als spelers als Telenet en Proximus. "Alle beetjes zijn welkom, maar deze maatregel zal de Vlaamse fictie niet 'redden'", zegt professor media-economie Tom Evens (imec-mict-UGent).

Distributeurs als Telenet en Proximus zijn al enkele jaren verplicht om 1,3 euro per abonnee te investeren in Vlaamse fictie. Buitenlandse bedrijven als Netflix en Amazon moesten dat niet, en dat werd als oneerlijk beschouwd, ook al omdat een speler als Netflix de voorbije jaren vrij populair werd.

De commissie Media in het Vlaams parlement heeft nu een regeling goedgekeurd die bepaalt dat buitenlandse niet-lineaire spelers ook mee Vlaamse fictie moeten ondersteunen. De regeling geldt voor onder meer Netflix en Amazon, maar YouTube en Facebook vallen erbuiten. 

Minister van Media Sven Gatz (Open Vld) zal dit principe nu in een uitvoeringsbesluit gieten dat in 2019 van kracht moet worden. "Nu zullen dezelfde soorten spelers dezelfde rechten en plichten moeten nakomen in dezelfde omstandigheden”, zegt Gatz in een persbericht. In Frankrijk is er ook al zo'n regeling en ook Europa steunt die culturele benadering van de mediamarkt.

Of deze maatregel veel zoden aan de dijk zal zetten, valt nog af te wachten. Als Netflix bijvoorbeeld 200.000 abonnees heeft – het Amerikaanse bedrijf gaf tot nu toe nooit cijfers vrij over abonnees hier –, zal het ongeveer een kwart miljoen euro moeten investeren. Daarmee betaal je nog niet de helft van één aflevering uit een Vlaamse topreeks. Telenet investeert dit jaar als coproducent tussen de 2,6 en 2,7 miljoen euro in drie Vlaamse reeksen. Proximus stopt tussen de 750.000 en één miljoen euro in één fictieproject.

'Symboolpolitiek'

"Deze maatregel zal de Vlaamse fictie niet 'redden', maar alle beetjes zijn welkom uiteraard", zegt professor media-economie Tom Evens (imec-mict-UGent). "Maar na Netflix komen er nog werven, zoals bijvoorbeeld de gratis diensten als YouTube.  Voor die laatste wordt het moeilijker om een bijdrage per abonnee te vragen. Het moet dus verder gaan dan symboolpolitiek en men mag nu niet de indruk wekken dat het financieringsprobleem van de baan is. Dit is pas het begin van een beleid dat een faire bijdrage vraagt van buitenlandse spelers die zich op onze markt richten. Er zijn bijvoorbeeld ook veel omroepen die hier niet investeren. Disney of Discovery halen ook geld uit de reclamemarkt. Het is dus niet helemaal correct om alleen naar de distributeurs te kijken."

De Vlaamse omroepen hopen ook nog op andere maatregelen. Zij pleiten er bijvoorbeeld voor om het doorspoelen van reclame tijdens uitgesteld kijken onmogelijk te maken. Zeker fictie wordt veel uitgesteld kijken, maar zo missen de (commerciële zenders) veel reclame-inkomsten. Gatz gaf eerder al aan oren te hebben naar hun verzuchtingen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234