Zaterdag 06/06/2020

Interview

Nepalese filmmakers adopteren jonge acteur uit hun film: "Hij wist niet waarheen"

Amrit Pariyar, de twaalfjarige jongen uit 'White Sun', die regisseur Deepak Rauniyar en zijn vrouw na de opnames in huis haalden. Beeld RV

Voor hun film White Sun gingen regisseur Deepak Rauniyar en zijn vrouw op zoek naar een jongen die een weeskind kon spelen. Ze vonden een echt weeskind dat zelf nog nooit een film zag. Vandaag woont de jongen bij de makers.

Net voor ons interview in Brussel willen regisseur Deepak Rauniyar en zijn vrouw Asha Magarati – actrice en casting director – nog even met het thuisfront skypen. In de Nepalese hoofdstad Kathmandu woont Amrit Pariyar, de 12-jarige jongen uit hun film White Sun, die het echtpaar na de opnames in huis haalde.

Ze denken dat hij 12 is, maar zeker zijn ze niet. Er bestaat geen geboorteakte, Amrit is een weeskind. Zijn moeder zou nog leven, maar verstootte haar zoon na de dood van diens vader. Daarna leefde hij van gezin tot gezin. Een klassiek verhaal in Nepal.

Magarati leerde de jongen kennen tijdens de casting voor de film. “De eerste audities hield ik in de scholen van de stad”, zegt ze. “Dat leek met het handigst, omdat de ouders van die kinderen vertrouwd zijn met kunst en film. Ze zouden hun kinderen vast sneller loslaten voor zo’n project. Maar daar kwam niets uit.”

Uiteindelijk trok ze naar het bergdorp waar
White Sun gedraaid zou worden, en vond ze Amrit. “Eerst had hij geen interesse om mee te doen, hij had nog nooit een film gezien”, vertelt Magarati. “Maar zijn casting was zo goed, dat we hem konden overtuigen om mee naar de stad te gaan en daar wat workshops te volgen. Gelukkig maar, hij was fantastisch. Misschien omdat hij net als zijn personage Badri een wees is, en zo het perfecte gevoel in zijn rol wist te leggen.”

Sterfteakte

Tijdens het draaien werd snel duidelijk dat de jongen deel van hen was geworden, zegt regisseur Rauniyar. “Aan adoptie hadden we nooit gedacht, maar die jongen wist niet waar naartoe. Hij had geen thuis, schipperde tussen plekken waar hij werd opgevangen, intussen ging hij niet naar school. We zijn eerst nog tevergeefs op zoek gegaan naar een goed weeshuis in Kathmandu. Maar hij is zo getalenteerd, ook in acteren, dat we hem deze kans wilden geven.”

Niet evident, want voor de promotie van deze film is het koppel regelmatig van huis. Rauniyar: “Dat wilden we eerst georganiseerd krijgen, alvorens die stap te zetten. De papieren zijn nog altijd niet helemaal in orde, want die procedure is redelijk gecompliceerd in ons land. Zijn moeder leeft nog, dus moeten we eerst haar toestemming krijgen. En we moeten een kopie hebben van de sterfteakte van zijn vader, maar we weten niet wie hij is.”

Deepak Rauniyar. Beeld RV

Intussen volgt Amrit theater- en muzieklessen op school, zegt Magarati. “Maar we willen hem nu niet te veel afleiden. Hij heeft al een achterstand van twee jaar, die moet hij eerst wegwerken. Al zal Deepak hem zeker een rolletje geven in zijn nieuwe film, als hij dat wil.”

Aardbeving van 2015 

Achteraf bekeken kreeg White Sun een happy end voor de makers. Niet alleen met hun nieuwe zoon, maar ook met de selectie van de film in Venetië en Toronto. Toch was het geen makkelijke film om te maken. Er waren amper fondsen. De aardbeving van 2015 sloot het bergdorp dat als decor diende af van de wereld. Maar ook figuranten lieten het soms afweten, omdat ze moeite hadden met de inhoud. 

Want Nepal is een land in transitie. De tienjarige burgeroorlog werd in 2006 dan wel beslecht, de koning afgezet en een nieuwe grondwet geïnstalleerd, toch laten oude tradities zich niet zomaar vervangen. White Sun vertrekt van de verdeeldheid, met centraal een verloren zoon die terugkeert naar het dorp wanneer zijn vader in het ouderlijk huis overlijdt. 

Volgens de traditie moet die door mannen, door het raam naar buiten gedragen worden. “Ik ben met dezelfde tradities opgegroeid, maar ik geloof er niet meer in”, zegt hij. “Maar mochten mijn ouders nu sterven, wordt er wel van mij verwacht dat ik het zo doe. Anders lijkt het voor het dorp alsof ik mijn ouders niet respecteer. Waarschijnlijk zal ik me wel daarnaar schikken, tenzij het niet praktisch is. Voor onze generatie gaat het niet langer over traditie alleen.”

Asha Magarati (r.) in 'White Sun'. Beeld RV

White Sun, vanaf 7/2 in de bioscoop. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234