Maandag 23/09/2019

Best Kept Secret

Negen Best Kept Secret-tips voor fijnproevers

Isaac Gracie.

1. Isaac Gracie

Zaterdag 12.15 uur, Stage Two

Hij is pas 23, maar zingt alsof hij al een heel leven achter de rug heeft. Waarin het dan ook nog eens tegenzat. Isaac Gracie uit het Britse Ealing zong als kind in een kerkkoor, en zoekt nu als singer-songwriter het grote wereldse drama. En hij vindt het ook nog, in donkere en zangerig-melodieuze liedjes als 'Last Words' en 'Terrified', van zijn pas verschenen debuutplaat. In zijn nummers hoor je de schrijf- en vertolkingskracht van de grote songwriters, en Gracie wordt tot vervelens toe vergeleken met Jeff Buckley.

Maar oké, dat is niet eens zo’n vreemde referentie. Luister maar eens naar de getergde maar engelachtige zanglijnen van Gracie in het lied 'That Was Then', en de dichterlijke manier waarop hij probeert zijn geliefde terug in zijn leven te krijgen: "She’s leaning on my window sill, I’m praying that soon she will, come on back inside to me."

Gracie speelde al een aantal kleinere clubshows in Nederland. Tijd voor een meeslepend optreden op een gonzend festival. Gracie mag op zaterdag de spits afbijten van het festival.

2. Umfang

Zaterdag 02.20 uur, Stage Five

Emma Olson alias Umfang strijdt met haar Amerikaanse label Discwoman voor de goede vrouwenzaak, en dus voor meer vrouwen achter de draaitafels op de grote dancefeesten én meer vrouwen aan de knoppen van de platenlabels en in de kantoren van de programmeurs en boekers.

Allemaal goed en wel, maar hoe klinkt haar muziek? Helemaal niet slecht. Haar plaat Symbolic Use of Light  bijvoorbeeld, die vorig jaar verscheen en stukje bij beetje opschoof naar het stapeltje meest gedraaide platen in de platenkast.

Umfang.

Umfang speelt met het technobrein, en dus met de verwachtingen die de gemiddelde liefhebber heeft bij het genre. Ze dropt dus niet die boemende bas wanneer jij die boemende bas zou willen horen, maar trekt je onverhoeds wél ineens naar het diepe als je net denkt wat aan de oppervlakte te dobberen.

Ja, dat is wat ingewikkeld misschien. Luister gewoon naar het nummer 'Weight', en dus naar de zuchtende orgeltjes en die droge maar trance-opwekkende ritmetrack, dan doen we er hier verder het zwijgen toe. Als Umfang zaterdagnacht net zo koel en mysterieus draait als zij muziek maakt op haar eigen platen, dan gaan we nog wat meemaken.

3. Bedouine

Vrijdag 15.45 uur, Stage Three

Bedouine, de artiestennaam zegt het al, trekt de wereld over en tekent links en rechts liedjes op. Azniv Korkejian, zoals ze in het echt heet, is van Syrisch-Armeense komaf. Ze woonde in de zwaar getroffen stad Aleppo (Syrië) en emigreerde met haar ouders naar de Verenigde Staten. Daar luisterde ze vaak naar Nick Drake en Leonard Cohen, en dat is te horen aan haar schitterende debuutplaat van vorig jaar, een van de mooiste folkplaten van de afgelopen tijd.

Bedouine.

Haar liedjes zijn klein en van een getokkelde gevoeligheid, maar dankzij de orkestraties, die we kennen van Bedouines platenlabel Spacebomb, worden de ballades steeds grootser en meeslepender.

Haar teksten zijn mystiek maar toch voor iedereen met een beetje fantasie herkenbaar, of in ieder geval fijn om op mee te drijven. "I’m not an island, I’m a body of water", zingt ze op 'Solitary Daughter'. En als zij dat nummer niet live speelt op Best Kept Secret, dan eten wij onze hardplastic bewaarbeker op.

4. The Comet Is Coming

Vrijdag 00.00 uur, Stage Three

Shabaka Hutchings is nog een prille dertiger, maar wel al een paar jaar een toonaangevende muzikant in de hedendaagse Britse jazzmuziek. Wat Kamasi Washington voor de Amerikaanse jazz is, is Hutchings voor de Britse: een groot mentor en inspirator voor de nieuwste generatie jazzliefhebbers.

Hutchings verdeelt zijn tijd over maar liefst drie bands, met elk een heel eigen geluid dat wordt gedomineerd door zijn vurige scheursax. Wat Shabaka & The Ancestors, Sons of Kemet en The Comet Is Coming ook gemeen hebben, is dat ze geen van alle cerebrale luisterjazz maken. Nee, er mag – of eigenlijk: moet – gedanst worden.

The Comet Is Coming.

Nog maar amper een maand ­geleden was Hutchings met zijn Sons Of Kemet te bewonderen op het Vlielandse festival Here Comes The Summer, en nu staat hij met The Comet Is Coming opnieuw op een Nederlands podium. The Comet Is Coming onderscheidt zich van Hutchings’ andere band door een elektronischere basis. Synths en sax gaan de strijd aan in muziek die zeker tot de opzwependste van de dag mag worden gerekend.

5. Optimo (Espacio)

Zaterdag 02.00 uur, Stage Three

Na het optreden van DJ Leroy Rey hebben bezoekers een uurtje om bij te ­komen, alvorens door de Schotse dj’s JD Twitch en JG Wilkes tot vier uur ’s nachts meegenomen te ­worden op een muzikale reis. Als Optimo (Espacio) had dit duo al ­jaren succes op de zondagavond in de Sub Club in Glasgow. Hun ­specialiteit was het mixen van nogal uiteenlopende nummers. Nooit zullen we die keer vergeten dat we onze eigen Human Resource hoorden met de technokraker 'Dominator', gemixt met 'The Things That Dreams Are Made Of' van The Human League.

Optimo (Espacio).

Die Sub Club-avonden bestaan al jaren niet meer, maar de mannen van ­Optimo zal zaterdag diep in de nacht ongetwijfeld weer oude newwaveklassiekers door hun actuele techno-, elektro- en discobeats mixen. Want dat blijft toch hun specialiteit: het opduiken van soms duistere wave en industrial (Throbbing Gristle!) en die, alsof het zo hoort, mixen met nieuwe technotracks.

6. Khruangbin

Zondag 13.45 uur, Stage Five

Wat een geweldig vooruitzicht, zondag na een wilde nacht even uitkateren bij Khruangbin. Dit trio uit Texas dat als naam de Thaise vertaling van ‘vliegtuig’ draagt, blinkt uit in trage, onderhuids kruipende, psychedelische gitaarmelodieën.

De instrumentale muziek is geïnspireerd door Thaise funkpop uit de jaren 60, maar ook muziek van andere continenten hoor je erin voorbijkomen: sixtiessurfpop, Arabische volkswijsjes: alles wordt verweven tot de ideale chill-outmuziek.

Khruangbin.

Hun eerder dit jaar verschenen tweede album Con Todo El Mundo doet het niet alleen goed bij liefhebbers van retrosixtiesgitaarpop, maar ook bij dancehipsters. Zo staat het album prominent in Londense dancespeciaalzaken waar normaliter alle gitaren geweerd worden. Let op, dit album komt hoog in de jaarlijstjes. Het is typisch zo’n plaat die je maar blijft draaien, gewoon omdat ie nooit verveelt en een aangenaam soort rustgevoel losmaakt.

7. Sudan Archives

Vrijdag 23.00 uur, Stage Five

Don’t leave Britney alone! Sudan Archives, ofte Britney Denise Parks, staat vrijdagavond nogal ongelukkig geprogrammeerd tegenover Arctic Monkeys. Jammer, want deze jonge twintiger uit Los Angeles speelt viool en zingt, terwijl ze haar Soedanese erfgoed een fascinerende update geeft. 

Sudan Archives. Beeld rv

Parks put inspiratie uit afrofuturisme, zoals Kamasi Washington en Janelle Monáe dat net zo goed doen. Het is alleszins een moedige beslissing van BKS, om deze nieuwlichter zo laat op de avond voor de leeuwen te gooien in hun safaripark. En een statement: heel wat spannende, vrouwelijke artiesten krijgen een hoge plaats op deze affiche.

8. Jlin

Zaterdag, 00.10 uur, Stage Five

Jlin tekende met Black Origami voor zowat de beste footwork-plaat van 2017. Een wit voetje haalde Jerrilynn Patton met haar rusteloze sound, complexe ritmes en een precisiebombardement van beats. De producer uit Indiana adopteerde de typische muziekstijl uit Chicago, maar jakkert er gelijk ook Afrikaanse junglegeluiden en beklemmende vocals door. Tot vijf jaar terug was ze arbeider in een staalfabriek, en dat hoor je ook in haar metalige en sissende sound. Een epileptische aanval op de dansvloer kun je bij haar nooit helemaal uitsluiten, al zal dat zaterdag niet echt opvallen tussen alle andere spartelende ledematen en schuimbekkende fans. En wie weet komt überfan Björk ook in Hilvarenbeek weer meedansen, zoals ze een paar maanden eerder al deed op Sonar!

Jlin. Beeld rv

9. Mattiel

Zaterdag, 18.00 uur, Stage Five

“Hopelijk wordt Mattiel een headliner van de toekomst”, klonk het dit jaar bij de organisatie van Best Kept Secret. Net als Sudan Archives en Jlin slaagt Mattiel Brown erin om zich niets aan te trekken van hokjesdenken. Deze artieste uit Atlanta debuteerde zopas met heerlijke retroliedjes die rechtstreeks uit een sixtiescapsule lijken te komen. De excentrieke mix van soul, rauwe blues en een volslagen unieke, ietwat schelle stem houden haar evenwel weg van een déjà-entendu. Hebt u nog een misthoorn van doen, wanneer al uw vrienden verdwaald raken aan het strand in de Beekse Bergen? Dan zorgt zij voor redding. Only the best, by Mattiel! 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234