Maandag 24/06/2019

KFDA

Needcompany-brein Jan Lauwers over Kunstenfestivaldesarts: "Het programma van de terugkeer"

Scène uit 'A nous deux maintenant' van Jonathan Capdevielle. Beeld RV

Ook dit jaar maakt Jan Lauwers, artistiek leider van kunstenaarsgezelschap Needcompany, tijd voor het Kunstenfestivaldesarts. “Het programma verrast je telkens weer. Zo zou ik graag de Braziliaanse voorstellingen vermelden die dit jaar op het menu staan, maar dat zou snobistisch zijn: ik ken er gewoon niets van. Ik laat me dan ook graag overrompelen."

Oorlog en terpentijn, de theaterversie van de bejubelde roman van Stefan Hertmans door Needcompany, gooit hoge ogen in binnen- en buitenland. Jan Lauwers cum suis hebben net een tournee door Spanje en een voorstellingenreeks in het Kaaitheater achter de rug als Lauwers tussendoor tijd maakt om zijn favorieten aan te kruisen in het programma van het 23ste Kunstenfestivaldesarts.

“Allereerst wil ik zeggen dat ik het Kunstenfestivaldesarts het belangrijkste kunstenfestival in Europa vind”, verklaart Lauwers. “Chris­­tophe (Slagmuylder, artistiek en algemeen directeur van het festival sinds 2007, red.) heeft dat goed geleid en daarom vind ik het ook jammer dat hij ermee ophoudt. Hij wordt in juni 2019 artistiek directeur van Theater der Welt 2020 in Düsseldorf. Anderzijds vind ik het bewonderenswaardig dat hij zichzelf vernieuwt."

Jan Lauwers. Beeld RV - Phile Deprez

“Het programma van dit jaar ziet er weer fantastisch uit, met veel nieuwe namen. En tegelijk – en dat bedoel ik niet negatief – zou ik het ‘het programma van de terugkeer’ willen noemen. Het bevat veel referenties naar de jaren zestig en zeventig. Dat is mijn biotoop, de jaren waarin ik als puber mijn eerste indrukken opdeed en gevormd ben. Daarom vind ik het ontroerend dat de nieuwe generaties terugkeren naar deze tijd. Tegelijk is er altijd een bepaalde vertraging nodig en heb ik het gevoel dat het te snel is. Ik zou graag willen volgen wat dit betekent.”

Paradise Now (1968-2018): “Pure living theatre”

Daarom wil Lauwers zeker Paradise Now (1968-2018) van Michiel Vandevelde/fABULEUS zien. Daarin onderzoeken Vandevelde en een nieuwe generatie jonge mensen wat er overblijft van de erfenis van mei 1968, en met name van Paradise Now. Met deze zintuiglijke happening over de liefde ging de befaamde acteursgroep The Living Theatre uit New York op het Festival van Avignon in juli 1968 in première. Geïnspireerd door spirituele praktijken als yoga, meditatie en de kabbala wilde de groep het publiek met elkaar verbinden en in een staat van paraatheid brengen: klaar voor actie in de buitenwereld. “Dit was pure living theatre en dat zal deze voorstelling ook zijn”, stelt Lauwers. “Ik ben benieuwd wat hij ermee gaat doen.” Om diezelfde reden is Lauwers ook geïntrigeerd door The May Events, een reeks van expo’s, een performance/installatie, gesprekken, workshops en rondleidingen over mei ’68. 

Paradise Now (1968-2018), op 12/5 en 13/5 in het Kaaitheater. The May Events 1968-2018, van 16/5 tot 20/5 in kunstschool INSAS.

'Paradise Now (1968-2018)'. Beeld RV

A nous deux maintenant: “Capdevielle is een oude bekende”

Een andere voorstelling die hoog genoteerd staat op Lauwers’ wenslijstje is A nous deux main­tenant van acteur, poppenspeler, buik­spre­ker, danser en zanger Jonathan Capdevielle. Voor zijn nieuwste creatie haalt Cap­devielle inspiratie uit het misdaadverhaal Un Crime uit 1935, geschreven door Georges Ber­nanos. Terwijl de vijf acteurs met elkaar van rol wisselen, speelt Capdevielle via de ma­nipulatie van stemmen en geluiden met de gren­zen van realiteit en fantasie. “Ik ben altijd geïn­teresseerd in het werk van Capdevielle, alleen al omdat ik eens samen met hem en en­ke­le Duitsers in een helikopter boven La Réunion heb gevlogen”, vertelt Lauwers. “Zonder gek­heid, uiteraard vind ik zijn werk ook in­hou­delijk interessant. Het wordt in het pro­gramma ‘theater’ genoemd, en dat is goed: alles is living theatre. Elders las ik de term ‘performatieve installatie’. Wat is dat? Die semantische discussie, waardoor de term ‘theater’ haast pejoratief overkomt, stoort me.” 

A nous deux maintenant, van 16/5 tot 18/5 in Théâtre Varia.

'A nous deux maintenant'. Beeld RV

LA PLAZA: “Banale bezigheden in het hedendaagse Europa”

LA PLAZA van El Conde de Torrefiel staat ook op mijn lijstje omdat ik gewoonweg veel van Spanje hou. We treden er ook vaak op.” El Conde de Torrefiel, dat de voorgaande jaren ook al een opvallende passage maakte op het Kunstenfestivaldesarts, brengt visuele performances met hyperrealistische tableaus en messcherpe teksten. LA PLAZA – in wereldpremière op het festival – beschouwt het podium als plein: een publieke plaats waar zich scènes uit onze toekomst afspelen. Tegelijk laten deze taferelen de dagelijkse, banale bezigheden in het hedendaagse Europa zien.

LA PLAZA, van 5/5 tot 9/5 in Kaaitheater. 

'LA PLAZA' van El Conde de Torrefiel. Beeld RV

Summerless: “Dromen die je als kind koesterde”

“Wat ik mis in deze editie van het festival is ‘de tekst’, een groot en nieuw verhaal”, aldus Lauwers. “Daarom wil ik zeker Summerless zien van Amir Reza Koohestani, bij wie het verhaal steeds een grote rol speelt.” In Summerless verbeeldt Koohestani het geloof in een betere toekomst van en voor verschillende generaties. Voor de schoolpoort begint een vader een weinig optimistische monoloog over de toekomst van zijn kroost in het land. De andere ouders luisteren, aarzelen, maar sluiten zich niet aan bij het gesprek. In gedachten herinneren ze zich de projecties en dromen die ze zelf als kind koesterden. 

Summerless, van 22/5 tot 26/5 in KVS Box.

'Summerless' van Amir Reza Koohestani. Beeld RV - Ali Shirkhodaei

Dependencies: “Voortdurende zoektocht naar het willen begrijpen van de wereld”

Jan Lauwers sluit af met de expositie Dependencies van Hana Miletić. “Ook daarin zie ik opnieuw die ‘terugkeer’ opduiken”, zegt hij. “Haar wanhopige zoektocht om dingen te begrijpen, die voortdurende zoektocht. Ik zie ook de link met onze huiskunstenaar Maarten Seghers.” Van Miletić is op het Kunstenfestivaldesarts een tentoonstelling te zien waarin ze onderzoekt hoe bepaalde taken die conventioneel aan vrouwen en/of migranten worden toegewezen, geen waardering krijgen in patriarchale, kapitalistische samenlevingen. 

Dependencies, van 9/5 tot 12/8 in WIELS, en op 13/5 in de Beursschouwburg. 

Kunstenfestivaldesarts, van 4/5 tot 26/5 in Brussel. 
kfda.be

'Dependencies' van Hana Miletić. Beeld RV - Hana Miletić
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden