Dinsdag 28/06/2022

Hippe gasten

Nederlandse kinderrock verovert China

null Beeld Maaike van Esch
Beeld Maaike van Esch

Ligt de toekomst van K3 en co. in China? Een Nederlandse rockgroep voor kinderen, Hippe Gasten, vertrekt alvast voor de vierde keer naar het Verre Oosten. Ze zingen over meisjes en anders zijn, en dat slaat aan. Zelfs in het Nederlands.

Lotte Beckers

Toen de bandleden van Hippe Gasten in hun inbox een uitnodiging vonden om in China te komen spelen, dachten ze even dat het spam was. Hippe Gasten is een groep uit Nederland die rocknummers voor kinderen brengt, met een bescheiden succes in eigen land. "Noem het rock-'n-roll voor iets oudere kinderen", zegt manager Pieter Van Dommelen. En dan opeens een vraag uit China.

De groep is sinds vorige week terug van haar Chinese tournee. Ze hebben er ondertussen al zo'n veertig keer gespeeld, telkens voor een duizendtal mensen, en volgende week stappen ze weeral het vliegtuig op voor hun vierde rondreis in het Verre Oosten.

De vraag kwam begin vorig jaar van een Chinees-Amerikaans gezin, vertelt Van Dommelen: "In China worden wel muziekfestivals georganiseerd, maar die zijn niet zo toegankelijk voor kinderen. Er bestaat ook weinig moderne kindermuziek zoals wij die hier kennen. De vrouw, een Amerikaanse, is daarom zelf online op zoek gegaan naar buitenlandse alternatieven."

Het resultaat: een double bill met daarop Hippe Gasten en een Amerikaanse groep die Lucky Diaz and The Family Jam Band heet en zich ook op kinderen richt. "We staan voor zalen van minstens duizend man en we merken dat er steeds meer volk komt", zegt Van Dommelen. Stilaan lijkt de groep dus enige bekendheid te genieten.

Overheid kijkt toe

Dat er zoveel interesse is, verklaart Van Dommelen door het gat in de markt waar ze bij toeval in passen. "Kindermuziek in China is nog heel traditioneel, wij brengen iets nieuws." Dat Hippe Gasten in het Nederlands zingt, lijkt daarbij geen bezwaar. "Er zijn redelijk weinig Chinezen die Engels kunnen. Onze teksten, die trouwens zijn gecontroleerd door de overheid, worden in vertaling op een scherm geprojecteerd. De ouders volgen die teksten, de kinderen dansen. We brengen een echte rockshow, die beleving is heel belangrijk."

Hippe Gasten op het Hand in Hand International Children's Music Festival Beeld RV
Hippe Gasten op het Hand in Hand International Children's Music FestivalBeeld RV

Studio 100 laat weten dat er niet meteen plannen zijn om K3 op het vliegtuig richting China te zetten, maar het bedrijf is wel de Chinese markt aan het onderzoeken voor hun animatiefilmpjes, en daarbij hoort onlosmakelijk muziek. "De Chinezen lijken wel het gevoel te hebben dat het eigen aanbod wat mager is", stelt sinoloog Bart Dessein (UGent) vast.

De laatste jaren reisden Vlaamse en Nederlandse schrijvers van kinderboeken naar de jaarlijkse Beijing International Book Fair (BIBF), want de Chinese uitgeverijen blijken hun boeken best de moeite te vinden. Illustratoren als Kaatje Vermeire, Pieter Gaudesaboos en Ingrid Godon worden er vlot vertaald. "Er is toch een duidelijke interesse", stelt Dessein.

Volgens hem heeft dat te maken met het gunstige economisch klimaat. "Het land is economisch opgebouwd, nu is er aandacht voor andere dingen. Koppel dat aan een nieuwe openheid voor wat er in het buitenland gebeurt en je hebt consumenten die nieuwe markten aanboren. En het Westen heeft op dit vlak nu eenmaal wat voorsprong."

Het valt op, zo vertelt de manager van Hippe Gasten, dat hun teksten in de smaak vallen. "We zingen over Pipi Langkous, of dat het oké is om anders te zijn. De Chinezen vertalen dat naar 'het is ook cool om een meisje te zijn'. Dat 'anders zijn' is een thema dat ze duidelijk aan onze muziek ophangen. Dat is een opmerkelijk in een land waar iedereen in de pas moet lopen."

Dat net die boodschap zo resoneert, herkent Dessein ook als een gevolg van de toegenomen welvaart in het land. In traditionele plattelandsgezinnen worden jongens nog steeds hoger ingeschat dan meisjes, maar in de steden is een kentering aan de gang. En ook: "Er is een middenklasse ontstaan, die voorzichtig thema's als individualiteit aanraakt. Zij hebben de middelen om de grenzen van hun vrijheid af te tasten."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234