Maandag 24/02/2020

Video

Nederlandse Evangelische Omroep maakt van winkelende vrouw racist

Bij binnenkomst wordt een vrouw aangesproken door de verkoper. Hij klaagt over hoeveel er wordt gestolen. 'De maat is vol' zo zegt de verkoper. Daarop reageert de vrouw bevestigend.Beeld rv

Het realityprogramma Hufterproef van de Nederlandse Evangelische Omroep (EO) heeft opnames van een winkelende vrouw zo gemonteerd dat het lijkt alsof ze racistisch is. In werkelijkheid maakte de vrouw een volkomen onschuldige opmerking. Ze is door de uitzending in de problemen geraakt. De EO betreurt de gang van zaken.

De producent van Hufterproef, Skyhigh Television, heeft de foute montage van het programma, dat op 3 juni werd uitgezonden, tegenover de vrouw toegegeven. Hij spreekt van 'een slordigheid' en heeft de vrouw aangeboden het shot uit de uitzending te knippen. In ruil hiervoor zou de vrouw de zaak moeten 'laten rusten', zo blijkt uit een mailwisseling die is ingezien door onze Nederlandse collega's van de Volkskrant. De vrouw weigerde dit.

De beelden waren tot vandaag nog te vinden en worden veelvuldig bekeken en gedeeld op internet. De vrouw voelt zich door de reacties op sociale media ernstig bedreigd en durft haar huis niet meer uit.

Op een Nederlandse Facebookpagina zijn de beelden inmiddels 350.000 keer bekeken. Er staan duizend reacties onder. Een deel daarvan gaat over de opmerking van de vrouw. Screenshots van haar gezicht worden op Facebook gedeeld met opmerkingen als "kapot make" en "zulke mensen, gelijk een kopstoot".

Sylvia Voogel wordt op 3 mei in een kledingwinkel met een verborgen camera gefilmd terwijl acteurs een situatie in scène zetten waarin een vrouw met een hoofddoek wordt gediscrimineerd. Bij binnenkomst spreekt een medewerker Voogel aan. "Hij vertelde me dat hij helaas beter op zijn spullen moest letten omdat er zoveel gestolen werd. De maat was gewoon vol, zei hij. Ik kon de opmerking niet helemaal plaatsen, maar reageerde met: daar heb je gelijk in. Daarna begon de medewerker de jonge vrouw met de hoofddoek te schofferen. Toen heb ik ingegrepen en ben met de vrouw en medewerker in gesprek gegaan."

Na een kwartier wordt Voogel verrast door de makers van het programma Hufterproef. De winkelmedewerker en de vrouw met de hoofddoek blijken acteurs te zijn. De producent verzoekt haar een "quitclaim" te tekenen, waarmee ze instemt met de uitzending. In eerste instantie wil Voogel niet dat de beelden op televisie worden uitgezonden. "Maar de programmamakers probeerden me met complimenten over te halen. Ik had het zo goed gedaan en ze waren voor dit programma juist op zoek naar mensen zoals ik. Ik was niet boos geworden, maar het gesprek aangegaan." Gevleid door de complimenten tekent ze.

Trots

De vrouw brengt vrienden en familie trots op de hoogte van haar aanstaande televisiedebuut. Tijdens de uitzending op 3 juni verdwijnt die trots meteen als blijkt hoe haar reactie in de montage is verwerkt. Alleen de opmerking "daar heb je gelijk in" haalt de uitzending. En wel op zo'n manier dat het lijkt alsof ze het roerend eens is met de racistische opmerkingen van de medewerker.

Voogel laat haar zoon contact opnemen met de Evangelische Omroep, waar hij wordt doorverwezen naar de externe producent Skyhigh Television. De eindredacteur van het programma biedt aan de beelden te verwijderen zodat deze niet meer op Uitzending Gemist en in het archief van Beeld en Geluid te vinden zijn. De eindredacteur sluit de mail af met: "We hopen dat u akkoord bent en dat u de zaak verder wilt laten rusten. Zou u dat per mail aan ons willen bevestigen?" Voogel en haar zoon gaan niet akkoord.

Een jonge vrouw met hoofddoek werd in de uitzending van Hufterproef geschoffeerd door de medewerker van een kledingzaak. Verborgen camera's registreerden de reacties van het winkelend publiek.Beeld rv

Genuanceerder beeld

Later wordt ook de uitvoerend producent van Skyhigh erbij gehaald. Hij mailt zijn excuses: "We erkennen dat als we de volledige reactie van je moeder hadden laten zien, er een genuanceerder beeld van haar was ontstaan in de aflevering." Ook schrijft hij dat ze in zijn ogen "een redelijk voorstel hebben gedaan". Voogel heeft immers "de quitclaim getekend".

Op 5 juni wordt de uitzending herhaald. De beelden van Sylvia Voogel blijken niet te zijn verwijderd. Er blijven e-mails heen en weer gaan, maar in actie komen Skyhigh en de EO niet. Na een paar dagen krijgt zoon Melvin een e-mail van Bert van Leeuwen, de eigenaar van Skyhigh Television en de presentator van Het Familiediner. Of hij iets wil afspreken om de vervelende zaak nog eens te bespreken. Voogels zoon gaat niet op de uitnodiging in.

Pruik

Afgelopen weekend ontdekt Voogel de filmpjes op een Facebookpagina en op een islamitische pagina. De dreigende reacties hebben hun uitwerking. Voogel: "Ik durf de deur niet meer uit en overweeg een pruik te kopen." Ze overweegt een advocaat in de te schakelen om de EO aan te klagen wegens smaad.

Skyhigh Television wil niet reageren en verwijst naar de EO. Voorlichter Aldert Baas laat dinsdag weten dat de EO de beelden inmiddels heeft verwijderd. De EO heeft ook de ruwe beelden van de uitzending bekeken. Baas: "Uit dit materiaal blijkt dat mevrouw op een onterechte manier in beeld is gebracht. Dat vinden we heel vervelend. Mevrouw had begrip voor de discriminerende verkoper maar zeker ook voor de dame met hoofddoek. Ze neemt het zelfs voor haar op. De manier waarop mevrouw vervolgens in beeld is gebracht, doet haar geen recht en dat spijt ons." Op vragen over het verzoek "de zaak te laten rusten" gaat de EO niet in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234