Zondag 02/10/2022

FilmrecensieThe Velvet Queen

Natuurdocumentaire ‘The Velvet Queen’ gaat eigenlijk veel meer over de mens dan over dieren ★★★★☆

The Velvet Queen / Filmstill. Beeld RV
The Velvet Queen / Filmstill.Beeld RV

In The Velvet Queen trekken twee Fransmannen de Himalaya in om er de uiterst mensenschuwe sneeuwpanter te zoeken. Het resultaat is veel meer dan een natuurdocumentaire: het is een geduldige bespiegeling over de toestand van de moderne mens, die ons weer als dier tussen de dieren plaatst.

Lieven Trio

Vier jaar geleden trokken schrijver Sylvain Tesson, natuurfotograaf Vincent Munier en filmmaker Marie Amiguet samen naar Tibet. Het werd een vruchtbare expeditie: Tesson schreef er de bestseller La Panthère des neiges over, Amiguet en Munier maakten de gelijknamige César-winnende documentaire (die bij ons vreemd genoeg uitkomt onder de Engelse titel The Velvet Queen) én werden op de koop toe verliefd op elkaar.

Het doel van hun missie was nochtans veel bescheidener: een glimp opvangen van de sneeuwpanter. Een edel, bedreigd dier waarvan nog slechts een vierduizendtal exemplaren rondlopen, en dat vanwege zijn schuwheid ook wel de ‘geest van de Himalaya’ wordt genoemd.

De sneeuwpanter mag dan de inzet van de film zijn, eigenlijk is hij vooral een variatie op wat Hitchcock een ‘MacGuffin’ noemde: een schijnbaar belangrijk verhaalelement dat gaandeweg vooral een kapstok blijkt te zijn voor iets veel essentiëlers. The Velvet Queen gaat namelijk meer over de mens dan over dieren. Of, beter gezegd, de film plaatst de mens opnieuw als dier tussen de dieren.

Verwondering en nederigheid

De kracht van The Velvet Queen zit niet alleen in de verwondering die de prachtige natuurbeelden opwekken. Ook de fluistergesprekken die Munier en Tesson voeren terwijl ze geduldig iedere bergkam afspeuren, blijven hangen. In hun wachten openbaart zich een enorme nederigheid, een vorm van aandacht voor de natuur die onze moderne geest compleet verleerd is. De spirituele muziek van Warren Ellis en Nick Cave weerspiegelt hun inzichten.

Als u niet voor de filosofie of de poëzie gaat kijken, doe het dan tenminste voor het relaxerende effect: het geruis van de wind, de verre dierengeluiden, de rustige ademhaling en het gefezel in de vrieskou... Het is rustgevender dan de beste meditatie-app.

‘The Velvet Queen’ speelt vanaf 30/03 in de bioscoop.

Zoek de sneeuwpanter, het hoofdpersonage uit 'The Velvet Queen'. Al gaat de film meer over de mens dan over dieren. Beeld RV
Zoek de sneeuwpanter, het hoofdpersonage uit 'The Velvet Queen'. Al gaat de film meer over de mens dan over dieren.Beeld RV