Zondag 25/08/2019

Modetrend

NASA is plots helemaal in, dankzij Pharrell Williams, Ariana Grande en Ryan Gosling

NASA is plots hip en trendy. Beeld Rodrigo Borges de Jesus

Van H&M tot Urban Outfitters, overal prijken er NASA-logo’s op hippe T-shirts. Gek, want NASA heeft al acht jaar geen mensen de ruimte in gestuurd. Waarom is het Amerikaanse ruimteagentschap plots zo hot?

De winkels liggen er vol van. En dat uitte zich afgelopen weekend bijvoorbeeld op Tomorrowland. De National Aeronautics and Space Administration, kortweg NASA, is hip en trendy. En het blauw-wit-rode logo prijkt op heel wat T-shirts. Raar, voor een organisatie die het afgelopen decennium wordt ingehaald door de privésector.

Links: NASA-singlet bij Pull&Bear. Rechts: hoodie met NASA-logo bij H&M. Beeld RV

“Wie dat logo draagt, denkt dan ook niet aan NASA in het laatste decennium, wel aan het NASA van de jaren 60 en 70”, zegt computerwetenschapper en zelfverklaarde nerd Jeroen Baert, die zelf onlangs vijf exemplaren kocht in H&M. “De ruimtevaart uit die periode was sterk aanwezig in de cinema, vorig jaar nog in First Man met Ryan Gosling. En deze week was er de vijftigste verjaardag van de maanlanding. Al die elementen samen maken het wat retro chique, net als merken als Adidas en Nike weer kledij maken met hun oude logo’s.”

Wat dat betreft is NASA een apart verhaal. Het logo van de blauwe bol met rode strepen en witte orbit – in de volksmond de ‘meatball’ genoemd – dateert al van 1959. Het is dit beeld dat we herkennen van de eerste grote ruimtemissies, geborduurd op de pakken van de astronauten. Maar in 1975 vond NASA het tijd voor een moderner imago en zo ontstond het gestileerde logo – de ‘worm’ – waarin de A geen streepje kreeg. In 1992 werd dat opnieuw ingeruild voor het oude logo.

Beeld John Fornander

The Big Bang Theory 

Vandaag is het vooral dat oudste, en dus ook huidige logo dat veelvuldig op kleding voorkomt. En dat past in de trend van grote ketens die logo’s van merken allerhande op T-shirts drukken. Toch is dit niet vanuit NASA vertrokken, bevestigt een woordvoerder van het agentschap. Meer zelfs, het agentschap krijgt geen cent voor het gebruik.

“We zijn een overheidsinstelling, dus moet dat gratis”, aldus een verantwoordelijke voor licenties bij NASA. “Wel moet elk gebruik door ons worden goedgekeurd.” Zo mag het logo niet in verband worden gebracht met andere logo’s, omdat NASA geen merken wil voortrekken. De letters mogen niet veranderd worden, een vraag voor een ‘NERD T-shirt’ werd afgekeurd. En de twee NASA-logo’s mogen niet door elkaar worden gebruikt, omdat ze uit een ander tijdperk komen.

Links: Van’s met het NASA-wormlogo. Rechts: heren-T-shirt bij C&A. Beeld RV

Tot twee jaar geleden kreeg NASA ongeveer één aanvraag per week. Sindsdien valt er dagelijks een verzoek tot licentie in de bus. Zelf schrijven ze dat toe aan de vernieuwde interesse in wetenschap en technologie. Het echte keerpunt kwam er in 2017, toen het Amerikaanse modemerk Coach het logo op kledij en handtassen zette, en Van’s NASA-schoenen op de markt bracht. Sindsdien heeft elke grote keten een licentie gevraagd. Bij ons liggen er collecties in onder meer C&A, H&M, Primark, Pull&Bear, Urban Outfitters en Zara.

Maar NASA is toch iets anders dan pakweg Coca-Cola, Nintendo of Stranger Things, waar de winkels ook van uitpuilen. De echte reden ligt waarschijnlijk in de verschuivende popcultuur. De Amerikaanse sitcom The Big Bang Theory heeft nerdism helemaal mainstream gemaakt. In 2017 droeg Pharrell Williams al een (tweedehands) NASA-sweater toen de nominaties voor de Academy Awards werden bekendgemaakt. En begin dit jaar lanceerde popster Ariana Grande haar single ‘NASA’ (It’s like I’m the universe and you’ll be N-A-S-A), inclusief kledinglijn met haar eigen naam in het wormlettertype.

Voor haar concerten tijdens het Coachella-festival in april, bracht popster Ariana Grande een kledinglijn uit met haar naam in de NASA-wormletters. Mét toestemming van NASA. Beeld RV

“Misschien is de markt voor nerds gewoon groot genoeg geworden”, zegt Baert. “We gingen er altijd van uit dat het niche was, maar tegenwoordig valt er duidelijk geld te rapen. Volgens mij is dat geen slechte evolutie. Alleen zou het mooi zijn mocht een deel van die opbrengst toch terugvloeien naar onderzoek. Is het niet wrang dat vandaag iedereen met een NASA-T-shirt rondloopt, maar de beste wetenschappers bij advertentiebedrijven werken?”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden