Woensdag 16/10/2019

Fotografie

"Naaktzwemmers stralen rust uit"

Beeld rv Deanna Templeton / courtesy 51 gallery

Een naakte vrouw met lange rode haren zwemt onder water, afgesloten van de wereld in haar eigen onderwatercocon. De zon reflecteert diamanten van licht op het water. Deanna Templeton maakte met The Swimming Pool, nu te zien in Antwerpen, de ultieme zomerse fotoreeks.

Zwembaden zijn al langer een motief in de kunstgeschiedenis: David Hockney legde tijdens zijn LA-periode het gevoel van vrijheid en warm licht vast in zwembadschilderijen als A Bigger Splash of Portrait of an Artist (Pool with Two Figures), Ed Ruscha maakte het boek Nine Swimming Pools and a Broken Glass. En hoewel Deanna Templeton zichzelf niet noodzakelijk wil inschrijven in die traditie, is het niet toevallig dat ook haar werk ontstond in sunny California

Templeton woont samen met haar man, de professionele skater, zakenman en kunstenaar Ed Templeton, in Huntington Beach, Californië. Acht opeenvolgende zomers werkte ze aan The Swimming Pool.

De eerste foto's van de reeks ontstonden toevallig, toen Ed Templeton enkele baantjes trok in hun zwembad. In z'n nakie. Deanna Templeton: “Ik had totaal geen verwachtingen van die foto's, maar de beelden voelden heel kalm aan, ik hield enorm veel van de rust. Doorheen de acht zomers dat ik eraan werkte, wist ik steeds beter wat ik wilde: niet te veel beweging in het water, geen grote splash.”

Was het moeilijk om mensen te overtuigen naakt te poseren?

“Niet echt. Voor de visuele rust in de foto's zocht ik naar mensen met weinig tot geen tattoos, en dat was eigenlijk moeilijker te vinden dan mensen die uit de kleren wilden gaan.”

“Deze reeks was een zeer welkome afwisseling van een ander project waar ik op dat moment mee bezig was: Scratch My Name on Your Arm. De twee hielden elkaar in balans. Voor Scratch My Name on Your Arm fotografeerde ik kinderen en tieners die handtekeningen van hun favoriete skaters of logo's van skatemerken op hun lichaam lieten zetten. Daarvoor ging ik de straat op, schuimde surf- en skate-events af. Het was heel fijn om nadien thuis te komen en rustig in onze eigen tuin te kunnen fotograferen. Dat werkte kalmerend.”

“Nadat ik mijn boek Scratch My Name on Your Arm uitbracht, bleef ik het onderwerp nog enkele jaren fotograferen en het werd veel erger: de atleten begonnen crazy seksuele boodschappen te schrijven op naakte lichamen. Billen met 'Slap me' of 'Grab this' waren geen uitzondering. En zelfs de meisjes die géén tekst op hun lichaam hadden staan, werden lastiggevallen en vastgegrepen. Het werd echt degoutant en deprimerend. Maar gelukkig is het intussen gestopt, de politie heeft ingegrepen.”

Beeld rv Deanna Templeton / courtesy 51 gallery

Je fotografeert al sinds 1985 en houdt alles netjes bij in een archief. Ik heb me laten vertellen dat je ook een map met crap hebt.

“Ja, twee zelfs: 'crap 1' en 'crap 2'. (lacht) Dat komt door Ed. Toen ik een hoop negatieven wilde weggooien, heeft hij me tegengehouden. Het is niet omdat je iets nu niet goed vindt, dat je dat later ook zal vinden. En ik moet het hem nageven: intussen heb ik een handvol beelden uit die crap-mappen opgevist die toch bruikbaar bleken.”

“Maar ik bewaar die mappen níét in mijn gewone archief. Als ik sterf, wil ik niet dat mensen ze te zien krijgen. (lacht) Ik heb heel duidelijke instructies voor Ed: vernietigen!”

Heeft Ed ook zo'n geheime crap-map?

“Nee. Nu niet om hem te bewieroken, maar ik heb zijn contactafdrukken gezien en hij heeft nog nooit een rolletje vol bagger geschoten.”

Momenteel werken jullie samen aan een nieuw project over jullie hometown Huntington Beach. Wanneer mogen we dat verwachten?

“Dat zal nog wel even duren, want Ed is eerst aan een groot project aan het werken. Dat wordt waanzinnig. Hij praat erover alsof het zijn levenswerk is. Het zijn foto's van de levensstijl rond het skateboarden, tekeningen uit zijn schetsboek, brieven. Heel persoonlijk. Het Bonnefantenmuseum in Nederland heeft al beloofd het project tentoon te stellen.”

“Voor ons boek over Huntington Beach hebben we al een hoop materiaal. Al jarenlang maken we zo goed als elke dag samen een wandeling in onze stad, en dan maken we natuurlijk foto's. Toen Terry Richardson enkele jaren geleden het boek Mom and Dad uitbracht, kregen we het idee om net als hij een publicatie te maken die bestaat uit twee verschillende boeken die in één box zitten. His and her take, dat is het idee.”

Kan je jouw en zijn perspectief beschrijven?

“We houden van dezelfde onderwerpen, maar pakken het totaal anders aan. Ik kan bijvoorbeeld bepaalde mensen makkelijker benaderen. Als ik een meisje zie met een gewaagd shortje, kan ik gewoon vragen: mag ik een foto maken van je kont? Dat is voor Ed veel moeilijker.”

“Maar het grootste verschil is ons tempo: ik ben veel trager. We hebben een running joke: voor elk van mijn rolletjes heeft Ed er drie. Wat kan ik zeggen? Ik ben gewoon extreem kritisch voor mezelf.”

'The Swimming Pool', van 29/4 tot 24/6 in Fifty One Too, Antwerpen, gallery51.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234