Zaterdag 04/04/2020

kunst

Na Londen en Berlijn: Chris Dercon trekt naar Parijs

Beeld ID / Brecht Van Maele

Na zijn mislukte passage bij de Berlijnse Volksbühne heeft de Belgische museumdirecteur Chris Dercon een nieuw onderkomen gevonden. Hij gaat het Grand Palais in Parijs leiden. Net wanneer er een kostelijke verbouwing voor de deur staat.

Acht maanden: zo lang zat Chris Dercon (60) zonder baan. Na een tumultueuze passage bij de Volksbühne in Berlijn heeft de voormalige directeur van het Londense Tate Modern een nieuwe betrekking: directeur van het Grand Palais, in Parijs. De Franse minister van Cultuur, Franck Riester, stelde Dercon gisteren officieel aan in die functie. De iconische, glazen expohal aan de Champs-Élysées wordt de komende vijf jaar dus de nieuwe thuis van de kunsthistoricus uit Lier. Een thuis met een oppervlakte van ruim 77.000 vierkante meter, die aardig wat opknapwerk vragen.

Bezetting

De aanstelling van Dercon is opvallend. Een jaar geleden stelde de kersverse Grand Palais-directeur, die gisteren niet bereikbaar was voor commentaar, nog dat hij het na een kwarteeuw wel had gehad met de kunstwereld. “Ik hoorde er niet meer thuis. Het draait hoofdzakelijk rond geld”, vertelde hij aan De Tijd. “Ik was dat beu.” Hij was dus maar wat blij dat hij de kunstwereld had ingeruild voor een job als intendant van de Berlijnse Volksbühne.

Die vreugde sloeg snel om. Dercon hield het acht maanden vol in Berlijn. Hij was nog aan de slag als directeur van Tate Modern in Londen toen zijn aanstelling in 2015 werd aangekondigd. Maar de directeur van een groot museum uit het kapitalistische Londen was niet echt welkom: er werd hem een te commercieel profiel verweten voor een volkstheater met een uitgesproken links, marxistisch profiel. 70 van de ruim 230 medewerkers van het theater ondertekenden een open brief tegen zijn beleid, nog voor hij aan dat beleid was begonnen. 

Dercon begon in augustus 2017, en nauwelijks een maand later werd de Volksbühne dagenlang bezet door protestanten. Dercon, zo stelden zijn critici, was te veel manager, te weinig intendant. In april hield Dercon de eer aan zichzelf. Schluss damit.

De inkomhal van het Grand Palais is na ruim een eeuw aan renovatie toe. Het kostenplaatje dreigt de pan uit te swingen.Beeld BELGAIMAGE

In de clinch

De verwijten waren niet geheel uit de lucht gegrepen: tijdens zijn periode in Londen, waar hij tussen 2011 en 2016 aan de slag was, sloot het Tate Modern deals met grote multinationals als BMW en Unilever. En bij het Rotterdamse Museum Boijmans Van Beuningen, dat hij van 1996 tot 2003 leidde, lag hij meer dan eens in de clinch met zijn staf. Hij wilde er een schilderij van Mark Rothko, dat volgens hem niet thuishoorde in de collectie, verkopen, waarna drie conservatoren in opstand kwamen. Ze hadden het over een “vertrouwensbreuk” en “wanbeleid”, zo schreef de Nederlandse krant NRC. Dercon moest als toegift een zakelijk leider naast zich dulden.

De Lierenaar toonde zich ook een succesvol vernieuwer, die de drempel voor het grote publiek zo veel mogelijk verlaagde, zeker in Engeland. “Tate stelt het publiek centraal”, stelde Dercon eerder in deze krant (DM 7/5). “Het is de bezoeker zelf die beslissingen neemt, zonder dat er een expert aan te pas komt die zegt wat hij moet zien.” Voor museumdirecteurs als Kaat Debo, van het Antwerpse Modemuseum, gelden zijn innovatieve strategieën als een voorbeeld van gedurfd beleid.

Opgedroogde fondsen

Een gedurfd beleid, met het oog op een groot publiek en substantiële inkomsten, is misschien wel wat het Grand Palais, dat 950 personeelsleden tewerkstelt, nodig heeft. De iconische glazen tentoonstellingshal, gebouwd voor de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1900, trekt elk jaar zo’n twee miljoen bezoekers, maar is dringend aan een opknapbeurt toe. De geplande renovatie moet in 2023 klaar zijn. De kostprijs? 477 miljoen euro, aanvankelijk toch. Anderhalve maand geleden legde het satirische weekblad Le Canard Enchaîné de hand op een rapport van het Franse Rekenhof, waaruit bleek dat het prijskaartje op maar liefst 541 miljoen euro zou uitkomen.

In Franse media weergalmt nu de kritiek dat de kostelijke verbouwing de Franse patrimoniumfondsen zou opdrogen. Daarom beloofde de vorige directeur, Emmanuel Marcovitch, dat het Grand Palais een lening zou aangaan en zou instaan voor 40 procent van de kosten. Het Grand Palais zoekt dus iemand met managerstalent. Misschien kan Dercon de Duitse verwijten ombuigen in een Franse deugd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234