Dinsdag 19/11/2019

Muziek

Na de Spotify-vlucht: fans van Taylor Swift storten zich massaal op YouTube

Beeld EPA

Nu de Amerikaanse popster Taylor Swift haar muziek niet langer aanbiedt op Spotify, moeten de fans elders terecht voor hun dagelijkse dosis. In de eerste week nadat Swift verdween van de streamingwebsite, zag YouTube haar populariteit verdubbelen.

Op 3 november verwijderden Taylor Swift en haar platenlabel Big Machine Records al haar muziek van Spotify. De zangeres was niet tevreden met de vergoeding van 1 dollarcent per gestreamde song.

Haar populariteit op andere streamingwebsites schoot daarna vrijwel meteen de hoogte in. Tegen het einde van diezelfde week steeg het aantal streams van Swift-filmpjes op YouTube en Vevo (voor het officiële materiaal) van 12,5 miljoen naar 24 miljoen views per dag. Vooral de hit 'Shake It Off' deed het goed, met een stijging van maar liefst 120 procent.

Door de release van de single 'Blank Space' ging de YouTube-populariteit van de zangeres er in de daaropvolgende week alleen maar extra op vooruit.

YouTube versus Spotify

Opvallend is dat zowel haar vete met Spotify als haar alomtegenwoordigheid op gratis websites als YouTube Swift geen windeieren lijkt te leggen. Op drie weken tijd verkocht de Amerikaanse 2 miljoen exemplaren van haar album '1989'. In de eerste week na de release, begin november, ging het plaatje 1,287 miljoen keer over de toonbank. Dat is de beste verkoop sinds 'The Eminem Show' in 2002.

Toch doen populaire artiesten als Taylor Swift waarschijnlijk betere zaken door hun muziek ook op Spotify aan te bieden. Ze krijgen wel degelijk hun deel van de inkomsten die YouTube-advertenties opleveren, maar die zijn lang niet te vergelijken met de Spotify-royalties.

Volgens insiders liggen de YouTube-opbrengsten voor artiesten tussen de 0,50 en 2 dollar per 1.000 views. Voor de 20 miljoen views van Swift komt dat neer op iets tussen de 10.000 en 40.000 dollar (iets minder dan 32.000 euro), een bedrag dat verdeeld moet worden onder het platenlabel, de songwriters en Taylor Swift zelf.

Volgens cijfers van de website zelf levert elke stream op Spotify 0,006 en 0,0084 dollar. Als dat klopt, zouden diezelfde 20 miljoen streams tot 168.000 dollar (134.000 euro) in het laatje brengen.

Wat heeft Swift dan tegen Spotify?

Als die vergoeding van "1 dollarcent per gestreamde song" dan toch een betere deal blijkt dan eerst gedacht, waarom pakte Taylor Swift dan toch haar biezen op Spotify? Hoewel de cijfers geruststellend lijken, is het voor veel artiesten simpelweg nog steeds akelig om hun muziek gratis weg te geven.

"De muziekindustrie verandert zo snel dat al wat nieuw is, zoals Spotify, op mij overkomt als een groot experiment", gaf Swift toe in een exclusief interview met Yahoo. "En ik ben niet bereid mijn levenswerk aan een experiment te schenken dat in mijn ogen de auteurs, producers en artiesten niet eerlijk vergoedt."

"Muziek is kunst, en daarmee belangrijk en schaars", schreef de zangeres deze zomer nog in een opiniestuk in de Wall Street Journal. "Voor zulke waardevolle dingen moet je betalen. Daarom zou muziek niet gratis verkrijgbaar moeten zijn."

Maar daar geeft Spotify-CEO Daniel Ek de Amerikaanse ster helemaal gelijk in. "We hebben Spotify net opgestart omdat piraterij de muziekindustrie in de grond aan het stampen was." Volgens de CEO betaalt de website zich blauw aan royalties, en zou iemand als Taylor Swift aan de streamingdienst 6 miljoen dollar per jaar kunnen verdienen. Dat doet haar label echter af als nonsens: de enige die geld verdient aan Spotify, is Spotify zelf.

Spotify betaalt zich blauw aan royalties, zegt CEO Daniel Ek. Beeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234