Donderdag 02/04/2020

'My Old Lady': Opgeleukte onenigheid **(*)

Beeld rv

De berooide, ietwat misantropische Mathias Gold (Kevin Kline) zakt af naar Parijs, waar hij het appartement dat hij van vader heeft geërfd wil verkopen. Dat is buiten de oude vrouw (Maggie Smith) gerekend die er woont, op lijfrente. Ze is 92 maar verkeert in verduiveld goede gezondheid. Tot ze sterft is Mathias verplicht haar een maandelijkse uitkering te geven. Ook haar dochter (Kristin Scott Thomas) leeft bij haar. Met de dames heeft Mathias hoogoplopende conflicten. Ze doen elkaar graag de duvel aan, ook wanneer blijkt dat ze meer gemeen hebben dan ze durfden vermoeden.

Israel Horovitz, een gelauwerd toneelbeest dat zeventig stukken op de planken bracht en Al Pacino en Richard Dreyfuss introduceerde, bewerkte zijn gelijknamige toneelstuk voor dit filmregiedebuut. Hij trekt alle emotionele registers open, koketteert met romantisch Parijs en de overgang van komedie naar drama gebeurt niet altijd even subtiel. Sommige interacties blijven hangen in opgeleukte onenigheid.

'My Old Lady' is oerklassiek van opzet en is overduidelijk verfilmd theater met breedgebarend acteren. Bij wie dat niet op de heupen werkt, is dit ongetwijfeld een geslaagde tragikomedie waarin de acteurs volop hun gang gaan. Die zijn van zo'n niveau dat ze in de dramatische scènes toch een hart weten te stelen.

Regie: Israel Horovitz
Met: Kevin Kline, Maggie Smith, Kristin Scott Thomas
Duur: 107 minuten