Zondag 21/04/2019

FiftyFifty Sessies

Muziekjournalist wordt muzikant: het verhaal achter de Franse popband L’Impératrice

Beeld Chloé Nicosia

Ze openden als nobele onbekenden voor Oscar and the Wolf in het Sportpaleis en maken ook later dit jaar de oversteek naar België. L’Impératrice voert een nieuwe generatie Franse popmuziek aan. Overal waar de muziek van het zestal weerklinkt, verandert donker in licht.

Vandaag is L’Impératrice een zeskoppige band. In 2012 begon Charles de Boisseguin echter alleen aan het avontuur. Hij was muziekjournalist, wilde meer voeling krijgen met zijn onderwerp en werd gewoon zelf muzikant. “Het leek mij als research geen slecht idee om te onderzoeken hoe alles in zijn werk gaat. Ik hield mij de eerste jaren schuil achter het pseudoniem, omdat ik niet wilde dat de mensen ervan wisten.”

De Boisseguin werkte anoniem uit vrees dat hij ontmaskerd zou worden door andere artiesten. “Ik ben namelijk geen echte muzikant”, licht de Parijzenaar die keuze toe. “Ik heb geen opleiding gevolgd en had geen instrument in huis. En toch wilde ik er alles aan doen om een instrument te kunnen bespelen.” Omdat hij zich als journalist specialiseerde in elektronica kwam hij bij de synthesizer uit. “Ik hield vooral van de vorm van het instrument – een synth heeft iets weg van de cockpit van een ruimteschip. En dan is er nog de brede waaier aan klanken. Je kunt zomaar een viool of blazer uit een toets toveren. Dat boeide mij.”

Filmmuziek

Op singles als ‘Vanille Fraise’ en ‘Sonate Pacifique’ flirt L’Impératrice openlijk met Air, Sébastien Tellier en Giorgio Moroder. Sensueel, tropisch en dansbaar zijn de steeds terugkerende woorden in de formule van de Franse band. “Er zit een duidelijk beeld van de muziek in mijn hoofd. Ik heb al mijn hele leven een zwak voor funk, jazz, disco en filmmuziek. Het doel was om dansbare filmmuziek te maken.”

L’Impératrice begon als een hobbyproject, maar werd al snel opgepikt in de Franse onderstroom. Toen de toenmalige journalist voor het eerst werd geboekt voor een concert gooide Charles de Boisseguin het over een andere boeg. “Ik twijfelde: ga ik alleen verder of laat ik mij omringen door livemuzikanten? Ik bedacht dat funk pas tot leven komt wanneer muzikanten elkaar ontmoeten op het podium. De keuze om anderen bij L’Impératrice te betrekken was vervolgens snel gemaakt.”

In een latere fase vervoegde ook zangeres Flori Benguigui de rangen. “Tot dan ging mijn voorkeur naar instrumentale muziek. Toen Flore op mij afstapte en ik haar later hoorde zingen, heb ik niet lang getwijfeld.” Hij viel niet allen voor haar stem, hij zag haar komst ook als het juiste moment om het geweer van schouder te veranderen. “L’Impératrice speelde aanvankelijk een nichegenre, terwijl de toevoeging van zang ervoor zorgt dat we richting popmuziek evolueren. En die verandering doet deugd.”

Frans erfgoed

In maart brengt L’Impératrice zijn debuutplaat Matahari uit. Renauld Letang, de voormalige geluidstechnicus van Jean-Michel Jarre, nam de productie voor zijn rekening. Ook achter de schermen is er dus een duidelijke link met Frans cultureel erfgoed. De Boisseguin steekt de invloed van bepaalde landgenoten niet onder stoelen of banken. “Ik ben opgegroeid met de muziek van componisten als Michel Legrand, Jean-Michel Jarre en Sébastien Tellier. Het lijkt mij logisch dat zoiets in je creaties sluipt.”

Wanneer we hem vragen of L’Impératrice klaar is om een hoofdstuk aan de Franse muziekgeschiedenis toe te voegen, lacht Charles de Boisseguin de vraag weg. “Er zijn nog andere bands die in dezelfde vijver vissen. Maar ik juich de opkomst van een nieuwe generatie Franse pop toe. Zo blijft de Franse muziek springlevend.”

Wat brengt de toekomst voor het zestal? L’Impératrice hoopt vooral op veel speelkansen, vertelt de frontman. “Ik hoop uiteraard dat onze debuutplaat zal aanslaan bij het publiek, al gaat mijn voorkeur naar een volle agenda. Als je ons live bezig ziet, voel je de dynamische wisselwerking tussen alle bandleden. Op een podium zijn we op ons best.”

Matahari van L’Impératrice verschijnt in maart. Ze spelen op 1/5 en 20/5 in de Botanique, Brussel. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.