Vrijdag 30/10/2020

Platen van de week

Muziek op kousenvoetjes: dit zijn de beste nieuwe albums van de week

Lianne La Havas.Beeld Daniel Cohen

Intensiteit wordt deze week in subtiele porties aangereikt: zachte sensualiteit, tedere warmte en geraffineerde songs maken de dienst uit. Als u door deze platen van de sokken zou worden geblazen, wordt u ook op diezelfde kousenvoetjes benaderd. 

Lianne La Havas - Lianne La Havas ****

De titel van haar derde langspeler verraadt weinig originaliteit, maar niettemin morst Lianne La Havas alweer genereus met muzikaal talent. En helaas ook met hartenleed. De voorbije vijf jaar vielen haar bepaald rauw op het dak. De Londense songschrijfster verloor niet alleen haar mentor Prince, maar zag ook een relatie op de klippen lopen, en die chagrin de vie strekt zich over een goede helft van deze plaat uit. Toch winnen sensualiteit en soul het uiteindelijk van somberheid. ‘Bittersweet’ toonzet een mentale wedergeboorte, de tedere uitstapjes naar funk en kamerbrede pop doen dromen, en liefdesverdriet ruikt ineens naar het lavendel van de Provence. Vier jaar geleden werd La Havas een onlinesensatie nadat ze op Rock Werchter een dot van een cover van Aretha Franklins ‘Say a Little Prayer’ neerzette. Die tour de force herhaalt ze nu met de verrukkelijke Radiohead-cover ‘Weird Fishes’. Prachtwerkje. 

Ray LaMontagne - Monovision ***

Met zijn achtste soloplaat doet Ray LaMontagne niet meteen uitschijnen dat hij een muzikale lefgozer is. Maar zijn muzikale standvastigheid rechtvaardigt wel zijn eerder verdiende Grammy en voedt de gedachte dat hij een van de meest fijngevoelige songschrijvers van zijn generatie zou kunnen zijn. LaMontagne is een oude ziel die zinnenstrelende songs bedenkt om uw angsten vandaag te dempen, en onrust te stillen. De betere apotheker, quoi.

Zara McFarlane - Songs of an Unknown Tongue ***

Zara McFarlane bewandelt een elektronischer pad dan voorheen op dit vierde album. Met wat slechte wil zou je haar combi van soul, jazz en Jamaicaanse folkinvloeden als ‘triphop’ kunnen bestempelen. Wie de Londense zangeres echter een warm hart toedraagt, zal genieten van het spanningsveld tussen koele minimalistische elektronica en rootsy Afro-Caraïbische vibes. Ze dwingt haar veelzijdige zangstem het broeierige klankkader door, subtiel meanderend en in functie van verhalen over kolonialisme, over spiritueel geladen tradities en over wat het betekent om een zwarte Britse te zijn. Veeleer een geestverruimende mantra dan een een catchy soulplaat. Intens, sowieso.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234