Maandag 22/07/2019

achtergrond

Museumstrijd barst los in Parijs

François Pinault stelt zijn museum voor aan de pers. Het gebouw ¿ de oude handelsbeurs ¿ ligt vlak bij trekpleisters als het Louvre en Centre Pompidou. Beeld afp

Twee jaar geleden opende Bernard Arnault, baas van het luxeconglomeraat LVMH, zijn Fondation Vuitton, een museum voor hedendaagse kunst. Nu slaat Arnaults oude aartsrivaal, François Pinault, terug: in Parijs wil ook hij zijn collectie laten zien.

Noem het een dubbele revanche: door met zijn collectie naar Parijs terug te keren zet zakenman-mecenas François Pinault enerzijds zijn aartsrivaal op de kunst- en luxemarkt een hak; anderzijds het toenmalige bestuur van Parijs, dat zich in 2005 door eigen getalm de kaas van het brood had laten eten. Pinault had zijn collectie toen wat graag in de Franse hoofdstad gehouden, maar "moe getergd" verkaste hij naar Venetië.

Vandaag, elf jaar later, is Pinault (79) goed en wel geïnstalleerd in het Palazzo Grassi en de Punta della Dogana, beide aan het Canal Grande, maar wil hij de stad Parijs alsnog vergeven. Hijzelf en burgemeester Anne Hidalgo (PS) kondigden de nieuwe vriendschap woensdag aan, toen een hardnekkig gerucht eindelijk bevestigd werd: Pinault keert terug. Prompt krijgt Parijs er een groots museum voor hedendaagse kunst bij.

Pinault had zijn oog destijds laten vallen op een Seine-eiland ten westen van de hoofdstad. Voor dat project had de befaamde Japanse architect Tadao Ando, Pinaults idool, het plan al klaar. Maar toen verzandde alles in bureaucratie en controverse.

"Met mij zou het niet gebeurd zijn", zweert vandaag Hidalgo, trots dat ze Pinault de Bourse de Commerce ter beschikking kan stellen. Voor minder dan een eersteklas locatie, pal in het 1ste arrondissement, vlak bij het Louvre, de gerenoveerde Halles en het Centre Pompidou, wou de zakenman niet gaan.

De oude handelsbeurs, die nu nog onderdak biedt aan de Parijse koopkamer, stamt uit 1763, toen ze als graanhal dienstdeed. In de 19de eeuw kreeg het ronde bouwsel een lichtkoepel van staal en glas en een monumentaal fresco.

Aan die beschermde delen mag Pinault, die het gebouw voor een periode van 50 jaar in huurkoop krijgt, niet raken. Terwijl hij 100 miljoen euro veil heeft voor renovatie en herinrichting - alweer het werk van Ando - belooft Parijs een investering van 21 miljoen.

Louis Vuitton Moët Hennessy-topman Bernard Arnault. Beeld afp

Fijnste neus voor kunst?

Het museum, dat met Pinaults Venetiaanse huizen zal samenwerken, opent in 2018 de deuren. Donald Judd, Mark Rothko, Jeff Koons, Maurizio Cattelan, Jackson Pollock, Luc Tuymans enzovoort: voor het eerst zou Pinault erin moeten slagen (bijna) zijn hele verzameling, 3.000 werken rijk, te exposeren.

Dat betekent niet alleen dat de Franse hoofdstad er een glansrijke attractie bij krijgt, Pinaults museum wordt bovendien geduchte concurrentie voor de twee jaar geleden geopende Fondation Vuitton, een ontwerp van Frank Gehry.

In zijn conflict met Parijs slaat Pinault de bladzijde dan wel om, dat met zijn rivaal Arnault blijft op scherp staan. Het voorbije kwarteeuw vingen beide miljardairs elkaar vele vliegen af: voor het bezit van het Italiaanse Gucci, voor de controle van 's werelds grootste veilinghuizen, voor het antwoord ook op de vraag wie de fijnste neus voor kunst had en de gulste mecenas was.

Financieel wint alleszins Arnault, baas van Dior en Fendi. Terwijl het blad Challenge zijn vermogen vorig jaar op 34,6 miljard euro schatte, wat hem tot de rijkste aller Fransen maakt, moet Pinault met de achtste plaats vrede nemen, goed voor 12,7 miljard.

Pinaults fortuin ontstond uit het postorderbedrijf La Redoute, maar ging later ook merken als Fnac, Yves Saint Laurent, Samsonite en het wijnhuis Château Latour omvatten. Voor zijn museum belooft hij "een multidisciplinair programma, met plastische kunst, muziek, theater, literatuur en film".

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden