Vrijdag 22/11/2019

FILM FEST GENT

Mubi, het onlinesnoepje voor cinefielen

Bobby Allen, directeur bij Mubi, wil arthousefilms blijven ondersteunen. Beeld Mubi

Een catalogus van nauwelijks dertig arthousefilms met elke dag één nieuwe titel. Tussen het grote geweld van Netflix en andere Amazons probeert het online platform Mubi zijn plaats te veroveren met een cinefiel aanbod.

Netflix starten en niet weten wat je wil bekijken, leidt vaak tot een doelloze tocht door de catalogus. Of hoe een gigantische catalogus soms ook een nadeel kan zijn. Enter Mubi, waar lange zoektochten onmogelijk zijn. Het streamingplatform heeft slechts dertig films in de aanbieding. Elke film verdwijnt na dertig dagen uit de catalogus, zodat er iedere dag een nieuwe bij komt. Een maandabonnement kost 5,99 euro.

In het aanbod nu zitten onder meer Ça rend heureux, een film van Joachim Lafosse uit 2006, Night of the living dead van de onlangs overleden horrorregisseur George A. Romero en Van Gogh van de Franse regisseur Maurice Pialat. “We zorgen steeds voor een goede mix van klassiekers, aangevuld met minder evidente keuzes zoals bijvoorbeeld een Vlaamse film of een experimentele film die we ergens op een festival gezien hebben”, zegt Bobby Allen, de senior vice-president content bij Mubi die in Gent sprak op CONNeXT, een initiatief van Flanders Image om internationale film- en tv-professionals naar hier te halen om de Vlaamse film en tv beter bekend te maken. “Zo leer je mensen nieuwe dingen kennen en hun horizon verbreden.”

Eén rode draad: het moeten kwaliteitsfilms zijn, films die een cinefiel publiek aanspreken. Mubi werkt daarvoor met drie curatoren die de selectie maken uit het aanbod. Een doelbewuste keuze, zegt Allen, want Mubi heeft als missie om arthousefilms te ondersteunen, zegt Allen. “In een wereld waarin film steeds meer een product wordt waar alle emotie uit gezogen wordt, is het belangrijk om ook films te hebben die iets willen zeggen over de mens of samenleving, die op bepaalde emoties appelleren.”

Zakenmodel

Mubi ontstond tien jaar geleden toen de Turkse oprichter Efe Çakarel op bezoek in Japan een film online wou bekijken, maar die niet vond. Mubi zou de oplossing worden: een streamingplatform voor arthousefilms. Al was het opzet toen nog anders: Mubi had de ambitie een grote catalogus uit te bouwen. Alleen bleek het onmogelijk zich te meten met een speler als Netflix.

“Na vijf jaar merkten we opeens dat we geen zakenmodel hadden”, zegt Bobby Allen. “Als je je platform alleen op content wil differentiëren, zal je die strijd nooit winnen. Zij zullen altijd dezelfde content kunnen hebben als jij. En je zal nooit voldoende kapitaal hebben om Netflix of Amazon uit de markt te spelen.” Een bezoekje aan de lokale videotheek deed de mensen van Mubi het licht zien. “Daar was er een hoekje waar de eigenaar films tipte: een klassieker, een goede genrefilm,… Toen hebben we beslist dat we moesten cureren.”

De horrorfilm 'Night of the Living Dead' van George A. Romero is nu te bekijken op Mubi. Beeld Photo12

Sindsdien gaan de zaken veel beter, zegt Allen. Mubi heeft nu honderdduizend abonnees, waarvan zo’n 2.500 in België. Acht miljoen mensen hebben een account bij Mubi of volgen het filmplatform op sociale media, bijvoorbeeld voor hun filmartikels of om hun filmdatabase te raadplegen. “We draaien bijna break-even”, zegt Allen.

Weerklank

Ondertussen staat Mubi in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië al een stap verder en brengt het zelf films uit in de cinema. “We konden deals met studio’s tekenen, maar het ging altijd over titels van minstens drie jaar oud. Als je echt wil groeien, moet je nieuwe films kunnen aanbieden. Door zelf films te distribueren, controleren we nu alle rechten.”

En dat model werkt, zegt Allen, zowel voor Mubi als voor de makers van die films. “We hebben bijvoorbeeld de Frans-Belgische co-productie Baden Baden uitgebracht, nadat we de film in Berlijn gezien hadden. Een mooie film, maar er zitten geen sterren in, de regisseur is niet bekend, de film won geen prijzen… We hebben de film een week laten lopen in een zaal in New York en in Los Angeles en kregen daardoor heel positieve recensie in The New York Times en Los Angeles Times. Na die week kwam de film direct op Mubi en was Baden Baden de tv-tip van het weekend in The New York Times. Goed voor ons, en de de makers waren blij met zo’n respons. Op die reputatie kunnen ze teren voor hun volgende film.”

De kans dat zoiets gebeurt bij Netflix is veel kleiner, meent Allen. “De grote platformen betalen veel en er zitten veel mensen op. Maar omdat ze door algoritmes gestuurd worden, kan je er snel verloren raken. Je hebt dan wel geld en de distributie, maar je film krijgt geen weerklank.”

Marvel

De ambitie van Mubi is om verder te groeien, misschien ooit ook met een kinderaanbod of tv-series, al beseffen ze ook dat hun platform zich nooit zal kunnen meten met de grote spelers. “Aan de top heb je Netflix, Google, Amazon en Apple. Mensen zullen een abonnement nemen bij één of meerdere van die spelers. Daarnaast heb je platformen die inspelen op specifieke interesses: kinderaanbod, documentaires, arthouse,…”

Voor het arthouse-aanbod is er ook een groot publiek, is Bobby Allen overtuigd. “Negentig procent van de mensen die van films houden geeft niet om het soort films dat wij tonen. Zij zijn geïnteresseerd in de nieuwe Marvel of Transformers. Maar die andere tien procent vormt wereldwijd ook een gigantisch publiek. Die business zal honderden miljoenen omzet genereren.” 

Mubi.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234