Zondag 05/07/2020

Televisie

MTV gaat opnieuw 'unplugged'

Kurt Cobain tijdens de 'Unplugged'-sessie van Nirvana, in 1993.Beeld rv

Een kwarteeuw na de grote successen van de 'Unplugged'-sessies gaat MTV opnieuw een reeks met akoestische optredens maken. Voor de muziekzender is het een zoveelste poging om weer relevant te worden.

Zowat iedereen die opgroeide in de jaren 90 heeft wellicht Unplugged in New York van Nirvana in huis, opgenomen in 1993 en uitgebracht na de dood van Kurt Cobain. De schurende stem van Cobain, begeleid door niet veel meer dan een akoestische gitaar en Dave Grohl die voor een keer niet wild tekeerging op drum. En wie kent niet de akoestische versies van 'Layla' of 'Tears in Heaven', een jaar eerder opgenomen door Eric Clapton voor MTV? En dan zwijgen we nog van 10.000 Maniacs en Nathalie Merchant, wier optreden op de Unplugged-sessie meteen ook haar afscheid van de band zou vormen.

Om maar te zeggen: 'MTV Unplugged' was eind jaren 80, begin jaren 90 een begrip. Iedereen die wat betekende, ging maar al te graag in op de uitnodiging van de muziekzender om akoestische versies van zijn of haar nummers te brengen. Bruce Springsteen, Pearl Jam, Bob Dylan, Phil Collins, Mariah Carey… Zowat alle grote namen passeerden de revue en zowel MTV als de artiesten plukten er de vruchten van. 

Hoewel er later ook nog goede Unplugged-sessies volgden, verloor het concept geleidelijk aan invloed en relevantie. Ook MTV geloofde er steeds minder in, de muziekzender focuste steeds meer op reality-tv, en haalde het format nog slechts sporadisch vanonder het stof. 

Tot nu, want op 8 september start een nieuw seizoen van MTV Unplugged met Shawn Mendes die als eerste zijn akoestische gitaar mag bovenhalen. Mendes mag dan geen naam als Clapton of Nirvana zijn, met singles als 'There is Nothing Holdin' Me Back' en 'Treat You Better' oogst de 19-jarige Canadese zanger al flink wat succes.  

Nostalgie

Dat MTV voor Mendes koos, heeft nog een andere reden. De tieners en twintigers van nu hebben immers vaak geen flauw benul van de reputatie van die oude 'MTV Unplugged'-sessies. En meteen hoopt de muziekzender ook om de oudere generatie aan te spreken die de sessies uit hun jongere jaren opnieuw wil beleven. "Dit geeft ons de kans om nostalgie terug te brengen en meteen ook een heel nieuw publiek aan te boren, een publiek dat 'Unplugged' nog niet kent omdat het nog niet geboren was", zegt Amani Duncan, vicepresident bij MTV die verantwoordelijk is voor de nieuwe reeks.

MTV hoopt met het opvissen van 'Unplugged' – en vanaf oktober ook met Total Request Live, nog zo'n populair programma van twintig jaar geleden – vooral om opnieuw met het succes van de laatste twee decennia van de vorige eeuw aan te knopen. Als muziekzender was MTV toen de belangrijkste en bijna enige bron van muziek voor jongeren. Sinds de opkomst van het internet verloor het MTV steeds meer aan relevantie. Jongeren die de nieuwste clip van hun favoriete artiest willen zien, surfen gewoon naar YouTube. MTV speelt nauwelijks nog een rol en vindt geen aansluiting meer met de jongerencultuur, terwijl het die vroeger zelf vormgaf.

De muziekzender dacht lange tijd om het tij te keren met reality-televisie en comedy. Muziekclips verhuisden naar het tweede plan en in de plaats vulde de zender haar uitzendschema met programma's als Jersey Shore. Soms met wat succes, maar zo populair als vroeger werd de zender nooit meer. Kijkcijfers en advertentie-inkomsten zakten de voorbije jaren steeds verder. Online had de zender wel nog piekmomenten, bijvoorbeeld bij de uitreiking van de Music Video Awards, maar dat kon de val op de tv niet compenseren. Door terug te grijpen naar het verleden, denkt MTV zich nu opnieuw te kunnen wapenen voor de toekomst.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234