Zondag 08/12/2019

Filmrecensie

‘Motherless Brooklyn’: Edward Norton had moeten kiezen: acteren of regisseren ★★☆☆☆

Motherless Brooklyn Beeld RV

Edward Norton heeft zich mispakt aan zijn verfilming van Motherless Brooklyn. Niet omdat hij voor het verhaal de klok veertig jaar terugdraaide. Wel omdat hij te veel rollen op zich wou nemen: die van regisseur, producer, schrijver én hoofdrolspeler.

Toen Jonathan Lethem in 1999 zijn roman Motherless Brooklyn publiceerde, nam acteur/regisseur Norton meteen een licentie op de filmrechten. Alleen deed de Amerikaan er twintig jaar over om het boek naar het witte doek te vertalen. En dat laat zich wat voelen.

Om te beginnen herschreef Norton het hele verhaal naar een tijdsvak veertig jaar voor het origineel. De New Yorkse straten van de jaren vijftig zijn dan wel visueel interessanter, toch zorgt de tijdgeest voor een heel andere dynamiek. Niet alleen qua mentaliteit, maar ook materieel.

Zo draait alles om een kantoor van privédetectives. Lionel Essrog is er een wat vreemde eend in de bijt, al was het maar omdat hij lijdt aan het syndroom van Gilles de la Tourette. Wanneer zijn mentor (Bruce Willis) wordt vermoord, besluit Lionel de zaak op eigen houtje te onderzoeken.

Het is Norton die zelf in de huid van Lionel kruipt. Alleen, hij heeft wat moeite om diens interne processen en neurologische stoornis over te brengen zoals zijn personage het echt beleeft. Het lijkt of Norton dacht: ik heb al eens iemand gezien met een ontwikkelingsstoornis, dus laat ik het maar op zijn Rain Mans spelen. Maar in tegenstelling tot Dustin Hoffman raakt Norton niet verder dan de soms overdreven uiterlijke kenmerken. En dat maakt zijn nochtans interessante personage wat jammerlijk karikaturaal.

In zijn totale obsessie om de moord op te lossen, botst Lionel op een vreselijke politicus (Alec Baldwin), een gefrustreerde local (Willem Dafoe) en een slimme activist (Gugu Mbatha-Raw). Het zijn vooral die ontmoetingen die Motherless Brooklyn – een lange zit van 144 minuten – de nodige vaart geven.

Maar het grote probleem van deze adaptatie is het feit dat Norton te veel rollen op zich wou nemen: die van regisseur, producer, schrijver én hoofdrolspeler. Dat is misschien te veel van het goede om nog een gewichtig overzicht te bewaren.

Vanaf 4/12 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234