OverzichtNajaar op VTM
‘More is more’ is nog steeds de leuze van VTM
Geen The Masked Singer, maar wel drie andere talentenjachten, BV’s die met vogelpikpijltjes gooien, een fikse dosis reality-tv én de terugkeer van Sergio als tv-presentator: het credo less is more komt ook dit najaar niet aan de muur van de VTM-studio’s te hangen. Op het vlak van fictie steunt VTM op de Streamz-uithangborden van afgelopen jaar.
“De identificatie met schermgezichten is nog belangrijker geworden”, vertelde Eén- en Canvas-netmanager Lotte Vermeir eerder deze week, en bij VTM zijn ze duidelijk dezelfde mening toegedaan. Bij de voorstelling van hun najaarsprogrammering was niet alleen de verzamelde tv-pers aanwezig, maar ook een paar dozijn schermgezichten gaven acte de présence, van de familie Gooris-Pfaff (met wie de kijker op reis mag in het nieuwe Expeditie Gooris) over Kathleen Aerts (wier zoektocht naar een guest house in Zuid-Afrika te zien is in Villa Zuid-Afrika) tot Anouk Matton (wier leven na de geboorte van London, haar zoon met Dimitri Vegas, wordt gevolgd in Anouk Matton Privé.)
Anouk Matton Privé, Villa Zuid-Afrika en Expeditie Gooris zijn de uithangborden van VTM 2, dat vorige zomer werd gelanceerd als opvolger van Q2. “A family of channels”, noemde algemeen directeur radio, tv en streaming Dirk Lodewyckx het. Daarbij komt nog het toepasselijk getitelde BV Darts, dat met de hulp van Kamal Kharmach, Olivier Deschacht en Thibault Christiaensen, inspeelt op het onverwachte succes van de darts-uitzendingen op VTM 2, en de donderdag gestarte talentenjacht Regi Academy.
Maar de echt grote talentenjachten zijn op ‘moederzender’ VTM te zien. Er is geen The Masked Singer dit najaar, maar wel het door Kürt Rogiers gepresenteerde K2 zoekt K3 - een geheid kijkcijferkanon – en ook een nieuw seizoen van Belgium’s Got Talent, met Koen Wauters en Laura Tesoro als uithangbord. “De shiny floor blijft één van de belangrijkste handelsmerken bij VTM”, stelt creatief directeur tv Davy Parmentier. Na zijn afgevoerde talkshow Wat een dag maakt Parmentier als jurylid in Belgium’s Got Talent overigens opnieuw zijn opwachting op het scherm.
30 jaar ‘Familie’
Andere gezichten zijn een vaste waarde: An Lemmens presenteert de prikkelende Liefde voor muziek-variant The Best of, de familie Coppens keert terug in Camping Coppens en De code van Coppens en ook Luk Alloo heeft met Alloo bij de verkeerspolitie en Alloo live – “Hier droom ik al twintig jaar van”, aldus Alloo – twee programma’s. Julie Van den Steen wordt dan weer ingezet bij Welkom in de familie, een programma met een pitch die de presentatrice zelf ook behoorlijk ingewikkeld leek te vinden. En over Familie gesproken: de soap viert dit jaar zijn 30ste verjaardag, met een jubileumuitzending eind december en een ‘familiefeest’ in de Lotto Arena in januari.
Een van de meer opvallende gezichten was dan weer dat van de immer sympathieke Sergio Quisquater, kortweg Sergio, die twaalf jaar na zijn laatste tv-presentatie weer terugkeert naar het kleine scherm en zich luidop afvroeg of journalisten hem “nog wel kenden”. Samen met Natalia presenteert hij De sterkste handen, een spelprogramma waarin mensen met zware beroepen – havenarbeiders, bouwvakkers, afvalophalers – het tegen elkaar opnemen.
Zo blijft VTM vol inzetten op lineaire tv, ook al bouwt het ondertussen, met succes, verder het onlineplatform VTM Go en streamingdienst Streamz. “Lineair is het enige medium waarin je op heel korte tijd héél veel mensen kunt bereiken”, stelt Lodewyckx.
De vraag is of digitaal en lineair elkaar soms niet voor de voeten lopen. Op het vlak van fictie kan VTM niet met grote, nieuwe titels uitpakken, omdat ze al op Streamz (dat nu ook HBO Max-programma’s zal programmeren) te zien waren. Dit najaar komen Red Light en De bende van Jan de Lichte (eindelijk) op tv, maar het afgelopen jaar heeft de digitale kijker die programma’s al gestreamd.
Het perfecte evenwicht tussen digitaal en lineair blijft toch een beetje de heilige graal in tv-land. “We investeren in alle platformen”, zegt Lodewyckx. “De kijker zit aan het stuur, en wij moeten de kijker volgen – of die nu op tv, op de smartphone of op de computer kijkt.”