Zondag 05/04/2020

Molly's Game

‘Molly’s Game’: straf hoorspel, anonieme beelden

Jessica Chastain (links) als Molly Bloom: van skiester tot koningin van het pokerspel.Beeld Courtesy of STXfilms

Met de pokerfilm Molly’s Game maakt Aaron Sorkin zijn regiedebuut. Wie hem kent als de topscenarist achter The Social Network en The West Wing, weet wat dat betekent: een waterval aan spectaculaire dialogen – waarbij het beeld soms bijzaak wordt.

Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire en Ben Affleck: u hebt vast wel eens van hen gehoord. Maar kent u ook Molly Bloom, de vrouw die hen (en een resem andere miljonairs) een jaar of tien geleden samenbracht rond de meest exclusieve pokertafel ter wereld? Topscenarist Aaron Sorkin doet het verhaal in geuren en kleuren – en vooral in véél woorden – uit de doeken in zijn boeiende regiedebuut Molly’s Game.

Unieke stem

Sorkin staat bekend om zijn spitante dialogen: de personages die uit zijn pen vloeien, hebben een mitrailleur in de plaats van een mond. Ze spreken niet zoals echte mensen, maar wel zoals we dat allemaal zouden willen doen. Dat is in Molly’s Game niet anders. Of nu Jessica Chastain, Idris Elba, Kevin Costner of Michael Cera aan het woord is, telkens hoor je de unieke stem van Sorkin in hun woorden doorklinken.

Het contrast met Sorkins nogal anonieme beeldvoering is dan ook erg groot. Molly’s Game is zo onopvallend geregisseerd, gemonteerd en van muziek voorzien, dat er evengoed een team robots aan de knoppen had kunnen zitten. Echt storend is dat niet, maar terwijl je ogen racen om de virtuoze ondertitels bij te benen, vergeet wel haast dat er ook nog beelden bij horen.

Terug naar Molly Bloom: haar vader (Costner) wou van haar een topskiester maken, zo blijkt uit de heerlijk gezwinde proloog van de film. Die ingebakken overwinningsdrang liet haar nooit meer los – ook niet toen een rugletsel haar sportieve carrière abrupt doodkneep. Nee, Molly was nog steeds hongerig, en bleef behendig slalommen tussen de (veelal mannelijke) obstakels op haar pad. Van een baantje als serveuse in een cocktailbar, schopte ze het op enkele jaren tijd tot uitbaatster van – in haar eigen woorden – “’s werelds meest exclusieve en decadente man cave”: een geheime pokerkamer waar je alleen op uitnodiging, en met dikke stapels dollarbiljetten binnenkwam. Toen later bleek dat het spel niet helemaal zuiver op de graat was, plukte de staat haar kaal.

Typisch Amerikaans

Dat de immer strijdbare Jessica Chastain de hoofdrol speelt, geeft al aan dat Molly’s Game een feministisch tintje heeft. Molly Bloom is volgens Sorkin een sterke vrouw die er niet alleen in slaagt om na elke val weer recht te krabbelen, maar ook nog eens haar integriteit weet te bewaren in een moeras vol hebberige, misdadige en narcistische mannen. Dat willen we best geloven, maar de toon werd ons toch iets te triomfantelijk en – bij gebrek aan een beter woord – Amerikaans.

Is Molly’s Game een boeiende film? Absoluut. Maar doe ons toch maar liever The Social Network: een film met een volkomen ambigu hoofdpersonage, én een geniale regisseur aan het roer om Sorkins sprankelende taal in even bruisende beelden om te zetten.

Vanaf 3/01 in de bioscoop.

Genre: drama
Van: Aaron Sorkin
Met: Jessica Chastain, Idris Elba, Kevin Costner, Michael Cera
Duur: 140 min.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234