Zaterdag 19/10/2019

Media

Moet NRJ na twee weken al stoppen met radio maken?

Beeld RV - NRJ

De hitradio die NRJ nu maakt, is compleet anders dan wat in het aanvraagdossier staat. Dat vindt concurrent Radio Club FM. Die dient een klacht in tegen de zender.

"NRJ is boerenbedrog. Men heeft iedereen erin geluisd", zegt Christiaan Lesaffer, de advocaat van Radio Club FM. "Ik denk nochtans dat het een oprecht dossier was dat men ingediend heeft. Alleen geeft dat je niet de vrijheid om daarna iets compleet anders te doen." En dat is wat nu gebeurd is, menen Lesaffer en Radio Club FM nadat NRJ twee weken geleden met uitzenden gestart is.

SBS Belgium (VIER, VIJF, ZES) won in september vorig jaar het frequentiepakket om een generalistische netwerkradio te starten. Een van de tegenkandidaten was Radio Club FM, dat als derde eindigde. S-Radio, zoals het radioproject van SBS Belgium toen nog heette, zou mikken op de actieve stedeling. In april werd bekend dat de radiozender als NRJ de ether in zou gaan, en dat het daarvoor een licentie van de Franse NRJ Group neemt.

Hitmusic only

NRJ startte begin september met uitzenden en die radio is compleet anders dan wat er in het erkenningsdossier staat, meent Radio Club FM. De radio diende daarom een klacht in bij de Vlaamse regulator voor de media met de vraag om de erkenning in te trekken. Daarnaast vraagt de zender ook aan minister van Media Sven Gatz (Open Vld) om de erkenning te schrappen. Eerder begon de radiozender ook al een procedure voor de Raad van State.

De 28 pagina's tellende klacht somt een aantal punten op die verschillen tussen S-Radio en NRJ moeten aantonen. Het belangrijkste bezwaar is dat NRJ volgens de klagers geen brede generalistische radio is, maar een format dat mikt op jongeren. Ook de belofte dat de nieuwe radio geen hitradio zou worden en een gevarieerde muziekselectie zal hebben, houdt volgens Radio Club FM en Lesaffer geen stand. Na twee dagen luisteren hoorde men alleen hitparademuziek. "De slagzin is letterlijk hitmusic only."

Daarnaast hekelt Radio Club FM het programmaschema dat helemaal anders ingevuld is en het gewijzigde businessplan. De belofte om bijvoorbeeld met een eigen reclameregie te werken, klopt ook niet meer. Het bedrijf IP moet nu de adverteerders overtuigen. Ook beloofde S-Radio met zeven voltijdse beroepsjournalisten te werken, waarbij er namen van journalisten vermeld worden. Sommige journalisten blijken niet alleen van niets te weten, volgens Radio Club FM heeft NRJ geen zeven journalisten in dienst. Het radionieuws wordt overgenomen van Belga, dat dat kant-en-klaar aflevert. 

'Wie het hardst roept, zal winnen'

Dat is oneerlijke concurrentie, meent Lesaffer, want het was dankzij al die beloftes dat S-Radio zo goed scoorde en de erkenning binnenhaalde. "Je mag nu eenmaal niet zomaar je dossier veranderen eens je de erkenning gekregen hebt. Anders komt het er gewoon op aan zoveel mogelijk mist te spuiten en hard te roepen. Wie het hardst roept, zal dan winnen."

Bij SBS Belgium, dat samen met Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad) eigenaar is van NRJ, was men nog niet op de hoogte van de klacht. Maar de mediagroep betwist dat men mist gespoten heeft. "NRJ doet meer dan wat door SBS in het aanvraagdossier voor de stadsnetwerkradio vermeld werd", zegt woordvoerder Kristof Demasure.

Mediaminister Gatz kreeg vorige week de vraag om de erkenning in te trekken, maar hij zegt zich weinig zorgen te maken over de klacht. "Ik zie geen hard element dat het aanvraagdossier inhoudelijk anders zou zijn dan het soort radio dat NRJ maakt. Het blijft een generalistische radio. Juridisch geloof ik niet dat er zaken gebeurd zijn die decretaal niet kunnen." Het is nu aan de Vlaamse regulator voor de media om te oordelen of het aanvraagdossier van S-Radio in overeenstemming is met wat NRJ brengt.

Eerder al schorste de Raad van State de erkenning van Hit FM, onder meer omdat het gelogen had over een samenwerking met Flair.  Die schorsing kwam er na een klacht van TOPradio, dat dezelfde Christaan Lesaffer als advocaat ingeschakeld had.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234