Maandag 27/01/2020

DM zapt

Moet Bart Peeters niet stilaan huur betalen aan de baas van het Sportpaleis?

Bart Peeters op de Night of The Proms 2019. Beeld Night of The Proms

Frederik De Backer zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: de Night of the Proms op Eén.

Voor wie is de Night of the Proms eigenlijk bestemd? Toen ik jong was dacht ik dat de BRT elk jaar een familiefeest van Carl Huybrechts mocht uitzenden zolang Cas Goossens de factuur voor het orkest betaalde. Sinds ik het verslag van de recentste editie op Eén heb gezien, weet ik beter.

Ronan Keating, die al achttien jaar niet meer voor publiek had gezongen, kon een eerste tip van de sluier lichten. Hij mocht twee liedjes brengen, waarvan ik er me nog één herinnerde, en ging halverwege handjesschudden met het publiek. Geen pauselijke tik voor de volrijpe dames – check! – in kwestie, dus kon ook ‘deftig opgevoed’ worden afgevinkt. Keating zong a capella, riep op tot meeklappen en bewees door een slotnoot irritant lang aan te houden dat ook hij het grote coverhandboek in huis heeft.

Daarna mocht 10cc voor de miljoenste keer het tweeluik ‘Dreadlock Holiday’-‘I’m Not In Love’ ten berde brengen. Zouden die het zelf nog niet beu zijn dat hun shows maar zeven minuten duren? En nu ik toch vragen aan het stellen ben: moet Bart Peeters niet stilaan huur betalen aan de baas van het Sportpaleis? Omdat zelfs de ‘Connemara’ inmiddels is geëuthanaseerd, trok Peeters dan maar ‘Ik hou meer van folk’, zijn cover van zichzelf – passeer je dan twee keer langs de Sabam-kassa? – halfweg weer traag op gang voor de finale. Dames die veertig jaar op een secretariaat hadden doorgebracht, zwaaiden zich een attaque. Nonkels verenigd in bierdegustatieverenigingen zweetten zich de Bruine Leffe uit het hoofd. En ook mijn hoofd knetterde: ik kwam dichterbij.

Na een praatje met de dirigent kwam ‘O Fortuna’ iedereen de daver op het lijf jagen, zeker omdat de koorleden toverden met een lichtgevende ring, iets waarom Carl Orff pas vanmiddag is gestopt met tollen in zijn graf. “Goede popmuziek is klassieke muziek,” bazelde Peeters offscreen, “en goede klassieke muziek is popmuziek.” Nu begreep ik waarom een dansgroep zonet Bach door Justin Timberlake had laten verkrachten. Aan de welgemanierde ouderen van dagen konden nu ook meisjes die voor apotheker studeren worden toegevoegd; meteen de enige veertien mensen die dansten toen Maxi Jazz, pas vandaag 62 en niet twintig jaar geleden al, apestoned dan wel licht dementerend ‘God is a DJ’ mocht komen mompelen.

De Night of the Proms is bestemd voor mensen die naar trouwfeesten gaan voor de muziek. Dat koppel van wie niemand weet bij welke familie het hoort en al bij het binnenkomen een van thuis meegebracht glas cava in de hand had. Mensen die structureel de cover beter vinden dan het origineel.

Dat John Miles vierenveertig jaar na ‘Music’ nog érgens relevant wordt bevonden, vat alles samen: de Night of the Proms is bestemd voor muziekliefhebbers met een hekel aan muziek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234