Donderdag 25/04/2019

Recensie

‘Missing Link’ legt kolonialisme en Darwinisme uit. Op een plezante manier ★★★★☆

Lionel Frost (Hugh Jackman) wil via Bigfoot (Zach Galifianakis) tonen dat aap en mens verwant zijn. Beeld rv

Een animatiefilm die kinderen tegelijk iets vertelt over Darwinisme, kolonialisme en conservatief denken? Met een hoogst knuffelbare reuzenaap krijgt Missing Link alles uitgelegd. En het is nog plezant, ook.

Hoewel de hedendaagse animatieparels veelal uit computerpixels worden opgebouwd, blijven enkele studio’s keihard vasthouden aan klei voor een camera. In Europa hebben we Aardman, in de VS is er Laika, bekend van stop-motion hits als Coraline en Boxtrolls. Met Missing Link kiezen ze opnieuw voor dit arbeidsintensieve productieproces. En dat loont.

Openen doet de film met de zoektocht naar het monster van Loch Ness. Wie niet beter zou weten, kan denken dat ook deze virtuele pracht uit de magiedozen van Pixar of DreamWorks komt. Maar zie je dat kopke van het watermonster, begrijp je meteen in welk universum dit thuishoort. Bij Laika mag het allemaal wat scherper, nòg gekker. Qua contouren is Nessie wat je kan verwachten, en toch is alleen al z’n bek een geniaal staaltje creativiteit.

Lionel Frost (Hugh Jackman) is een zelfzekere, maar onopmerkelijk onhandige avonturier uit het Victoriaanse Londen. Zijn grote droom is een lidmaatschap van een elitaire ontdekkingsreizigersclub. Maar Lionel houdt er wat onconventionele (lees: moderne) ideeën op na, dat mensen en apen verwant zijn. En daar wil de zelfverklaarde opperleider Lord Piggot-Dunceby (Stephen Fry) natuurlijk niet van weten.

Om zijn slag thuis te slaan, trekt Lionel dan maar naar de Amerikaanse op zoek naar sporen van een mythische Bigfoot (Zach Galifianakis) - de ‘missing link’ - om zijn these te staven. Maar ook zijn oude vlam Adelina (Zoe Saldana) is uit op die eeuwige roem. Onderweg tackelen ze thema’s als Darwinisme, kolonialisme (wanneer Adelina haar ex er weinig subtiel op wijst hoe hij zijn Mr. Link als slaaf behandelt) tot oeroud conservatief denken in de eliteclub.

Alleen in zijn knipogen naar het avonturengenre uit die tijd (zoals ook Pixar deed in Up) blijft schrijver/regisseur iets te hard hangen in de soms saaie oceaan- en andere vergezichten. Maar prachtig zijn ze zeker. Elke milliseconde is een kunstwerkje. Hopelijk houdt Laika dat vakmanschap nog even vol.

Vanaf 10/4 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.