Dinsdag 17/09/2019

Interview

Miss World wordt actieheldin

Beeld © Q2

In het teken van de letter q programmeert Q2 zondagavond meteen twee afleveringen van de Amerikaanse thrillerreeks 'Quantico'. De hoofdrol is voor de bekendste Bollywood-diva, beslagen en bevlogen minnares van mensheid en camera: Priyanka Chopra.

Quantico is een thrillerreeks van Joshua Safran die zich afspeelt in de FBI Academy in Quantico, Virginia, waar zogenaamde 'NATs' (New Agent Trainees) of rekruten het vuur aan de schenen wordt gelegd. Ieder heeft er zijn of haar geheime agenda, zo lijkt het, en via flashforwards wordt onthuld dat een van de nieuwkomers, hoofdpersonage Alex Parrish, verdacht wordt van de grootste terreurdaad sinds 9/11.

Wat de reeks opmerkelijk maakt is de keuze voor Priyanka Chopra als hoofdrolspeler. Chopra is een Indiase die als 17-jarige door haar zus werd ingeschreven voor een schoonheidswedstrijd en het warempel tot Miss World schopte. De titel betekende een rechtstreeks kaartje naar Mumbai, het centrum van de Indiase cinema, doorgaans Bollywood genoemd. Chopra is er inmiddels de grootste ster, een unieke combinatie van zangeres, danseres en actrice, met zo'n vijftig films achter haar naam. Ze is de eerste Indiase actrice die een Oscar mocht uitreiken en in The Jimmy Fallon Show mocht verschijnen, en ook de eerste Indiase actrice die een hoofdrol speelt in een Amerikaanse reeks.

ABC toonde zich vorig najaar erg brutaal in het afvoeren van reeksen, maar Quantico overleefde de winter en werkte een seizoen van 22 afleveringen af. De vraag is of dit niet te veel is voor een reeks die het moet hebben van onvoorspelbare, en daardoor ook weinig realistische plotwendingen. "Moeilijk te zeggen", zegt Chopra. "Al geef ik toe dat het ook voor mij niet makkelijk was om precies uit te maken wat er zou gebeuren. Voor mij is de serie een schoolvoorbeeld van 'poptelevisie', populaire cultuur voor de grootst mogelijke massa. Televisie die je kunt bekijken terwijl je iets anders doet. Ik neem dit erg serieus. Het feit dat miljoenen mensen hiernaar kijken is voor mij het beste bewijs dat de reeks werkt. Reeksen voor het grote publiek zijn trouwens ook mijn reeksen: ik kijk naar Grey's Anatomy en Law & Order. "

2 miljard kaartjes

Chopra heeft van meet af aan duidelijk gemaakt dat er geen maat staat op haar ambitie. Met haar optreden in een reeks voor een (doorgaans meer behoudsgezinde) zender als ABC slaat de Amerikaanse entertainmentindustrie overigens twee vliegen in een klap. Enerzijds wordt voor de eigen markt de lucratieve kaart van gender en diversiteit getrokken. Anderzijds wordt een bijna agressieve opening gemaakt naar de gigantische markt van Bollywood.

In tegenstelling tot wat doorgaans in het westen over Bollywood wordt gedacht, is de business daar bloedserieus geworden. Vak en kunst staan er op een ongezien hoogtepunt, vorig jaar briljant gedemonstreerd in Bajirao Mastani, een ode aan de traditie van de Indiase film.

"Bollywood is een dwaze naam, want het is helemaal geen tweede Hollywood. Onze films zijn al lang geen zaak meer van India alleen. Artistiek gezien hoeven we geen knieval meer te doen. Ik heb Bajirao Mastani voorgesteld in Toronto, Berlijn, noem maar op. Het Hindi wordt eigenlijk door slechts een klein segment van de bevolking gesproken, maar het westen vergeet dat de films tot ver buiten de grenzen worden bekeken. Dat is een gebied met 1,75 miljard mensen, in India alleen goed voor 2 miljard bioscoopkaartjes. 40 procent van de totale omzet wordt buiten India gerealiseerd.

"Weet je dat 19 procent van de box office in Groot-Brittannië afkomstig is van Bollywood-films? Het is slechts een kwestie van tijd voor we de hele wereld veroveren. Fundamenteel hierin is dat de films een universele taal spreken, die van muziek en dans. Alles in Indiaas entertainment, in India tout court, begint met een dans."

Geen pin-up

Het is verleidelijk Chopra de zoveelste pin-up van het Amerikaanse entertainment te noemen. Vergis u echter niet, de actrice is een van de voornaamste spreekbuizen voor vrouwenemancipatie in Azië. Ze is Unicef-ambassadeur en een van de initiatiefnemers van Girl Rising, een organisatie die meisjes en jonge vrouwen mondig wil maken zodat ze zelf het beste wapen worden tegen elke vorm van verdrukking. Ze schreef columns in The Times of India, The Guardian en The New York Times over globalisering, onderwijs en vrouwenactivisme.

"Het hoeft helemaal niet complex te zijn", zegt ze droog. "Het betekent gewoon dat vrouwen in staat moeten zijn hun eigen keuzes te maken en dat ze niet voortdurend moeten worden beoordeeld of veroordeeld als ze zo'n keuze maken. Het vraagt niet meer dan wat voor mannen als vanzelfsprekend wordt aanvaard. Het beperkt zich niet tot delen van de wereld waar vrouwenhaat bijna geïnstitutionaliseerd is, want je ziet het overal. Feminisme heeft twee dingen nodig: eerst en vooral moeten vrouwen elkaar graag zien en elkaar aanmoedigen. En ten tweede heeft feminisme mannen nodig die voor feminisme durven opkomen."

Quantico, vanaf zondag om 20.30 uur op Q2

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234