Maandag 09/12/2019

Theater aan Zee

Miranda's keteltje kookt over op Theater aan Zee **1/2

Marijke Pinoy. Beeld PHOTO_NEWS

Onder het geraamte van een kindermolen banjert Miranda (Marijke Pinoy) over de scène die is opgezet in een fabrieksloods. Vloekend en kijvend hanteert ze in 'Miranda van frituur Miranda' slijpschijf en figuurzaag en overschreeuwt de piekende decibels van een garagerockband (Bo Spaenc & His Vintage Orkestra(sic)). Ze heeft zopas vernomen dat haar oud-minnaar Modest is doodgevallen op de parking van de Aldi. Met in zijn handen een pak hondenbrokken met 'groensels, voor een glanzende vacht'.

"'t Is me dag nie", zegt ze laconiek. Maar het nieuws overweldigt haar. Woede, frustratie en schuldgevoelens stromen uit de niet te stelpen open wonde van het verleden. Tot bloedens toe.

Marijke Pinoy brengt een ingeleefde vertolking van een fel foorwijf. Haar personage vertelt even onbevangen over kwaliteitsvolle frietpatatten als over de moeilijke ontlasting van haar overleden vent Arthur. Sans gêne laat ze lijken uit de kast tuimelen, ontziet ook zichzelf niet: "Ik ben een kolossaal slechte moeder", slingert ze de zaal in. De mokerslagen van het leven hebben haar cynisch gemaakt en gedesillusioneerd. Tegelijkertijd schuilt in deze grofgebekte vamp een ziel van glas.

In de voorstelling, die gebaseerd is op de roman 'Suikerspin' van Erik Vlaminck, vallen op het einde alle puzzelstukjes van de tragische familiegeschiedenis in elkaar. Verwacht geen happy end.

Wijdlopig
'Miranda van frituur Miranda' lijdt onder de flamboyante regie van Dominique Van Malder, die ervan uitgaat dat meer ook beter is. Pinoy speelt onbeteugeld en zit constant in overdrivemodus, waardoor haar vertolking soms naar het theatrale neigt. Er is wat oprek en een aantal dipjes nemen veel van de spankracht weg. Het einde lijkt aanvankelijk beloftevol en verrassend, maar strandt in uitleggerigheid.

Marijke Pinoys vlotte West-Vlaams geeft kleur aan de figuur van de volksvrouw. Jammer genoeg is haar streektaal-in-zomerse-korte-broek vanwege de akoestiek in de fabriekshal en het breed geconstrueerde speelvlak niet altijd verstaanbaar. De interactie van de actrice met de muzikanten en met de voorste rijen van het publiek zorgen voor animo. 'Miranda' is geen doordeweekse vlakke monoloog, maar echt beklijven, nee, dat dan weer niet. (Jan De Smet)

'Miranda van frituur Miranda' door De Kolonie, tot donderdag 7/8 op Theater Aan Zee in Oostende

Beeld De Kolonie
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234