Maandag 27/01/2020

trendwatchers

Mingles, lolology of Tinderella-syndroom: dit zijn de meest bizarre trends van het moment

Thuisblijven om voor de nieuwe puppy te zorgen? Dan kunt u misschien in de toekomst met mutternity leave. Beeld THINKSTOCK

Trendwatchers goochelen graag met vers uitgevonden woorden en nieuwe Engelstalige termen. We hebben de vreemdste begrippen uit 'Futures', het boek van trendwatchers Herman Konings, Tom Palmaerts en Joeri Van den Bergh, opgelijst.

Mutternity leave: Veel jonge koppels stellen kinderen uit en gaan eerst voor de opvoeding van een hond. Mutternity heet dat in de VS. Sommige dierenliefhebbers pleiten voor een mutternity leave, ouderschapsverlof voor koppels die net een puppy kochten. (Van den Bergh)

Mingles: Voor een toenemende groep singles is 'poly' een levensstijl geworden. Ze hebben geen exclusieve dates of relaties meer, maar spreken af met verschillende partners tegelijk. Deze poly-singles worden mingles of mixed singles genoemd. (Van den Bergh)

Ver-teveeling: Samentrekking van 'te veel' en 'verveling'. Als mensen beginnen te kreunen onder de overvloed aan luxe en beseffen dat materiële consumptie hen niet gelukkiger maakt, gaan ze op zoek naar zingeving en authentieke ervaringen. (Konings)

Lolology: Gebaseerd op de term LOL (laughing out loud). Lachen is belangrijker geworden dan winnen. De nieuwe helden zijn meesters in zelfspot en delen hun dwaze lollen en flaters massaal op sociale media. Een voorbeeld is de Fransman Jérôme Jarre die op een avond besloot om zichzelf te filmen terwijl hij gekke dansjes deed op het toilet. Hij werd met 8 miljoen volgers een Snapchat-celebrity. (Palmaerts)

Valentijnshaat: China telt tientallen miljoenen meer mannen dan vrouwen. Dat overschot aan mannelijke singles riep online op om Valentijn te boycotten door chocolaatjes te pletten en condooms door te prikken. In Sjanghai slaagde een groep erin om op Valentijn alle oneven stoelen in een bioscoopzaal te bezetten, zodat koppeltjes niet naast elkaar konden zitten. (Van den Bergh)

Tinderella-syndroom: Doordat we zo verknocht zijn aan online communicatie en dating, zijn we de kunst van het echte flirt- en datewerk aan het verleren. Psychologen waarschuwen voor het desastreuze effect van dating-apps als Tinder op het liefdesleven van mensen. (Van den Bergh)

MOMO: Mystery of Missing Out. Het idee dat iemand die al lang niets van zich laat horen op de sociale media een beter en interessanter leven moet hebben dan wij. Onderzoek leert dat de mogelijkheid om jezelf online continu te vergelijken met je vrienden kan leiden tot een daling van je eigenwaarde. (Van den Bergh)

Fygitaal: Samenvoeging van 'fysiek' en 'digitaal'. Volgens IBM zal lokaal winkelen binnen vijf jaar het onlinewinkelen verslaan. Ook Konings gelooft dat de weg openligt voor fysieke winkels die het digitale mee in hun winkel integreren. Zo was Adidas een van de eersten die in hun filiaal in Londen een virtuele schoenenmuur opnamen. De verkoop van hun collectie steeg meteen met 500 procent. (Konings)

Intox-detox: We kennen geen middelmaat meer en gaan almaar extremer. We bekijken niet één aflevering van de serie 'Game of Thrones', maar meteen een half seizoen, via Netflix. We gaan niet één keer per week fietsen, maar trainen als gekken voor de beklimming van de Mont Ventoux. In het weekend storten we ons gulzig op liederlijke feestjes, waarna we ons tijdens de week aan een strikte detox smoothies, salades en superfoods houden. (Palmaerts)

Lees ook

Het interview met trendwatchers Herman Konings, Tom Palmaerts en Joeri Van den Bergh: "Het enige zekere is dat de toekomst onzeker is" (+)

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234