Dinsdag 15/10/2019

‘Minding the Gap’: aangrijpende documentaire over de weg van jongen naar man ★★★✩✩

‘Minding the Gap’ Beeld RV

Twaalf jaar filmen leidt tot een even ontluisterende als ontroerende inkijk in de stap van drie jongens van teenage angst naar volwassenheid: Minding the Gap van de Chinese Amerikaan Bing Liu.

Een skateboard en een videocamera: dat zijn de twee objecten die de 14-jarige Bing Liu het dierbaarst zijn. Als hij niet zelf op zijn plank staat, dan filmt hij zijn vrienden die halsbrekende toeren uithalen. Ook als ze doelloos rondlummelen, bier hijsen of aan een joint slurpen drukt hij de opnametoets in. Pas rond zijn twintigste, wanneer allerhande baantjes op filmsets Liu’s liefde voor cinema hebben opgepookt, beslist hij om uit die beelden een documentaire te puren. Al filmt hij eerst nog zes jaar voort vooraleer hij uit honderden en honderden uren opnamemateriaal Minding the Gap distilleert, een zeldzame documentaire die het genre revitaliseert en dit jaar voor een Oscar genomineerd werd.

VORMEN VAN MISBRUIK

Er passeren veel personages de revue in Minding the Gap – aanvankelijk is het lastig om een zicht te krijgen op de onderliggende verhoudingen – maar uiteindelijk is dit het verhaal van drie tieners (Zack, Keire en Bing zelf) die opgroeien in het arbeidersmilieu van Rockford, een stad in Illinois waaruit het leven langzaam wegsijpelt. Alle drie worden ze thuis geconfronteerd met uiteenlopende vormen van misbruik of criminaliteit (als slachtoffer en/of dader), alle drie zie je ze worstelen met hoe ze zich als jongen/man horen te gedragen, alle drie willen ze antwoorden op vragen die hen al jaren kwellen.

De kracht van Minding the Gap is de intuïtieve wijze waarop Liu de scènes aan elkaar smeedt: hij doorbreekt de chronologie om gevoelsmatig gelijklopende momenten naadloos te verbinden. Het portret van de drie voelt daardoor aan als de radiografie van een generatie. Al wordt naarmate de film vordert ook duidelijk dat Minding the Gap voor Liu tevens een poging is, gekanaliseerd in een aangrijpend interview met zijn moeder, om in het reine te komen met enkele jeugdtrauma’s. Per saldo is het een film over hoe het leven een aaneenschakeling is van vallen en weer opstaan.

Vanaf 5/6 in de bioscoop.