Dinsdag 10/12/2019

Media

Miljard meer in seriebudget Netflix dankzij snelle stijging ledental

Stil uit de Netflix-serie 'House of Cards'. Beeld Netflix

Netflix nam een aantal ambitieuze beslissingen in 2016. De streamingdienst breidde uit naar ongeveer 130 nieuwe landen, maakte series voor de niet-Amerikaanse markt en verbrak contracten met een aantal grote distributeurs. Het lijkt goed uit te pakken. Deze week meldt Netflix een wereldwijde toename van ruim 7 miljoen leden in het laatste kwartaal van 2016, hoger dan de voorspelling van 5,2 miljoen nieuwe leden. Het heeft daardoor een miljard meer te besteden aan tv-series dit jaar.

Meer dan 5 miljoen van de nieuwe leden komen van de internationale markt. Netflix beloont hen met originele content. Het maakte de Braziliaanse post-apocalyptische thriller 3 procent, geheel Portugees gesproken, die succesvol was in Latijns-Amerika maar onverwacht thuis ook iets opleverde toen kijkers in de Verenigde Staten de serie oppikten met ondertiteling of nasynchronisatie.

Het plan is om nieuwe content voor vreemde markten te blijven produceren, zoals Japanse anime en Turkse drama's. Dergelijke content is echter geen garantie voor succes, zoals de geflopte serie Marco Polo aantoont. De verfilming van de avonturen van de dertiende-eeuwse ontdekkingsreiziger werd in december na twee seizoenen niet verlengd.

De 24-jarige Italiaan Lorenzo Richelmy nam de hoofdrol van Marco Polo op zich in de gelijknamige Netflix-serie. Beeld netflix

Grotere plannen

Netflix stopte in 2016 met het afnemen van een aantal grote distributeurs. Dit was omdat de dienst wilde investeren in origineel materiaal in plaats van bestaande series te kopen. Netflix maakte in 2016 onder andere The Crown, Stranger Things, Luke Cage en de remake van The Gilmore Girls. Die series werden met gejuich ontvangen.

Het bedrijf liet bij de presentatie van de jaarcijfers weten dat het 600 uur aan origineel materiaal produceerde en zei daar dit jaar meer dan 1000 uur van te willen maken. Het heeft daar 6 miljard dollar aan budget voor, een miljard meer dan vorig jaar.

Na het nieuws van de toename van het ledenaantal steeg Netflix' aandeel met zo'n 9 procent. In totaal hebben ze nu 93,8 miljoen abonnees.

Concurrentie

Voorlopig ziet Netflix YouTube als de belangrijkste concurrent, omdat daar wereldwijd veel meer naar gekeken wordt. Daarnaast merkt Netflix op dat er steeds meer videoconsumptie is op Facebook en wijst het bedrijf op nieuwe andere technologische ontwikkelingen, zoals het gerucht dat Apple beeld wil toevoegen aan zijn muziekdienst.

Netflix is niet de enige streamingdienst met internationale ambities. Amazon kondigde in december aan dat het zijn Prime Video naar 200 landen wil brengen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234